سوسن باستانی؛ هادی خانیکی؛ سعید ارکانزاده یزدی
چکیده
رسانههای نوین در ایران امروز، روی رسانههای جریان اصلی تأثیرات عمیقی گذاشتهاند و در مواردی باعث شدهاند که آنها کارکرد خود را از دست بدهند. پژوهش پیشرو، با استفاده از روش ترکیبی تلاش کرده است تأثیر رسانههای نوین بر مکانیزمهای داخلی رسانههای ایران و همچنین ارتباط این رسانهها با مردم و نظام سیاسی ــ اقتصادی را بررسی کند. ...
بیشتر
رسانههای نوین در ایران امروز، روی رسانههای جریان اصلی تأثیرات عمیقی گذاشتهاند و در مواردی باعث شدهاند که آنها کارکرد خود را از دست بدهند. پژوهش پیشرو، با استفاده از روش ترکیبی تلاش کرده است تأثیر رسانههای نوین بر مکانیزمهای داخلی رسانههای ایران و همچنین ارتباط این رسانهها با مردم و نظام سیاسی ــ اقتصادی را بررسی کند. تأثیر رسانههای نوین بر رسانهها و تأثیر آنها بر ارتباط رسانهها با نظام سیاسی ــ اقتصادی با روش کیفی گراندد تئوری و تأثیر رسانههای نوین بر ارتباط مردم با رسانهها به روش کمی پیمایش ارزیابی شد. در انتها، محقق به این نتیجه رسید که رسانههای نوین بهخودیخود سبب تغییر نظام رسانهای ایران نشدهاند؛ بلکه بهدلیل نقش پررنگ دولت و غیرحرفهای بودن در پسزمینۀ مهندسی فرهنگی و رواج فناوریهای ارتباطات و اطلاعات، این دگرگونی رخ داده و رسانههای نوین تشدیدکننده این وضعیت بودهاند. در نظام رسانهای ایران، فعالان نظام سیاسی ــ اقتصادی و مردم بهدلیل اختلال در کارکرد رسانههای جریان اصلی بهسوی رسانههای نوین رفتهاند؛ اما این رسانهها نتوانستهاند بهطور کامل جانشین رسانههای جریان اصلی شوند و نوعی از جا دررفتگی در شبکۀ رسانههای ایران به وجود آمده است.