نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشکده صدا و سیما/ کارشناسارشد جامعهشناسی دانشگاه تهران
2 کارشناسارشد جامعهشناسی دانشگاه تهران
چکیده
مقالة حاضر، حاصل یافتههای نظرسنجی تلفنی با هدف بررسی گرایش شهروندان 15 تا 45 سال تهرانی با تمرکز بر انواع موسیقی در دسترس است. حجم نمونه، 804 نفر بوده و برای تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها نشان داد 78/2درصد شهروندان 15 تا 45سال تهرانی، شنوندة انواع موسیقی هستند. شنوندگان موسیقی، 72/1درصد به «موسیقی باکلام»، 68/4درصد به «موسیقی ایرانی» و 54/3درصد به «موسیقی با تصویر» علاقه دارند. 63/8درصد شنوندگان موسیقی، به «موسیقی پاپ ایرانی»، 52/6درصد به «موسیقیهای لسآنجلسی»، 40/8درصد به «موسیقی سنّتی ایرانی»، 28/6درصد به «موسیقیهای مذهبی»، 26/3درصد به «موسیقی محلی»، 19/4درصد به «موسیقی غربی»، 19/3درصد به «موسیقیهای رپ»، 16/9درصد به «موسیقی پاپ ایرانی بیکلام»، 14/5درصد به «موسیقی سنّتی ایرانی بیکلام»، 13/3درصد به «موسیقیهای پاپ زیرزمینی»، 11/5درصد به «موسیقی غیررسمی راک»، 10/4درصد به «موسیقی کلاسیک خارجی» و 4/6 درصد به «موسیقی سنّتی کشورهای خارجی» در حد زیاد گوش میدهند. 45/6 درصد شنوندگان موسیقی، به «محتوا» و 19/5 درصد به «ریتم و آهنگ» موسیقی اهمیت میدهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Musical Consumption
نویسندگان [English]
- Seyyed Mojtaba Razavi Tusi Sajjad Yahak 1
- 00 00 2
1 Assistant Professor of Philosophy and Islamic Theology of IRIB University/MA in Sociology of Tehran University
2 00
چکیده [English]
The present paper is the result of a telephone survey, aiming at examining the attitude of 15 to 45 years citizens of Tehran towards music, focusing on a variety of available music. It has a sample size of 804 participants, and descriptive and inferential statistics were used for data analysis. The results showed that 78.2% of 15 to 45 years citizens of Tehran were listeners to a variety of music. Among music listeners, 72.1% listened to “music with words”, 68.4% listened to “Iranian music” and 54.3% preferred “music videos”. 63.8% of them were interested in “Iranian pop music”, 52.6% preferred “Iranian music produced in Los Angeles”, 40.8% preferred “Iranian classical music”, 28.3% listened to “religious music”, 26.3% preferred “folklore music”, 19.4% were interested in “western music”, 19.3% were the lovers of “rap music”, 16.9% preferred “Iranian instrumental pop music”, 14.54% preferred “Iranian instrumental classical music”, 13.3% preferred “underground pop music”, 11.5% listened to “non-rock music”, 10.4% preferred “foreign classical music” and 4.6% listened to “foreign folk music” at high levels. 45.6% of music listeners cared about “content” and 19.5% of them cared about “rhythm”.
کلیدواژهها [English]
- Music
- Music consumption
- Cultural Consumption
- Life style