رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با تحول هویت زبانی و فرهنگی در استان کردستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات اجتماعی - واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.

2 استادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق (نویسنده مسئول)

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحول هویت قوم کرد ، در استان کردستان به انجام رسیده است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی و ابزار اندازه گیری، پرسشنامه است. بدین منظور 384 نفر از کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی به‌ صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند . نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین هویت فرهنگی و هویت زبانی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی ارتباط آماری معنی‌دار و مثبت وجود دارد. میزان همبستگی بین هویت زیانی و مدت و زمان استفاده از سایت‌های شبکه اجتماعی به ترتیب 031/0 و 034/0؛ بین هویت فرهنگی و مدت و زمان استفاده از سایت‌های شبکه اجتماعی به ترتیب 036/0 و 026/0 می‌باشد. همچنین طبق نتایج پژوهش حاضر، بیشترین تأثیرپذیری از مدت استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی به هویت زبانی و بیشترین تأثیرپذیری از زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی به هویت فرهنگی مرتبط است . به طور کلی فضای مجازی، فرصت‌های شایسته‌ای را برای نمایاندن ,شناخت بهتر خود و دیگران در جریان تعاملات مجازی در اختیار ما قرار می دهد. در نهایت با توجه به نتایج این پژوهش و اثبات تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر تحول هویتی در میان اقشار مختلف جامعه، پیشنهاداتی در حوزه های برنامه ریزی ، توجه به ابزارها و مکانیسمهای هویت ساز جهت تقویت هویت اجتماعی به صورت کاربردی در جهت رفع و یا کاهش آثار مخرب شبکه‌های اجتماعی مجازی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between the Use of Virtual Social Networks and the Development of Linguistic and Cultural Identity in Kurdistan Province

نویسندگان [English]

  • Ghobad Maimanat abadi 1
  • Somayah Tajikesmaeli, 2
1 Ph.D Student of Department of Mass communication- Science and Research Branch, Islamic Azad University. Tehran.Iran.
2 Faculty member ,Azad Islamic university of Tehran Shargh.(Corresponding Author)
چکیده [English]

