نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
این مقاله میزان اعتماد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در شهر تهران را بررسی میکند. برای این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ۸۰۰ پرسشنامة محقق ساخته بین شهروندان ۱۵ تا ۴۵ سالة تهرانی در پنج منطقة شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران توزیع شد. نتایج حاصل از این نظرسنجی گویای این موضوع است که اعتماد با سن و تحصیلات و محل زندگی کاربران در رابطه نیست. همچنین در این پژوهش تفاوت معنادار قابل توجهی نیز در خصوص اعتماد در جنسیت (زن و مرد) و وضعیت تأهل (متأهل و مجرد) وجود ندارد. دستاورد دیگر این پژوهش اندازهگیری میزان اعتماد بود که با شاخص ۹۸/۲ مشخص شد. بر این اساس میزان اعتماد متوسط و رو به بالا است. در پژوهش انجام شده متغیر طراحی ظاهری و راحتی کار با نرمافزار شبکههای اجتماعی بیشترین تأثیر و متغیر امنیت نرمافزار کمترین تأثیر را در اعتماد داشتند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Study on youth Trust Social Networks in Tehran
نویسندگان [English]
- mohamad mahdi Forghani 1
- Robabeh Mohajeri 2
1 Allameh tabatabaee university Associate professor and Dean of commiunication department Allameh tabatabaee university.
2 Alameh tabatabaee university p.h.d student
چکیده [English]
Abstract
The main objective of this research is to investigate the amount of trust in smartphone based social networks in Tehran. In this research, 800 randomly selected researcher-made questionnaires were distributed among 15-45 year old Tehran youths in five regions of north, south, east, west and center of Tehran. In the end, it was determined that trust is not related to age, education and place of residence of the users. Trust in different genders and marital status was not significantly different. The other achievement was the measure of trust, which was characterized by an average of 2.98, moderate and upward levels of confidence. Micro-variable “design and ease of use” has the most effect and micro-variable “security of software” has the least effect on trust.
The main objective of this research is to investigate the amount of trust in smartphone based social networks in Tehran. In this research, 800 randomly selected researcher-made questionnaires were distributed among 15-45 year old Tehran youths in five regions of north, south, east, west and center of Tehran. In the end, it was determined that trust is not related to age, education and place of residence of the users.
کلیدواژهها [English]
- Trust
- Social Networks
- smartphone
اصغرپور ماسوله، احمدرضا و عطیه صادقی (1393). «مدلسازی عامل محور اعتماد در ساختارهای مختلف شبکههای اجتماعی»، مجله جامعهشناسی ایران، شماره 2.
امیرپور، مهناز و مریم گریوانی (1393). «تأثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان». فصلنامه دانش انتظامی، شماره 1.
امیری، مجتبی و یونس نوریمرادآبادی (1391). «بررسی رابطه میان نگرش سیاسی، اعتماد به رسانة ملی، مخاطبان فعال و گرایش دانشجویان دانشگاههای تهران به شبکههای اجتماعی مجازی». مجلة رسانه و فرهنگ، شماره 2.
انبارکی، سحر، عبدالرسول جوکار و مرتضی کریمینیا (1395). «اعتماد بین فردی در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته: بررسی عوامل ایجاد کننده و نتایج وجود آن». فصلنامه تعامل انسان و اطلاعات، شماره 3.
حقیقی، الهام و غلامعلی منتظر (1394). «شناسایی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در شبکههای اجتماعی برخط بهکمک روش الکترۀ فازی». فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 4.
خانیکی، هادی، علیاصغر کیا و صمد میر (1395). «نقش تبلیغات شبکه اجتماعی تلگرام در جلب اعتماد مخاطبان؛ به خرید کالا». فصلنامه علوم خبری، شماره 5.
ریتزر، جورج (1373). نظریهجامعهشناسیدردورانمعاصر، ترجمه احمد ضا غرویزاد جهاد دانشگاهی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
کلمن، جیمز (1377). بنیاد نظریههای اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر نی.
عدلیپور، صمد، وحید قاسمی، رضوان قصابی و نقی طاهری (1393). «تأثیر استفاده از شبکة اجتماعی فیسبوک بر اعتماد و مشارکت سیاسی جوانان»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات فرهنگ ارتباطات، شماره 15.
مظفری، افسانه و بنتالهدی رستگاری (1394). «بررسی میزان اعتماد کاربران ایرانی شبکة اجتماعی LinkedIn به حفظ حریم شخصی»، فصلنامه مطالعات رسانهای، شماره 10.
- Blau, Peter. M. (1986). Exchange and power in social life. New Brunswick (U.S.A.): Transaction Books.
- Borgonovi, Francesca. (2012). The relationship between education and levels of trust and tolerance in Europe1: The relationship between education and levels of trust and tolerance. The British Journal of Sociology, 63(1), 146–167. https://doi.org/10.1111/j.1468-4446.2011.01397.x
- Chang, Shuchi. Ernest., Liu, Anne. Yenching., & Shen, Wei. Cheng. (2017). User trust in social networking services: A comparison of Facebook and LinkedIn. Computers in Human Behavior, 69, 207–217. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.013
- Coleman, James. S. (2000). Foundations of social theory (3. print). Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard Univ. Press.
- Dalton, Russell. J. (2005). The social transformation of trust in government. International Review of Sociology, 15(1), 133–154.
