محمدمهدی فرقانی؛ سیدجمالالدین اکبرزاده جهرمی
دوره 12، شماره 16 ، اسفند 1390، ، صفحه 129-157
چکیده
با سیطرۀ روزافزون تصاویر در دوران معاصر و غلبۀ «فرهنگ دیداری»، توجه به روشهای تحلیل تصاویر و متون دیداری نیز افزایش یافته است. در این مقاله تلاش میکنیم تا ضمن اشاره به پیچیدگیهای نظری تحلیل تصاویر به مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم دست یابیم. با توجه به نظاممند بودن رهیافت «فرکلاف» به تحلیل گفتمان انتقادی، ...
بیشتر
با سیطرۀ روزافزون تصاویر در دوران معاصر و غلبۀ «فرهنگ دیداری»، توجه به روشهای تحلیل تصاویر و متون دیداری نیز افزایش یافته است. در این مقاله تلاش میکنیم تا ضمن اشاره به پیچیدگیهای نظری تحلیل تصاویر به مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم دست یابیم. با توجه به نظاممند بودن رهیافت «فرکلاف» به تحلیل گفتمان انتقادی، مدل سه بُعدی وی را مبنای کار قرار دادیم. با این حال، ابزارهایی که فرکلاف برای تحلیل معرفی میکند، بیشتر مناسب متون نوشتاری است تا تصاویر. از این رو، این مقاله میکوشد تا با استفاده از نشانهشناسی اجتماعی و به کار گرفتن رهیافتهای «ایدما»، «رُز» و نیز «کرس» و «ونلیون» و ادغام این رهیافتها در مدل سه بُعدی فرکلاف، مدل مناسبی را برای تحلیل فیلم به دست دهد.