نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی/ جهاد دانشگاهی واحد البرز
2 استادیار گروه جامعهشناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی
3 عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی واحد البرز
چکیده
هدف این مقاله بررسی تصویری است که سینمای ایران از مسئله جرم و مجرم شدن به دست میدهد. سوال اصلی این بوده است که فیلمهای سینمایی ایرانی مسائل مربوط به جرم را چگونه بازنمایی کردهاند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح و براساس آن، 57 فیلم اکران شده مابین سالهای 1380 تا 1394 که موضوع محوری آنها جرم و پیامدهای آن بوده، به روش تحلیل محتوای کمی مورد بررسی قرار گرفته است. فرض نظری پژوهش ما این بوده است که فیلمهای سینمایی، نوعی شناخت و دانش عامه پسند درباره جرم در دسترس مخاطبان قرار میدهند و درباره علل آنها نظریاتی را مطرح می کنند. نتایج پژوهش حاضر، این فرض را تأیید میکند. فیلمهای ایرانی، هم اطلاعاتی زمینهای همچون ترکیب سنی و جنسی، طبقه اجتماعی، وضعیت شغلی مجرمان ارائه میکنند و هم اطلاعات مختلفی درباره روابط اجتماعی و خانوادگی آنها به دست میدهند. همچنین فیلمهای مورد بررسی، اغلب آسیبهای اجتماعی مربوط به مجرمان و خانواده آنها را به تصویر کشیده و درباره آنها داستانسرایی کردهاند و کوشیده اند در خلال گفتار و روایت خود، از مجرم شدن شخصیتهای خود تبیین به دست دهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Cinematic Construction of Crime and Criminals in Iranian Films
نویسندگان [English]
- Homayun Moradkhani 2
- Ali Asghar Esmaeilzadeh 3
1 scientific member/ ACECR,alborz branch
2 Razi University
3 , Scientific member, Iranian Academic Center for Education Culture and Research (ACECR), Alborz Branch,Iran.
چکیده [English]
The aim of this paper is the study of crime and criminal images in Iranian Cinema. The main question is that how Iranian films represent issues of crime and criminality. In this study, theoretical framework is representation theory, and analyzed based on 57 films. The films are produced in period between 1380 to 1394, and research method is quantitative content analysis. The hypothesis of this study is that films present a type of popular knowledge about crime and criminality to audiences. The findings supported this hypothesis, they show that Iranian films represent different information about criminals, age, gender, social class and family situation. Also, films usually display social problems related to criminals, and try to explain criminality in their discourses and narrations.
کلیدواژهها [English]
- Representation
- crime
- academic criminology
- Cinema
- content analysis