نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
2 کارشناسیارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
صنعت سینمای ایران میتواند از فرصت رسانههای پرمخاطب اجتماعی برای بازاریابیِ محصولات تولیدی خود بهره ببرد. در این مقاله، برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی فیلمهایی سینمایی ایرانی از طریق رسانههای اجتماعی از روش دلفی در سه راند استفاده شد. 18 نفر از خبرگان حوزههای ارتباطات، اقتصاد رسانه و بازاریابی در پنل دلفی عضو بودند. درنهایت عوامل فنی شامل «امنیت رسانههای اجتماعی» و «کیفیت گرافیکی رسانههای اجتماعی»، عوامل محتوایی شامل «کیفیت فیلم»، «جذابیت تیزر یا آنونس بارگذاری شده»، «پست کردن دیالوگهای جذاب»، «نظرات کسانی که فیلم را دیدهاند»، «نظرات منتقدین و اهالی سینما» و «حضور ستارگان سینما»، عوامل فرایندی شامل «انتخاب صحیح رسانه اجتماعی»، «شهرت رسانه اجتماعی»، «بازاریابی دهانبهدهان»، «تشکیل گروههای علاقهمند به فیلم»، «تعامل و ارتباط با کاربران»، «ایجاد صفحه اجتماعی در زمان ساخت فیلم»، «شناخت مخاطب»، «پخش پشتصحنه و حواشی فیلم» و «تبلیغ توسط طرفدارها» و عوامل مرتبط با مدیریت پیام شامل «انتشار اطلاعات مناسب و صحیح» مورد اجماع نظر کارشناسان واقع شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factors Affecting the Marketing of Iranian Filmmakers Through Social Media
نویسندگان [English]
- Siavash Salavatian 1
- Mahnaz Rohbakhsh 2
- Ahmadreza Derafshi 3
2 ATU
3 ATU
چکیده [English]
Cinema industry of Iran can benefit from opportunities of social media to advertise its products. In this paper, Delphi method was used to identify key factors on the marketing of Iranian cinema through social media in three phases. 18 members of specialists in fields of communications, media economics and marketing are gathered in the Delphi Panel. Finally, technical factors include "social media security" and "graphical quality of social media", content factors including "movie quality", "attractiveness of the teaser ", "posting attractive conversations", "The opinions of who saw the film", "opinions of Criticism and Cinema fans" and "The Presence of Cinema Stars", Process factors include "the correct choice of social media", "Social media reputation", "word of mouth marketing", "making groups of people interested in movies", "interaction and communication with users" creation a social page at the time of making movie", "knowing the audience", "playing behind the scenes of the movies", and "advertising by fans" and key factor in managing message, include "publication the correct information", were agreed between experts.
کلیدواژهها [English]
- Cinema industry
- media economics
- film marketing
- Social Media
- Iranian cinema