نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. b.chro.b.1386@gmail.com
2 استادیار علوم ارتباطات اجتماعی، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) s.t.esmaeili@gmail.com
3 استادیار علوم ارتباطات اجتماعی، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. sarvenaz.torbati@gmail.com
چکیده
پژوهش پیشرو با هدف بررسی و مطالعۀ رابطۀ میان میزان و نوع مصرف رسانهای (رادیو و تلویزیون) با مهارتهای زندگی شهروندان تهرانی، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی و ابزار اندازهگیری آن پرسشنامه است. جامعۀ آماری شامل کلیه شهروندان ساکن شهر تهران است که طبق آخرین سرشماری سال 1395 و بر اساس آمار موجود در سایت مرکز آمار ایران 706/693/8 نفر است. پرسشنامههای پژوهش از طریق google form بین یک نمونه 396 نفری، توزیع، جمعآوری، وپس ازکنترلهای لازم، با استفاده از spss تجزیه وتحلیل دادهها صورت گرفت. یافتهها نشان داد که از میان هشت حوزه مورد بررسی، شهروندان تهرانی در استفاده از رادیو اولویت اول را به حوزه خبر و اطلاعرسانی و اولویت دوم را به حوزه ورزشی و در مورد استفاده از تلویزیون اولویت اول را به فیلم و سریال و اولویت دوم را به حوزه اخبار، میزگردها و گفتگوهای خبری دادهاند. یافتهها همچنین نشانداد میان مصرف رسانههای رادیو و تلویزیون با مهارتهای 18 گانه زندگی رابطه معنیداری وجود دارد. بدینمعنی که میان میزان گوشدادن به رادیو و تماشای تلویزیون در طول شبانهروز و در طول هفته و همچنین میان نوع استفاده از رادیو و تلویزیون با برخی مؤلفههای مهارت زندگی رابطه معنیداری مشاهده شده است؛ بنابراین، به دستاندرکاران، برنامهسازان و مسئولان رسانۀ رادیو و تلویزیون پیشنهاد میشود، از این فرصت و ظرفیت برای ایجاد، تقویت و ارتقاء سطح مهارتهای زندگی شهروندان، نهایت بهره را ببرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship Between the Amount and Type of Media Consumption (Radio and Television) with the Life Skills of Tehran Citizens
نویسندگان [English]
- Badee Ghorbani 1
- somayeh Tajik Esmaeili 2
- sarvenaz torbati 3
1 , Ph.D. Student, Department of Social Communication Sciences, Department of Social Communication, Faculty of Humanities, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. b.chro.b.1386@gmail.com
2 Assistant Professor of Social Communication Sciences, Department of Social Communication Sciences, Faculty of Humanities, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author). s.t.esmaeili@gmail.com
3 Assistant Professor of Social Communication Sciences, Department of Social Communication Sciences, Faculty of Humanities, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. sarvenaz.torbati@gmail.com
چکیده [English]
The present study was designed and conducted to investigate and study the relationship between the amount and type of media consumption (radio and television) with the life skills of Tehran citizens. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method and its measuring tool is a questionnaire. The statistical population includes all citizens living in Tehran, which according to the last census in 2016 and according to the statistics available on the website of the Statistics Center of Iran is 8,693,706 people. Research questionnaires were distributed through a google form among a sample of 396 people, distributed, collected, and after the necessary controls, data were analyzed using SPSS. Findings showed that among the eight areas surveyed, Tehran citizens in the use of radio have given the first priority to the field of news and information and the second priority have given to the field of sports, and in the use of television the first priority have given to the film and series and the second priority has been given to news, roundtables and news conferences. Findings also showed that there is a significant relationship between radio and television media consumption and 18 life skills. This means that there is a significant relationship between the amount of listening to the radio and watching TV during the day and night, as well as between the type of use of radio and television with some components of life skills. Therefore, it is suggested to the staff, program makers and officials of radio and television media to take full advantage of this opportunity and capacity to create, strengthen and improve the level of life skills of citizens.
کلیدواژهها [English]
- Media consumption
- Radio
- Television
- Life skills
- Citizens of Tehran