Factors Affecting the Marketing of Iranian Filmmakers Through Social Media

Document Type : Research Paper

Authors

ATU

Abstract

Cinema industry of Iran can benefit from opportunities of social media to advertise its products. In this paper, Delphi method was used to identify key factors on the marketing of Iranian cinema through social media in three phases. 18 members of specialists in fields of communications, media economics and marketing are gathered in the Delphi Panel. Finally, technical factors include "social media security" and "graphical quality of social media", content factors including "movie quality", "attractiveness of the teaser ", "posting attractive conversations", "The opinions of who saw the film", "opinions of Criticism and Cinema fans" and "The Presence of Cinema Stars",  Process factors include "the correct choice of social media", "Social media reputation", "word of mouth marketing", "making groups of people interested in movies", "interaction and communication with users" creation a social page at the time of making movie", "knowing the audience", "playing behind the scenes of the movies", and "advertising by fans" and  key factor  in managing message, include "publication the correct information", were agreed between experts.

Keywords


منابع و مأخذ
اسدی، محمد (1390).  رفتار مصرف کننده در سینما. بازیابی شده در 10 خرداد 96:
 http://www.myindustry.ir
پرده سینما (1389). جایگاه سینمای ایران در سطح جهان کجاست؟. بازیابی از پایگاه تحلیلی سینمای ایران و جهان در 8 خرداد 1396:
 http://cinscreen.com
سزاوار حبیبی، الهام (1386). عوامل مؤثر برجذب تماشاگران فیلم‌های سینمایی ایرانی به سالن‌های سینما. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی.
فرهنگی، علی‌اکبر؛ حسن قلی پور، افسانه مظفری و احتسام رشیدی (1391). «طراحی الگوی انتخاب بازارهای هدف صادراتی برای محصولات سینمایی کشور». مجله مدیریت بازرگانی، شماره7: 17-38.
فضلی، زهرا (بتا). گزارشی از غروب اقبال فیلم‌های ایرانی در بازارهای جهانی، خانه سینما. بازیابی از:
http://oldkhanehcinema.ir
گیاهی، یاسمن (1391).«راهکارهای بهبود حضور در بازار بین‌المللی فیلم ایران». نشریه هنرهای زیبا- هنرهای موسیقی و نمایشی، شماره 43: 33- 40.
ماهری اسفنجانی، بهمن (1391). رسانه‌های اجتماعی در کسب‌وکار. وبلاگ ماهری اسفندیاری. بازیابی از:
 http://bmahery.ir
ماهری، مهنوش و منیره حسینی (1393). «بررسی تأثیرات بازاریابی دهان‌ به ‌دهان الکترونیکی بر نام تجاری در ایران: شبکه نگاری یک انجمن اینترنتی». فصلنامه پژوهش‌های مدیریت در ایران، شماره 4: 139 - 159.
محمدرضا، مرجان (1390). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موفقیت رسانه‌های اجتماعی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
مهدی زاده، عبدالله (1378). «ترفندهای تبلیغاتی سینمای هالیوود». مجله نقد سینما، شماره 18: 83 - 89.
ویکی‌پدیا. تحلیل شبکه‌های اجتماعی، بازیابی از:
 yon.ir/SPlew
 
Ahmed, Pervaiz K & Rafiq, Mohammad. (1995). Using the 7Ps as a generic marketing mix: an exploratory survey of UK and European marketing academics. Marketing Intelligence & Planning, 4-15.
Armstrong, Gary & Kotler, Philip. (2000). Marketing:An introduction.United state of America: Prentice Hall.
Durie, John & Pham, Annika & Watson, Neil. (1999). هhe Film Marketing Handbook: A Practical Guide to Marketing Strategies for Independent Films. Madrid: MEDIA.
Groote M, De. (2002). Impact of E-Commerce Innovation on Marketing Management. McMaster University.
Gunelius, S. (2011). Minute social media marketing. New York: Mc graw hill.
Kalyanam, Kirthi; McIntyre, Shelby. (2002). The E-Marketing Mix. Department of Marketing Leavey.Vol. 30, Issue 4
Kaplan, J. (2013). Turning Followers into Dollars: The Impact of Social Media on a Movie’s Financial Performance. Undergraduate Economic Review, vol. 9, no. 1, Article.
Karayanni, Despina; Baltas, George. (2002). Web Site Characteristics and Business. Marketing Intelligence & Planning, 2 -21.
 
Kerrigan, Finola. (2010). Film marketing in Europe: bridging the gap between policy and practice. Elsevier/Butterworth-Heinemann.
Kotler, Philip & Keller, Kevin lane. (2008). Marketing Management (13 ed.).New Dehli: Prentice Hall.
Kotler, Philip. (2002). Marketing Moves. Harvard Business school.
Mendoza, Nick. (2010). How Digital Marketing Helped ‘Avatar’ Break the Box Office. Retrieved from mediashift:
http://mediashift.org/2010/02/how-digital-marketing-helped-avatar-break-the-box-office039/
Mohammed, Rafi. (2001). Internet Marketing. Mc Grow Hill.
Pride, William &, O. C. Ferrell. (2010).Marketing. Canada: South western cengage learning.
Nowell-Smith, Geoffrey. (1997). The oxford history of world cinema:The definitive history of cinema worldwide. United kingdom: oxford univesity press.
Tuohimaa, S. (Autumn 2010). The Role Of Internet In Marketing Premiering. Finland.