نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علومارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشیار علومارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
سواد رسانهای، مهارتی حیاتی برای زیستن در عصر کنونی است. در این مقاله، ضرورت، اهداف، محتوا، شیوۀ اجرا، تدریس، ارزشیابی و محدودیتهای ورود آموزش سواد رسانهای به مدارس کشور با روش مطالعۀ کتابخانهای، اسنادی و دلفی از دیدگاه صاحبنظران بررسی شده است.
یافتهها نشان داد بومیسازی و ورود آموزش سواد رسانهای به مدارس، منجر به توانمندسازی دانشآموزان در استفادۀ بخردانه از رسانهها، حفظ و تقویت هویت و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی خواهد شد. اجرای آزمایشی دورههای آموزشی، ارزشیابی توصیفی، تدوین محتوا و ارائه به شکل تلفیق با متون درسی در دورۀ ابتدایی و ارائۀ کتاب مستقل در دورۀ متوسطه از دیگر یافتهها است. همچنین محتوا باید به شناخت انواع رسانهها، تولید، ارزیابی و تحلیل انتقادی متون رسانهای، توجه کند.نتایج نشان داد، بهرهمندی دانشآموزان از آموزش سواد رسانهای و مزایای آن، ضروری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Needs Assessment of Media Literacy Education in Schools
نویسندگان [English]
- Abbas Taghizadeh 1
- Aliasghar Kia 2
چکیده [English]
Media literacy is a essential skill for living in the present era. In this paper, objectives, content, procedure, instruction, assessment, and restrictions on the entry of media literacy education in schools by Delphi method has been reviewed .
The results showed: The localization of media literacy education lead to empower abilities students to media diet, and strengthen Islamic identity and culture.
Pilot implementation of training courses, Descriptive valuation, Combining content with textbooks in primary and independent book in high school are other study findings. Also need to evaluate and critical analysis of media texts.
Results showed Media literacy is essential for students.
کلیدواژهها [English]
- needs assessment
- Media Literacy Education
- Curriculum
- Students