اتحادیه، منصوره؛ شیرین بیانی و دیگران (1390). زن در تاریخ ایران معاصر (از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی)، تهران: نشر کویر.
احمدی، بابک (1390). کار روشنفکری، تهران: نشر مرکز.
امیری،ساره؛ احسان آقابابایی و مجید فدایی (1395). «بازنمایی روشنفکر در سینمای ایران»، فصلنامه جامعهشناسی هنر و ادبیات، دوره 8: 25-51.
آزاد آرامکی، تقی و امیرآرمین (1388). «بررسی کارکردهای سینما در ایران: ارزیابی سینمای سالهای 1374-1385 بر اساس توزیع کارکردی فیلمها»، فصلنامه جامعهشناسی هنر و ادبیات، شماره 2: 99-130.
آسابرگر،آرتور (1380). روایت در فرهنگ عامیانه، رسانه و زندگی روزمره، ترجمۀ محمدرضا لیراوی، تهران: انتشارات سروش.
آفاری،ژانت (1377). انجمنهای نیمه سری زنان در نهضت مشروطه، ترجمۀ جواد یوسفیان، تهران: نشر بانو.
بشیریه، حسین (1384). «زمینههای اجتماعی بحران سیاسی در ایران معاصر: گسترش شکاف میان ایدئولوژی رسمی و کردارهای عمومی»، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، شماره 16: 137-154.
بوردول،دیوید؛ کریستین تامپستون (1385). هنر سینما، ترجمۀ فتاح محمدی، تهران: نشر مرکز.
بینام (1377).گفتوگوی صمیمانه: نامههای نوجوانان و جوانان به رئیس جمهور و پاسخهای خاتمی، تهران: نشر نی.
پل سارتر، ژان (1380). در دفاع از روشنفکران، ترجمۀ رضا سیدحسینی، تهران: نشر نیلوفر.
جان، دی استمپل (1378). درون انقلاب ایران، ترجمۀ منوچهر شجاعی، تهران: نشر رسا.
جهانبگلو، رامین (1383). مدرنیته، دموکراسی و روشنفکران، تهران: نشر مرکز.
خسروپناه، محمدحسین (1381). هدفها و مبارزه زن ایرانی از انقلاب مشروطه تا سلطنت پهلوی، تهران: پیام امروز.
رفیعپور، فرامرز (1376). توسعه وتضاد، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
ریمون کنان، شلومیت (1387). روایت داستانی:بوطیقای معاصر، ترجمۀ ابوالفضل حری، تهران: انتشارات نیلوفر.
سروش، عبدالکریم (1375). «دین و آزادی»،فصلنامه کیان، شماره 33 : 42-51.
شجاعی، زهرا (1383). برای زنان فردا، جلد 2، تهران: نشر روز نو.
فوکو، میشل؛ ژیل دلوز (1375). «روشنفکر و قدرت: گفتوگویی میان در حال و هوای دهه هفتاد»، ترجمۀ حمید عضدانلو، فصلنامه اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، شماره 109 و 110: 64-67.
مانهایم،کارل (1380). ایدئولوژی و اتوپیا: مقدمهای بر جامعهشناسی شناخت، ترجمه فریبرز مجید، تهران: نشر سمت.
مومنی، فرشاد و دیگران (1393). «بررسی وضعیت زنان در برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پس از انقلاب»، فصلنامه زن در فرهنگ و هنر، شماره 1: 9.
وحدت، فرزین (1383). رویارویی فکری ایران با مدرنیت، ترجمۀ مهدی حقیقتخواه، تهران: انتشارات ققنوس.
Andrew,Dudley(1984). Concepts in Film Theory. New York: oxford universitypress.
Benda,Julien&Kimbal,Roger(1928).The Treason of the Intellectuals, translated by Richard Aldington, US: Transaction Publishers.
Ben-Shaun,Nitzan(2007).Film: The Key Concepts, London: Berg Publisher.
Collini,Stefan(2006).From Divine Cosmos To Sovereign State: An Intellectual History of Consciousness and the Idea of Order in Renaissance England, Oxford:Oxford University Press.
Confino,Michael(1972).On Intellectuals and Intellectual Traditions in Eighteenth- and Nineteent -Century Russia, UK: Daedalus Publication.
Fairclough,Norman(1995).Discourse and Social Change, Cambridge: Polity Press.
Foucault,Michel(1980) Power/Knowledge Selected Interviews and Other Writings1972-1977, New York: Pantheon Books.
Hall,Stuart(1977). Representation, Culture Representation and Signifying Practices. London: Sage Publication.
Livingston,Paisley(2005).The Routledge Companion to Aesthetics, London andNew York: Taylor & Francis Group.
Porter,Abott,H(2002).A Cambridge Introduction to Narrative, Cambridge:Cambridge UniversityPress.
Prince,Grald(1982).Narrative Analysis and Narratology, New Literary History,Vol, 13
Allen,Richard(1993). »Representation, Illusion and Cinema«, Cinema Journal, 32(1).