تصویرپردازی از سیمای پیامبران در سینمای هالیوود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهش هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

چکیده

امروزه شخصیت‌های مقدس در آثار هالیوود به‌نحوی ظاهر می‌شوند که گاهی فاقد تقدس پیشین خود هستند. هدف این مقاله بررسی چگونگی تصویرپردازی از پیامبران در سینمای هالیوود به‌عنوان مهم‌ترین نظام تولید و توزیع فیلم در جهان از منظر تنزیه‌گرایی و تشبیه‌گرایی است. این مقاله به تحلیل نشانه‌شناختی چهار اثر سینمایی هالیوودی می‌پردازد که زندگی پیامبران را دستمایۀ خود قرار داده‌اند و عبارت‌اند از: ده فرمان، ملک داوود، آخرین وسوسۀ مسیح و مصائب مسیح. در این مقاله، ضمن تحلیل صحنه‌هایی منتخب از فیلم‌های یادشده، نحوه و کیفیت تصویرپردازی از شخصیت‌های مقدسی که در این آثار به نمایش درآمده‌اند، تحلیل شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Visualization of Prophets’ Visage in Hollywood

نویسنده [English]

  • Seyedeh Razieh Yassini
چکیده [English]

Sacred characters sometimes appear in Hollywood works without their former sanctity. The present article aimed at studying how prophets are visualized in Hollywood, as the most prominent film production and distribution system in the world, from transcendentalistic and metaphoristic perspectives. This article presented a semiotic analysis of four Hollywood cinematic works dealing with the lives of prophets: The Ten Commandments, King David, The Last Temptation of Christ, and Passion of the Christ. In this paper, an analysis of the selected scenes from the above-mentioned films and also the quality of the visualization of the sacred characters depicted in these works was conducted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religion
  • art
  • Cinema
  • Hollywood
  • prophets
  • Holy figures
  • visualization
منابع و مأخذ
آسابرگر، آرتور، (1379). روش‏های تحلیل رسانه‏ها. ترجمۀ پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه‏ها.
اوسپنسکی، لئونید و ولادیمیر لوسکی، ( 1388 ). معنای شمایل‌ها. ترجمۀ مجید داوودی، تهران: سوره مهر.
بیدل‌دهلوی، عبدالقادربن عبدالخالق، (1384). دیوان بیدل دهلوی. مصحح: خلیل‌الله خلیلی، به اهتمام مختار اسماعیل‌نژاد، تهران: سیمای دانش.
چندلر،‌ دانیل، (1387). مبانی نشانه­شناسی. ترجمۀ مهدی پارسا، تهران: سوره مهر.
خواجوی‌کرمانی، محمودبن علی، (1389). دیوان غزلیات خواجوی کرمانی. خدمات فرهنگی کرمان، گردآورنده حمید مظهری.
دهخدا، علی‌اکبر، (1377). لغت‌نامه دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
دورانت، ویل، (1366) تاریخ تمدن، عصر ایمان. ترجمۀ ابوطالب صارمی، ابوالقاسم پاینده و ابوالقاسم طاهری. تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
فیلیپس، ویلیام اِچ، (1388). پیش­درآمدی بر فیلم. ترجمة فتاح محمدی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
 
مددپور، محمد، (1383). «صورت‌های خیالی اولیاء الهی».  بیناب. آبان، شمارۀ 7.
معین، محمد، (1387). فرهنگ فارسی. تهران: سرایش.
مولوی، جلال‌الدین، (1386). مثنوی معنوی. تهران: ققنوس.
نفیسی‌، ‌علی‌‌‌اکبر، (ناظم‌ ‌الاطباء). (1343). ‌‌فر‌هنگ‌ نفیسی. تهران: خیام‌.
هینلز، جان آر، (1386). فرهنگ ادیان جهان. گروه مترجمان. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
Doris, B, (1982). The Russian Ortodox Church. Progress Publishers - Moscow.
Rapely, T, (2007). Doing Conversation, Discourse and Document Analysis. London: Sage.