نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکده ارتباطات دانشکاه علامه طباطبائی(نویسنده مسول)
2 دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
برخورداری از نظام اطمینانبخش مدیریت و ارزیابی عملکرد در فرایند مدیریت راهبردی، رمز موفقیت پایدار هر سازمان، بهویژه سازمانهای رسانهای، در محیط متغیر و پیچیدۀ صنعت رسانه است. راهبردهای محتوایی نقش حساسی در تحقق رسالت و مأموریت سازمان صداوسیما دارند و بخش اصلی فعالیت این سازمان در این راستاست. مسئله این پژوهش، عدمارزیابی راهبردهای حوزۀ تولید و توزیع پیام، پس از گذشت حدود یک سال و نیم از اجرای برنامۀ راهبردی پنجسالۀ سازمان صداوسیما(1397-1401) است. هدف اصلی پژوهش، شناسایی «شاخصهای ارزیابی راهبردهای سازمان صداوسیما در حوزۀ تولید و توزیع پیام است.» برای دستیابی به این هدف، از کارت امتیازی متوازن استفاده شده است. در فرایند این پژوهش، با استفاده از نظرات کارشناسان و صاحبنظران در قالب دو جلسۀ گروه متمرکز، با محورقراردادن ابعاد کارت امتیازی متوازن(مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری) و راهبردها و برنامههای بلندمدت سازمان صداوسیما در حوزۀ محتوایی، شاخصهای موردنظر شناسایی شدند. «درصد برنامههای تولیدشدۀ دارای پیوست پژوهشی»، «وضعیت خبرگزاری بینالمللی تصویری»، «تعداد بخشهای خبری در شبکههای تخصصی»، «انعقاد تفاهمنامۀ همکاری با مجامع بینالمللی و جهانی رسانه»، «میزان تولیدات مستقل در باندِ پهن و در دستهها و گونههای گوناگون»، «درآمدزایی از طریق سازوکارهای مختلف درآمدی در فضای بادِ پهن»، «تعداد تعاملات مردمی با سازمان صداوسیما»، «باشگاه مخاطبان شبکهها و برنامههای رادیوتلویزیونی»، «وضعیت کانالهای شبکهها و برنامههای رادیوتلویزیونی در پیامرسانها»، ازجمله مهمترین شاخصهای شناساییشده برای ارزیابی راهبردی سازمان صداوسیما در حوزۀ محتوا و پیام و مطابق با الگوی کارت امتیازی متوازن است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification of Evaluation Indicators of IRIB's Strategies in the field of Pproduction and Ddistribution of Ccontenet
نویسندگان [English]
- mahdokht brojerdi alavi 1
- MohammadMahdi Rahmati 2
1 Associate professor of Communication Faculty, Allameh Tabataba'I University
2 Ph.D. Studentof Communication, Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]
Content strategies have a crucial role in fulfilling the mission of IRIB. The main prerequisite for the successful implementation and operation of these strategies is haveing appropriate evaluation indicators. The main goal of this study is, "Identifying the measures of evaluating the strategies of the IRIB in the field of content production and distribution. Balanced Scorecard has been used to achieve the goals of the research. In this research, experts' opinions were used in two focus group sessions. By focusing on balanced scorecard dimensions and long-range strategies and programs of IRIB in the content area, indicators were identified. "Percentage of programs produced with research attachment, "The number of news sections in specialized channels", "Amount of freelance production in broadband and in different genres", "Monetizing through different income mechanisms in the broadband space", "The number of people interacting with IRIB, "The status of the channels and radio and television programs in the social networks" are the most important indicators identified for the strategic assessment of the IRIB content in accordance with the balanced scorecard model. For continuous evaluation of content strategies, it is necessary for IRIB to translate the indicators into quantities value. Then, based on them, determine and quantify the progress of content strategy. Considering the environmental requirements and audience’s desires, needs and interests, as well as analyzing their performance and competitors in the media competition environment and the serious effort to apply these indicators will provide the basis for accurate content management and planning.
کلیدواژهها [English]
- Strategy evaluation
- IRIB
- "Balanced Scorecard
- Content production and distribution