- Doney, Patricia. M., Cannon, Joseph. P., & Mullen, Michael. R. (1998). Understanding the Influence of National Culture on the Development of Trust. The Academy of Management Review, 23(3), 601–620. https://doi.org/10.2307/259297
- Fazio, Russell. H., & Zanna, Mark. P. (1981). Direct Experience And Attitude-Behavior Consistency. in Advances in Experimental Social Psychology. Elsevier. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60372-X
- Gefen, David., Karahanna, Elena., & Straub, D. W. (2003). Trust and TAM in Online Shopping: An Integrated Model. MIS Quarterly, 27(1), 51–90. https://doi.org/10.2307/30036519
- Heidemann, Julia., Klier, Mathias., & Probst, Florian. (2012). Online social networks: A survey of a global phenomenon. Computer Networks, 56(18), 3866–3878. https://doi.org/10.1016/j.comnet.2012.08.009
- Hooghe, Mark., Marien, Sofie., & de Vroome, Thomas. (2012). The cognitive basis of trust. The relation between education, cognitive ability, and generalized and political trust. Intelligence, 40(6), 604–613. https://doi.org/10.1016/j.intell.2012.08.006
- Jang, Yu-Teng., Chang, Shuchi. Ernest., & Chen, Po-An. (2015). Exploring social networking sites for facilitating multi-channel retailing. Multimedia Tools and Applications, 74(1), 159–178. https://doi.org/10.1007/s11042-013-1430-z
- Kim, Jinwoo., & Moon, Jae. Yun. (1998). Designing towards emotional usability in customer interfaces—trustworthiness of cyber-banking system interfaces. Interacting with Computers, 10(1), 1–29. https://doi.org/10.1016/S0953-5438(97)00037-4
- Komiak, Sherrie. Y. X., & Benbasat, Izak. (2006). The Effects of Personalization and Familiarity on Trust and Adoption of Recommendation Agents. MIS Quarterly, 30(4), 941–960. https://doi.org/10.2307/25148760
- Li, Tianyuan., & Fung, Helena. H. (2013). Age Differences in Trust: An Investigation Across 38 Countries. The Journals of Gerontology: Series B, 68(3), 347–355. https://doi.org/10.1093/geronb/gbs072
- Lippert, Simon. K. (2001). An Exploratory Study Into the Relevance of Trust in the Context of Information Systems Technology. George Washington University.
- Luhmann, Niklas. (2017). Trust and power (English edition). Malden, MA: Polity.
- McKnight, D. Harrison. (2005). Trust in information technology. in G. B. Davis, The Blackwell encyclopedia of management. Management information systems. Malden, MA.
- McKnight, D. Harisson., Choudhury, Vivek., & Kacmar, Charles. (2002). Developing and Validating Trust Measures for e-Commerce: An Integrative Typology. Information Systems Research, 13(3), 334–359. https://doi.org/10.1287/isre.13.3.334.81
- Möllering, Guido. (2006). Trust: reason, routine, reflexivity. Bingley: Emerald.
- Moreland, David., Nepal, Surya., Hwang, Hon., & Zic, John. (2010). A snapshot of trusted personal devices applicable to transaction processing. Personal and Ubiquitous Computing, 14(4), 347–361.
- Pavlou, Paul. A., & Gefen, David. (2004). Building Effective Online Marketplaces with Institution-Based Trust. Information Systems Research, 15(1), 37–59. https://doi.org/10.1287/isre.1040.0015
- Qiu, Lingyun., & Benbasat, Iazk. (2005). Online Consumer Trust and Live Help Interfaces: The Effects of Text-to-Speech Voice and Three-Dimensional Avatars. International Journal of Human–Computer Interaction, 19(1), 75–94. https://doi.org/10.1207/s15327590ijhc1901_6
- Tseng, Shawn., & Fogg, Brian. J. (1999). Credibility and computing technology. Communications of the ACM, 42(5), 39–44. https://doi.org/10.1145/301353.301402
- Vance, Anthony., Elie-Dit-Cosaque, Christophe., & Straub, Detmar. W. (2008). Examining Trust in Information Technology Artifacts: The Effects of System Quality and Culture. Journal of Management Information Systems, 24(4), 73–100. https://doi.org/10.2753/MIS0742-1222240403
- Wang, Weiquan., & Benbasat, Izak. (2007). Recommendation Agents for Electronic Commerce: Effects of Explanation Facilities on Trusting Beliefs. Journal of Management Information Systems, 23(4), 217–246. https://doi.org/10.2753/MIS0742-1222230410
- Wynveen, Christopher. J., Kyle, Gerard. T., & Theodori, Gene. L. (2009). The relationship between place bonding and social trust, as explored in a study in the Big Thicket National Preserve, Texas. In: Klenosky, David B.; Fisher, Cherie LeBlanc, eds. Proceedings of the 2008 Northeastern Recreation Research Symposium; 2008 March 30 - April 1; Bolton Landing, NY. Gen. Tech. Rep. NRS-P-42. Newtown Square, PA: U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Northern Research Station: 200-208., p-42. Retrieved از https://www.fs.usda.gov/treesearch/pubs/17129
- Yao, Jinhui., Chen, Shiping., Nepal, Surya., Levy, David., & Zic, John. (2010). TrustStore: Making Amazon S3 Trustworthy with Services Composition. IEEE. https://doi.org/10.1109/CCGRID.2010.17
- Zhou, Tao. (2011). The impact of privacy concern on user adoption of location‐based services. Industrial Management & Data Systems, 111(2), 212–226. https://doi.org/10.1108/02635571111115146