نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه یاسوج
2 دانشجوی دوره دکتری جامعهشناسی دانشگاه یاسوج
چکیده
هدف این مقاله؛ تحلیل محتوای تبلیغات تجاری مندرج در نشریهها رایج کشور در دو دوره هشت ساله، بهمنظور نمایان کردن روند تغییرات، شیوه و شکل بازنمایی کلیشههای سنتی و جنسی در شانزده سال گذشته است. دادههای تحقیق به روش نمونهگیری سیستماتیک از میان 456 شمارگان شش هفتهنامه و ماهنامه گردآوری شده است. مقایسه نتایج تحلیل محتوای دو دوره مورد بررسی نشان میدهد که، اگرچه در دوره دوم نقشهای سنتی (مادری، همسری و خانهداری) کمتر بازنمایی شدهاند؛ اما در دوره دوم، زنان به نحوی به تصویر کشیده شدهاند (زیبا، جوان و لاغر) که گویی همیشه نیازمند بازسازی بدن خود هستند. در نتیجه، در هر دو دوره تصویر ناقص و منحرف شدهای از زن ارائه شده است که نمیتوان این تصویر را بازنمایی یک زن ایرانی و اسلامی دانست. بنابراین، لازم است تا با استفاده از طیف وسیعی از دستاوردها و موفقیتهای زنان در عرصههای مختلف، این شیوه بازنمایی به چالش کشیده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Representation of Women in Commercial Advertising in Publications as a Basis for the Formation of Their Identity
نویسندگان [English]
- Maryam mokhtari 1
- mohammad sadegh rajaie 2
1 Assistant Professor of Sociology, University of Yasouj (Corresponding Author)
2 retired
چکیده [English]
The aim of this paper is to analyze content of commercial advertisements printed in common publications of the country during two eight-year period in order to show the process of the changes, form and style of representation of traditional and gender stereotypes in sixteen years ego. The research data has been collected through systematic sampling of 456 weekly and monthly copies. Comparing data of two studies showed that, although in the second period traditional roles (mother, wife and housekeeping) has been represented less, but in the second period women somehow depicted (beautiful, young and skinny) so that they always need to regenerate their bodies.
As a result, in both periods incomplete and distorted image of women has been represented that one cannot assume it would be the image of Iranian and Islamic women. Therefore, it is necessary to use the whole range of achievements and successes of women in different fields to challenge this kind of representation.
کلیدواژهها [English]
- Representation
- Commercial advertising of publications
- gender stereotyping
- Beauty myth
- Identification