مطالعۀ تجربۀ استفاده از رسانه‌های دیداری از منظر نظریۀ ذهن بسط‌یافته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشکدۀ مطالعات بنیادین علم و فنّاوری، دانشگاه شهید بهشتی me_amini@sbu.ac.ir

چکیده

نظریه‌پردازی دربارۀ رسانه‌های دیداری متأثر از نگاه حاکم بر فلسفۀ ذهن و علوم شناختی عمدتاً در چارچوب‌های بازنمودگرایانه بوده است؛ اما نظریه‌های بازنمودگرایانه، سوای ایرادهای معمول خود، درمورد رسانه‌های دیداری با یک دشواری خاص مواجه هستند. از منظر بازنمودگرایانه، تجربۀ استفاده از رسانه‌های دیداری موردی استثنایی و کاملاً مستقل از تجارب روزمرۀ ماست؛ اما در رویکردهای ضدبازنمودگرایانه، مانند نظریۀ ذهن بسط‌یافته، با چنین مشکلی مواجه نیستیم. مدعای محوری نظریۀ ذهن بسط‌یافته آن است که فرایندهای شناختی در چارچوب مغز و بدن ما محدود نیستند و به محیط پیرامونی نیز گسترش می‌یابند. با تحلیل تجربۀ ادراکیِ مواجهه با رسانه‌های دیداری در چارچوب نظریۀ ذهن بسط‌یافته، از این مدعا دفاع می‌کنیم که نگاه ضدبازنمودگرایانه برای درک رسانه‌های دیداری قوّت تبیینی بیشتری از نگاه بازنمودگرایانه دارد. همچنین می‌توان با اتکا به موارد تجربۀ استفاده از رسانه‌های دیداری به یکی از ایرادهای اصلی وارد به این نظریه، موسوم به مغالطۀ جفت‌شدگی‌‌ـ‌تقویم، پاسخ گفت. قوّت تبیینی چارچوب ضدبازنمودگرایانه برای تحلیل تجربۀ مواجهه با رسانه‌های دیداری احتمالاً یکی از دلایل آن است که در آثار کسانی چون هوگو مونستربرگ و مارشال مک‌لوهان ادعاهای مربوط به بسط‌یافتگی شناخت، مدت‌ها پیش از طرح این دیدگاه‌ها در حوزۀ فلسفه، بیان شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the Experience of Visual Media Use by Extended Mind Theory

نویسنده [English]

  • Meisam Mohammadamini
Assistant Professor, The Institute for Science and Technology Studies, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. me_amini@sbu.ac.ir
چکیده [English]

Abstract
Theorizing about media, under the influence of prevailing view in the philosophy of mind and cognitive science, has been done mostly within a representational framework. Representationalism, however, beside its usual problems, faces a new one in the context of visual media use. In representational approach, the experience of visual media use is something exceptional and separate from everyday experiences. But by adopting an anti-representational view, like extended mind theory, no such problem arises. The basic claim of extended mind theory is that cognitive processes are not confined to our brain and body, but extend to the surrounding environment. We show that this thesis looks much more plausible in the context of visual media use, compared to representationalist approaches, and also that it may be possible to rejoin one of the objections made to the extended mind theory, namely the fallacy of coupling-constitution by pointing to media use experience. Explanatory strength of anti-representationalist approach may be one the reasons why some prominent media theorists like Hugo Münsterberg and Marshall McLuhan, long before Clark and Chalmers, had ideas about mind extension in the media theories.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Visual media
  • Representationalism
  • Anti-representationalism
  • extended mind theory
منابع و مأخذ
Adams, F. & Aizawa, K. (2010). 'Defending the Bounds of Cognition'. In R. Menary (Ed.), The Extended Mind. Cambridge, MA: MIT press.
Arnheim, R. (1997). Film essays and criticism. Madison. Wisconsin: University of Wisconsin Press.
Bordwell, D. (1989). 'A Case for Cognitivism'. Iris, (9), 11-40.
Brannigan, A (1981). The Social Basis of Scientific Discoveries. Cambridge: Cambridge University Press.
Chemero, A. (2011). Radical Embodied Cognitive Science. Cambridge, MA: MIT Press.
Clark, A. (1997). Being There: Putting Brain, Body, and World Together Again. Cambridge MA: MIT Press.
Clark, A. (2001). Mindware. New York and Oxford: Oxford University Press.
Clark, A. & Chalmers, D. (1998). 'The Extended Mind'. Analysis, (58), 10-23.
Currie, G. (1995). Image and Mind: Film, philosophy and cognitive science. Cambridge: Cambridge University Press.
Dulac, G. (1982). 'The Aesthetics. The Obstacles. Integral Cinégraphie'. In S. Liebman (trans.), Framework: The Journal of Cinema and Media 19.
Frisby, J. (1980). Illusion, brain and mind. Oxford: Oxford University Press.
Gregory, R. L. (2009). Seeing through Illusions. Oxford: Oxford University Press.
Kirchhoff, M. (2011). 'Anti-representationalism: Not a Well-founded Theory of Cognition'. Res Cognitas: Journal of Philosophy, 2(7) 1-34.
Kirsh, D. & Maglio, P. (1994). 'On Distinguishing Epistemic from Pragmatic Action'. Cognitive Science, 18(4), 513-549.
Logan, R.K. (1997). 'The Extended Mind: Understanding Language and Thought in Terms of Complexity and Chaos Theory'. 7th Annual Conference of The Society for Chaos Theory in Psychology and the Life Sciences. Marquette U., Milwaukee, Wisconsin.
Logan, R. K. (2013). 'McLuhan and the Extended Mind Thesis (EMT)'. Avant IV, (2), 45-56.
McLuhan, M. (2003). Understanding Media: The Extensions of Man: Critical Edition. Berkeley: Gingko Press.
Metz, C. (1974). Film Language: A Semiotics of the Cinema. Oxford: Oxford University Press.
Münsterberg, H. (2002). 'The Photoplay: A Psychological Study'. In A. Langdale (Ed.), Hugo Münsterberg on Film. New York: Routledge.
Pinker, S. (2003). The blank slate. The modern denial of human nature. New York: Penguin.
Pitt, D. (2020). 'Mental Representation'. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Ravenscroft, I. (2005). Philosophy of Mind: A beginner’s guide. Oxford: Oxford University Press.
Rescorla, M. (2019). 'The Language of Thought Hypothesis'. In Edward N. Zalta (Eds.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Rescorla, M. (2020). 'The Computational Theory of Mind'. In Edward N. Zalta (Eds.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy.
 
Rowlands, M. (2010). The New Science of Mind: From Extended Mind to Embodied Phenomenology. Cambridge, MA: MIT Press.
Varela, F., Thompson, E. & Rosch, E. (1991). The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience. Cambridge, MA: MIT Press.
Von Eckardt, B. (2012). 'The Representational Theory of Mind'. In K. Frankish & W. M. Ramsey (Eds.), The Cambridge Handbook of Cognitive Science. Cambridge: Cambridge University Press.
Watson, R. A. (1995). Representational Ideas: From Plato to Patricia Churchland. Dordrecht: Springer.
Weiskopf, D. A. & Adams, F. (2015). An Introduction to the Philosophy of Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
Wolterstorff, N. (1980). Works and Worlds of Art. Oxford: Clarendon Press.