نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان (نویسنده مسئول). f.afarin@semnan.ac.ir
2 کارشناسی ارشدِ پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان. Sajedeh.nikian@semnan.ac.ir
چکیده
هدف پژوهش این است که به تحلیل گفتمانهای فراخوانده توسط دو نشان قاجار و جمهوری اسلامی بپردازد. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و رویکرد گفتمانکاوی انتقادی است. گفتمانهای فراخوانده توسط نشان شیر وخورشید گفتمان پدرمیراثی، سلطنتی و هویت ملی بر اساس گذشته تاریخی هستند. شیر وخورشید را میتوان بُعد بصریِ جذبکننده گفتمان مذهبی هم دانست. بدینترتیب با جلوهگری این نشان در مطبوعات، نشریات و سایر رسانهها هر نشانی که نشاندهنده یا بُعد بصری گفتمانِ دیگر اقلیتهای مذهبی باشد به حاشیه رانده میشود. نشان جمهوری اسلامی گویای گفتمان انقلاب اسلامی و آرمانهای سنتگرای ایدئولوژیک است. گفتمان انقلاب اسلامی در واکنش به مدرنیسم مطلقه پهلوی پدیدار شد و دربردارنده راهبردها و منازعهخواهیهایی چون مبارزه طبقاتی، استثمارزدایی، مبارزه با امپریالیسم و استعمار بود. این گفتمان در میدان قدرتی قرار داشت که در مقابلِ گفتمان شرقشناسی و خاورمیانه که برساخته غربیها بود، مقاومت میکرد. تفاوتهای نشانها بهمنزله بخشی از گفتمان یا جلوه بصری یک گفتمان ممکن است به شیوه خاص اجرای ِآن جلوه بصری برگردد یا اینکه به گرایش سیاسی خاصی تعبیر شود. مقایسه دو نشان قاجار و جمهوری اسلامی بهمنزلۀ جلوه بصری دو گفتمان متفاوت، تفاوت آنها در فراخوانی نوع حاکمیتی متفاوت را نشان میدهد. درواقع، هر دورهای گفتمان غالبی دارد که نظام حقیقت خود را به وجود میآورد. در مرکز نظام حقیقت یکی گفتمان سلطنتگرا و در دیگری گفتمان انقلاب اسلامی با تمرکز بر دین اسلام و حاکمیت مطلق الله قرار میگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Critical Discourse Analysis of the National Emblems of the Qajar Period and the Islamic Republic of Iran Based on Van Dijk's Views
نویسندگان [English]
- Farideh Afarin 1
- Sajedeh Nikian 2
1 Associate Professor, Department of Art Studies, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran. (Corresponding Author) Email: F.afarin@semnan.ac.ir. Corresponding Autho
2 Graduate of M.A of Art Studies. .A of Art Studies, Department of Art studies, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran. Email: Sajedehnikian@semnan.ac.ir
چکیده [English]
The aim of the research is to analyze the critical discourse in the Qajar and Islamic Republic emblems based on the relationship between emblem and discourse. The research method is descriptive-analytic and the analysis approach is critical discourse. National emblems are the visual dimension of political discourses. The differences of emblems as a part of the discourse or the visual effect of a discourse may return to the specific way of that visual effect or be interpreted as a certain political tendency. Discourses consistent with the symbol of the lion and sun are patrimonial, royal, and national identity discourses based on historical past and religious identity. This emblem is indicative of the ideals of ideological traditionalists, as an attractive visual aspect of religious discourse. In this way, any emblem that represents the visual dimension of the discourse of Sunnis or other religious minorities is removed, or rejected by displaying this symbol in the ministries, press, publications, etc. The discourse of the Islamic Revolution is a reaction to the absolute modernism of the Pahlavi period. The discourses that arose in the Islamic revolution included strategies and conflicts such as class struggle, exploitation, and struggle against imperialism and colonialism. This discourse resists the field of power that the Orientalist and Middle Eastern discourse that Westerners create. The comparison of the Qajar and Islamic Republic emblems shows the difference in their attitude in choosing the type of governance. The Qajar rule wants to dominate the empire and the other wants to spread Islamic rule all over the world.
کلیدواژهها [English]
- Iran's national emblems
- Critical discourse analysis
- Islamic revolution discourse
- Monarchist discourse