محمدقلی میناوند
چکیده
ایران دهمین کشور دنیا از لحاظ میراث فرهنگی، تمدن بشری و جاذبههای گردشگری است، اما از نظر جذب گردشگر در رتبههای پایین قرار دارد. گردشگری در دنیای کنونی یکی از مهمترین راههای جذب درآمد و توسعه محسوب میشود و کشورهای مستعد گردشگری با بهرهگیری از روشهای مختلف و ازجمله راهاندازی شبکههای تلویزیونی گردشگری تلاش میکنند سهمی ...
بیشتر
ایران دهمین کشور دنیا از لحاظ میراث فرهنگی، تمدن بشری و جاذبههای گردشگری است، اما از نظر جذب گردشگر در رتبههای پایین قرار دارد. گردشگری در دنیای کنونی یکی از مهمترین راههای جذب درآمد و توسعه محسوب میشود و کشورهای مستعد گردشگری با بهرهگیری از روشهای مختلف و ازجمله راهاندازی شبکههای تلویزیونی گردشگری تلاش میکنند سهمی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص دهند. روش این تحقیق تحلیلی ـ توصیفی است و با بهرهگیری از تکنیک مصاحبۀ عمیق و استفاده از دیدگاههای برخی کارشناسان رسانه، ارتباطات و گردشگری، به موضوع چالشها و راهکارهای تأسیس تلویزیون گردشگری در ایران پرداخته است. در این بررسی با رعایت اصل اشباع، با 14 نفر از کارشناسان آشنا با موضوع مصاحبه شده است. از دو پرسش اصلی این پژوهش، در یکی به چالشها و مشکلات راهاندازی این شبکه پرداخته شده و در دیگری شناسایی الگوی اوّلیۀ تلویزیون گردشگری داخلی موردتوجه بوده است. نتایج پژوهش حاکی است که بیشتر صاحبنظران مشکلات راهاندازی شبکۀ گردشگری را شامل مشکلات قانونی، سیاسی، اقتصادی و حرفهای دانستهاند. مشکل قانونی، تنها به انحصاریبودن رادیو و تلویزیون مربوط میشود. از نگاه کارشناسان، مشکلات حرفهای شامل پنج مشکل مدیریتی، فنّی، نیروی انسانی، جذب مخاطبان و همچنین رقابت با تلویزیون دولتیاند. همچنین چالشهای مالی و اقتصادی در راهاندازی شبکۀ گردشگری، شامل گرانبودن تولیدات رسانهای و پرهزینهبودن ماهیت کار رسانه عنوان شدهاند. الگوی این شبکۀ گردشگری از نگاه کارشناسان، الگوی رسانۀ خدمت عمومی است؛ رسانهای که باید مخاطبمحور باشد و برنامههای آن با توجه به نیاز مخاطب تولید و پخش شوند.