نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Abstract
The main objective of this research is to investigate the amount of trust in smartphone based social networks in Tehran. In this research, 800 randomly selected researcher-made questionnaires were distributed among 15-45 year old Tehran youths in five regions of north, south, east, west and center of Tehran. In the end, it was determined that trust is not related to age, education and place of residence of the users. Trust in different genders and marital status was not significantly different. The other achievement was the measure of trust, which was characterized by an average of 2.98, moderate and upward levels of confidence. Micro-variable “design and ease of use” has the most effect and micro-variable “security of software” has the least effect on trust.
The main objective of this research is to investigate the amount of trust in smartphone based social networks in Tehran. In this research, 800 randomly selected researcher-made questionnaires were distributed among 15-45 year old Tehran youths in five regions of north, south, east, west and center of Tehran. In the end, it was determined that trust is not related to age, education and place of residence of the users.
کلیدواژهها [English]
اصغرپور ماسوله، احمدرضا و عطیه صادقی (1393). «مدلسازی عامل محور اعتماد در ساختارهای مختلف شبکههای اجتماعی»، مجله جامعهشناسی ایران، شماره 2.
امیرپور، مهناز و مریم گریوانی (1393). «تأثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان». فصلنامه دانش انتظامی، شماره 1.
امیری، مجتبی و یونس نوریمرادآبادی (1391). «بررسی رابطه میان نگرش سیاسی، اعتماد به رسانة ملی، مخاطبان فعال و گرایش دانشجویان دانشگاههای تهران به شبکههای اجتماعی مجازی». مجلة رسانه و فرهنگ، شماره 2.
انبارکی، سحر، عبدالرسول جوکار و مرتضی کریمینیا (1395). «اعتماد بین فردی در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته: بررسی عوامل ایجاد کننده و نتایج وجود آن». فصلنامه تعامل انسان و اطلاعات، شماره 3.
حقیقی، الهام و غلامعلی منتظر (1394). «شناسایی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در شبکههای اجتماعی برخط بهکمک روش الکترۀ فازی». فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 4.
خانیکی، هادی، علیاصغر کیا و صمد میر (1395). «نقش تبلیغات شبکه اجتماعی تلگرام در جلب اعتماد مخاطبان؛ به خرید کالا». فصلنامه علوم خبری، شماره 5.
ریتزر، جورج (1373). نظریهجامعهشناسیدردورانمعاصر، ترجمه احمد ضا غرویزاد جهاد دانشگاهی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
کلمن، جیمز (1377). بنیاد نظریههای اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر نی.
عدلیپور، صمد، وحید قاسمی، رضوان قصابی و نقی طاهری (1393). «تأثیر استفاده از شبکة اجتماعی فیسبوک بر اعتماد و مشارکت سیاسی جوانان»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات فرهنگ ارتباطات، شماره 15.
مظفری، افسانه و بنتالهدی رستگاری (1394). «بررسی میزان اعتماد کاربران ایرانی شبکة اجتماعی LinkedIn به حفظ حریم شخصی»، فصلنامه مطالعات رسانهای، شماره 10.