نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه آزاد
2 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان واحد خوراسگان
چکیده
هدف این تحقیق شناسایی مؤلفههای ترغیب مخاطب بزرگسال برای رفتن به سینما و ارائه مدلی بر مبنای روش آمیخته اکتشافی است. روش تحقیق بر اساس الگوی کرسول در دو بخش کیفی و کمّی تنظیم شده است. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمّی از روش توصیفی همبستگی بر مبنای روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران ارشد سینمایی، کارگردانان، تهیهکنندگان، منتقدین، بازیگران، اساتید جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی و مخاطبان حرفهای سینما بودند که از بین آنها 22 نفر بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب و در تحقیق مشارکت کردند. در بخش کمّی نیز با روش نمونهگیری سهمیهای 1031 نفر از شهروندان تهرانی از بین 43 سینما انتخاب که میان آنها پرسشنامه توزیع شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه عمیق و در بخش کمّی پرسشنامه حاصل از مقولههای کیفی بود که ابتدا با استفاده از روایی محتوایی و روایی عاملی، قابلیت اعتبار آن تأیید شد. برای بررسی قابلیت اعتماد پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که معادل 912/0 بود که نشان از پایایی مناسب ابزار دارد. تجزیه و تحلیل دادهها در بُعد کیفی ابعاد مختلفی را شناسایی کرد که از آن جمله میتوان به ابعاد فردی و روانشناختی، بُعد اقتصادی، محیطی و فرهنگی، بُعد سیاستگذاری و برنامهریزی، بُعد ویژگیهای فیلم خوب و سینمای مطلوب اشاره کرد. نتایج نشان داد که ضریب تأثیر ابعاد چهارگانه تفاوت ناچیزی با هم دارند. مدل استخراج شده نشان میدهد در کنار تولید فیلم خوب، توجه به نیازهای ارضانشده مخاطب میتواند در ترغبت مخاطب به سینما تأثیرگذار باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identify Factors Motivating Adult Audiences to Watch Movies in Cinema in Tehran and Offering a Model Based on MixMethod
نویسندگان [English]
- Davud Zameni 1
- Reza Ebrahimzadeh 2
1 PhD Student of Cutural Management and Planning, Azad university
2 Faculty Member of khorasgan Branch of Isfahan, Azad University
چکیده [English]
The purpose of this study was to represent incentive factors of Tehranian adults to go to the cinema and Offering a model based on exploratory mix method. The research method based on Cresswell pattern was set in two qualitative and quantitative sections. Qualitative section was phenomenology and quantitative section was based on descriptive analysis with correlation method based on confirmatory factor analysis. The study populations in qualitative section were selected from executive managers of cinema, directors, producers and film critics, actors and actress, sociologists, social psychologists and cinema professional audiences. In Quota sampling method, 1031 active Tehranian people were selected from 43 cinemas and the questionnaires were distributed among them. Research tools in qualitative method were depth interview and Research tools in quantitative method were questionnaire which resulted with from qualitative categories. At first, its reliability was confirmed by using content and factor validity. Cronbach's alpha was used to check the reliability of the questionnaire that was 0/912 which shows the reliability of the questionnaire. Data analysis in qualitative aspect identified several dimensions such as Individual and psychological, the economic, environmental and cultural, policymaking and planning, good film and Favorite movie features. The results of quantitative data analysis with confirmatory factor analysis show that there is little difference between quadratic impact factors. The last results shows that in addition to the good movie production, desirable cinema and attention to unmet needs of consumer and … are important to stimulate the audience to the cinema.
کلیدواژهها [English]
- Cinema
- Audience Stimulate
- mix method