نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
2 کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
3 دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علوم انتظامی امین
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی انگیزههای دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر همدان در استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی بود. این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی و طرح اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی با بیست نفر از دانشآموزان که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شده بودند، مصاحبه عمیق صورت گرفت. سوالات مصاحبه حول انگیزههای استفاده نوجوانان از شبکههای اجتماعی بود که با استفاده روش پنج مرحلهای اسمیت تحلیل شد. سپس بهمنظور بسط دامنه یافتهها با استفاده از روش توصیفی و پیمایشی، پرسشنامه محقق ساخته 23 سؤالی بین 300 نفر از دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه توزیع شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات هفت نفر از متخصصان شبکههای اجتماعی مجازی و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرانباخ به میزان 88/0r= محاسبه گردید. یافتهها نشان میدهد، دانشآموزان برای کسب اطلاعات جدید، سرگرمی و تفریح، ارتباط و تعامل با دیگران و خود ابرازی از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکنند. همچنین انگیزههای دانشآموزان در استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی به ترتیب اولویت کسب اطلاعات، سرگرمی، ارتباط و تعامل و خودابرازی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The motivation of high school students to use social networking
نویسندگان [English]
- farhad seraji 1
- saeed sharifi rahnamo 2
- Ashab Habibzadeh 3
1 Associate Professor of education, Bu Ali Sina University, Hamedan, (Corresponding Author).
2 master of curriculum planning, Bu Ali Sina University, Hamedan
3 Associate Professor of communication science, Amin university
چکیده [English]
The purpose of this study was to identify the motives of secondary school boy students in Hamadan in using social networking networks. This research was carried out using a hybrid approach and exploratory design. In the qualitative section, a semi-structured interview was conducted using a phenomenological method with twenty students selected using snowball sampling method. The interview questions focused on the motivations and causes of using teenagers from social networks, which was analyzed using the Smith Five-Step Method. Then, in order to extend the scope of the findings through descriptive and survey method, a researcher-made questionnaire of 22 questions was distributed among 300 male secondary school students. Validity of the questionnaire was calculated using the views of seven experts in the field of cyberspace and its reliability was calculated by calculating the Cronbach's alpha of r = 0.88. The findings suggest that students use new social media for new information, entertainment and entertainment, communication and interaction with others, and self-expression. In the meantime, access to new information is the most important motive for adolescent use and self-expression is the lowest.
کلیدواژهها [English]
- Motivation
- Social Networking
- high school students
- Cyberspace