نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات farshidnik@ricac.ac.ir
چکیده
وقوع بلایای طبیعی با تبعات منفی روانی برای بازماندگان همراه است؛ ازاینرو، مداخلات اصولی بهمنظور تسریع روند ترمیم روانیِ آنان ضروری است. بهرهگیری از قابلیتهای هنر نقشی مؤثر در کاستن آسیبهای روانی واردشده به جامعه دارد. هرچند کاربرد روانشناسانۀ هنر به شکل امروزینِ آن که نخستینبار «فروید» آن را ارائه کرد، بهسرعت طى سی سال گذشته رشد کرده است؛ اما «پروژههای هنرمحور» مفهوم جدیدی است که در دو دهۀ گذشته در تعریف پروژههایی بر اساس «رهبری هنری» و با در نظر گرفتن فرهنگ محلی، در راستای خلق تعامل مثبت و خلاقانه در جوامع آسیبدیده در مواجهه با بحران، به کار گرفته شده و برخلاف رویکرد سنتی که به استفاده از هنر در کاهش عوارض پس از سانحه محدود میشد، بر استفاده از ظرفیتهای چندگانۀ هنر در مراحل مختلفِ پیش، هنگام و پس از وقوع بحران تأکید دارد. کشور استرالیا در سالهای اخیر، هدفمند و مستمر، در اجرای پروژههای هنرمحور در مواجهه با بحرانهای طبیعی موفق عمل کرده و نتایج مطلوبی را به دست آورده است. این پژوهشِ کیفی، با مطالعۀ این پروژهها به روش توصیفیـتحلیلی، به دنبال کسب بینشی جدید در زمینۀ بهرهمندی از هنر در کاهش آسیبهای روانی ناشی از بحرانهای طبیعی است. بر اساس یافتههای این پژوهش، توجه نظاممند به نقش هنر در تمامی مراحل و در سطوح مختلف مدیریت بحران کشور و استفاده از مدیومهای مختلف هنری متناسب با بحران، ضمن در نظر گرفتن تفاوتهای سنی و جنسی، نقشی چشمگیر در کاستن آسیبهای روانی ناشی از بحرانهای طبیعی و ترمیم عاطفی بازماندگان حوادث دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of "Art-Oriented Projects" in the Emotional Recovery of Victims of Natural Disasters (Psychological Analysis of Art-oriented Projects after Wildfire in Australia)
نویسنده [English]
- Farzaneh Farshidnik
Assistant Professor, Culture, Art and Communication Research institute. farshidnik@ricac.ac.ir
چکیده [English]
Occurrence of natural disasters is associated with negative psychological consequences for survivors which requires basic interventions in order to accelerate the process of their psychological recovery. Utilizing the capabilities of art plays an effective role in reducing the psychological damage to society. However, the subject of “art therapy” has been around for hundreds of years under titles such as “Catharsis” or “psychological refinement”, and its present form, first introduced by “Sigmund Freud” and has grown rapidly over the past 30 years, but “art-oriented projects” is a new concept that has been experienced in the past two decades in the definition of projects based on "artistic leadership" and taking into account local culture, in order to create a positive and creative interaction in affected communities in the face of crisis. Contrary to the traditional approach, which is limited to the use of art in reducing post-traumatic events, it emphasizes the use of multiple capacities of art at different stages “before”, “during” and “after” a crisis. In recent years, Australia has been successful and consistent in implementing art-oriented projects in the face of natural disasters and has achieved significant results. This descriptive-analytical research has been done by studying these projects with the aim of gaining new insights in the use of art in reducing the psychological damage of natural disasters. Based on the results of this study, systematic attention to the role of art in all stages and at different levels of crisis management in the country and the use of different artistic mediums in proportion to the crisis, while considering age and gender differences, plays a significant role in reducing the psychological damage of natural disasters and the emotional recovery of survivors.
کلیدواژهها [English]
- Art-oriented projects
- Art therapy
- Australia
- Natural crisis
- Crisis management