سید علی روحانی؛ وحیداله موسوی
چکیده
این پژوهش به بررسی ابعاد زیباییشناسی و فرهنگی ژانر کمدی در بازۀ زمانی (1392-1362) میپردازد. با استفاده از ابزارهای تحلیلی نظریۀ ژانر و با توجه به متغیرهای تقاطعهای هنجارگریز (لذت ژانری) و هنجارمند (ارزشهای فرهنگی) و وضعیت پیوندی به تحلیل پرفروشترین نمونههای آماری کمدی در سینمای ایران پرداخته میشود. دادهها از طریق مطالعۀ اسنادی، ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی ابعاد زیباییشناسی و فرهنگی ژانر کمدی در بازۀ زمانی (1392-1362) میپردازد. با استفاده از ابزارهای تحلیلی نظریۀ ژانر و با توجه به متغیرهای تقاطعهای هنجارگریز (لذت ژانری) و هنجارمند (ارزشهای فرهنگی) و وضعیت پیوندی به تحلیل پرفروشترین نمونههای آماری کمدی در سینمای ایران پرداخته میشود. دادهها از طریق مطالعۀ اسنادی، کتابخانهای و مشاهدهای گردآوری شدهاند و با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، رابطۀ بین تقاطعهای ژانری و وضعیت پیوندی در هر یک از نمونهها مورد بررسی قرار میگیرد. از یکسو، نمونههای آماری مورد بررسی از قابلیت پیوندی شدن ژانر کمدی با ژانرهای گوناگون حکایت میکنند و بر روندمحوری این ژانر صحه میگذارند. از سوی دیگر، ژانرهای الحاقشده محملی برای هنجارگریزهای ژانری فراهم میکنند. هرچه تنش بین امر هنجارمند و هنجارگریز بیشتر است، تأثیر ژانری نیز افزایش مییابد.
سیدعلی روحانی؛ پویان غفاری
چکیده
از آغاز پیدایش سینما در ایران تا امروز مجموعه آثاری پدید آمدهاند که با عنوان کلی فیلمهای کلاه مخملی شناخته میشوند. این فیلمها با بهرهگیری آگاهانه و مکرر از عناصر محتوایی و بصری فرهنگ عامه توانستهاند در ادوار مختلف سینمای ایران حضور داشته، مخاطبان عام و گاهی خاص را جذب کرده و به رونق صنعت سینمای ایران یاری رسانند. در این پژوهش ...
بیشتر
از آغاز پیدایش سینما در ایران تا امروز مجموعه آثاری پدید آمدهاند که با عنوان کلی فیلمهای کلاه مخملی شناخته میشوند. این فیلمها با بهرهگیری آگاهانه و مکرر از عناصر محتوایی و بصری فرهنگ عامه توانستهاند در ادوار مختلف سینمای ایران حضور داشته، مخاطبان عام و گاهی خاص را جذب کرده و به رونق صنعت سینمای ایران یاری رسانند. در این پژوهش علاوهبر تأکید بر ضرورت توجه به رویکرد مطالعات فرهنگی در تبیین تولیدات سینمای ملی و نفی نخبهگرایی فرهنگی، از آرای اروین پانوفسکی در تحلیل سطوح معنایی تصاویر و تمایز میان شمایلنگاری و شمایلشناسی استفاده شده و تأثیر این آراء بر رویکردِ گونهشناسیِ موسوم به رویکرد شمایلنگارانه در مطالعات سینمایی بررسی میشود. در ادامه و پس از تشریح سیر تاریخی سینمای کلاه مخملی تلاش میشود با بهرهگیری از عناصر شمایل نگارانه و شمایلشناسانه، سطوح معنایی این آثار بهعنوان یک گونه سینمایی تشریح شده و نشان داده شود که چگونه این آثار سینمایی با آگاهی از زمینههای تاریخی موثر بر مخاطبان بومی و بهرهگیری از عناصر بصری فرهنگ عامه و رویکرد مفهومی به آئینهای فتوت و جوانمردی به عنوان گونهای از سینمای ملی قابل تحلیل هستند و حوزه مهمی در مطالعات سینمای بومی به شمار میآیند.