The main purpose of this article is to investigate the relationship between the use of virtual social networks and the transformation of Kurdish ethnic identity in Kurdistan province. For this purpose, 384 users of virtual social networks were randomly selected.
The results showed that there is a significant and positive relationship between cultural identity and linguistic identity using virtual social networks. The correlation between the identity of the victim and the duration and time of using social networking sites were 0.031 and 0.034 respectively; the cultural identity and the duration and time of using social networking sites were 0.036 and 0.026, respectively. Also, according to the results of the present study, the most influential term is the use of virtual social networks to linguistic identity and the greatest impact since using virtual social networks is related to cultural identity. In general, cyberspace offers us valuable opportunities to represent, better understand ourselves and others in virtual interactions. Finally, considering the results of this study and demonstrating the impact of using virtual social networks on the identity crisis among different segments of society, some suggestions in the areas of planning, attention to identification tools and mechanisms to enhance social identity are applied in order to eliminate Or reduce the harmful effects of virtual social networks provided.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual Social Networks
  • Identity Transformation
  • Linguistic Identity
  • Cultural Identity
  • Kurdish Ethnicity
منابع و مأخذ
امیرکافی، مهدی و ابراهیم حاجیانی (1392). «نسبت هویت قومی و ملی در جامعه چند قومیتی ایران»، فصلنامه راهبرد، شماره 66: 146-117.
احمدی‌پور، زهرا؛  طهمورث حیدری‌موصلو و طیبه حیدری موصلو (1391). «جهانی شدن و تأثیر آن بر هویت اقوام ایرانی (نمونه موردی: دانشجویان قوم آذری)»، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیا، شماره 34:  122-103.
 اشتیاقی، معصومه؛ توحید علیزاده و مهرداد کاظمیان (1391). «اینترنت و هویت دینی دانشجویان»، فصلنامه مطالعات ملی، ویژه‌نامه، شماره 2: 119-144.
تاجیک اسماعیلی، سمیه (1389). بررسی تأثیر فناوری‌های نوین ارتباطی اینترنت بر هویت ملی دختران دانش‌آموز دوره متوسطه شهر تهران. (رساله دکتری رشته ارتباطات اجتماعی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
جنکینز، ریچارد (1381). هویت اجتماعی، ترجمۀ تورج یاراحمدی، تهران: انتشارات شیرازه: تهران..
حاجیانی، ابراهیم (1379). «تحلیل جامعه‌شناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه»، فصلنامه مطالعات ملی،  شماره 5: 228-193.
حاجیانی، ابراهیم و حمیدرضا محمدزاده (1394). «بررسی تأثیر فضای مجازی (اینترنت) بر هویت ملی دانشجویان»، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 11:  84-67.
حکیمی، رؤیا (1390). «نقش شبکه‌های اجتماعی بر هویت»، مجله جهانی رسانه، شماره 11.
ربانی، علی و محمد‌رضا حسنی  (1388). «رسانه‌ های جمعی و هویت ملی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه اصفهان)»، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، شماره 2: 93-65.
 رضایی، احمد و نریمان محمدی (1394). «رسانه مدرن و برساخت هویت: کانال‌‌های ماهواره‌ای کردی و هویت قومی کردهای ایران»، فصلنامه توسعه اجتماعی، شماره 3: 114-79.
زهیری، علیرضا (1384). «چیستی هویت ملی»، نشریه علوم سیاسی، شماره29: 40-29.
ساعی‌ارسی، ایرج (1384). «جهانی شدن و بحران هویت قومی»، فصلنامه تخصصی جامعه‌شناسی، شماره 4: 46 -31.
ساعی، منصور و حسین کرمانی (1396). «مطالعه تأثیر استفاده از سایت‌های شبکه اجتماعی بر هویت قومی دانشگاه‌های تهران»، فصلنامه مطالعات بین رشته‌ای رسانه و فرهنگ، شماره 13: 108ـ89.
سحابی، جلیل و هاشم آقابیگ پوری (1390). «بررسی تأثیر بعد فرهنگی جهانی شدن بر هویت قومی: مطالعه موردی جوانان 29- 15 ساله شهرستان بوکان»، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 12: 21- 1.
سواری، کریم و سمیه سلمانی (1392). «ساخت و اعتباریابی پرسشنامه هویت قومی»، دومین کنگره روان‌شناسی اجتماعی ایران: تهران 14 و 15 اسفند.
سورین، ورنر و تانکارد، جیمز(1381 ). نظریههای ارتباطات، ترجمۀ علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شامانی، اسماعیل؛ واحدی، مهدی و داریوش نوروزی (1395). «رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با هویت جوانان شهر تهران»، فصلنامه فرهنگ مشاوره ای و روان درمانی، شماره 28: 182-163.
شهرام‌نیا، سیدامیر؛ راضیه مهرابی‌کوشکی و مهدیه پوررنجبر (1393). «بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر میزان هویت ملی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه اصفهان»، پژوهش‌های راهبردی سیاست، شماره 9: 141-121.
 عباسی قادی، مجتبی و مرتضی خلیلی‌کاشانی (1389). «تأثیر اینترنت بر هویت ملی»، مطالعات راهبردی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
عباسی، محمدرضا؛ سیدبهنام علوی مقدم و اشرف زهره‌وند (1393). «بررسی میزان هویت دینی بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه»، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 2:  185-169.
عدلی‌پور، صمد؛ وحید قاسمی و احمد میرمحمدتبار (1393). «تأثیر شبکه اجتماعی فی س‌بوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان». فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، شماره 1: 28-1.
  عدلی‌پور، صمد؛ قاسمی، وحید و مسعود کیانپور (1392). «شبکه اجتماعی فیس‌ بوک و هویت ملی جوانان»، فصلنامه مطالعات ملی،  شماره 4: 28-1.
فلاحی، علی و نسیم خلج (1393). «بررسی ابعاد مختلف استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در نهاد خانواده»، دومین کنفرانس ملی جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی، تهران: موسسه مؤسسه اطلاع‌رسانی نازکیش.
   قاسمی، زهره (1393). روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگه.
قاسمی، محمدعلی (1381). «درآمدی بر پیدایش مسائل قومی در جهان سوم»، فصلنامه مطالعات راهبردی،  شماره 1:  134-123.
قاسمی، وحید  و همکاران (1391). «تعامل در فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و تأثیر آن بر هویت دینی جوانان: مطالعه موردی فیس بوک و جوانان شهر اصفهان»، فصلنامه دین و ارتباطات، شماره 2: 36-5.
کاروانی، عبدالطیف (1397). «تعامل در فضای مجازی و تأثیر آن بر هویت ملی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان»، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 2: 128-113.
کازنو، ژان (1370). جامعه‌شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمۀ باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، تهران: انتشارات اطلاعات.
کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ. قدرت و هویت، جلد دوم، ترجمۀ حسن چاووشیان، تهران: انتشارات طرح نو.
کاستلز، مانوئل (1380). «عصر اطلاعات؛ اقتصاد، جامعه و فرهنگ، قدرت هویت»، ترجمۀ احد علی قلیان و افشین خاکباز، علی پایا، تهران: انتشارات طرح نو.
گل محمدی، احمد (1380).«جهانی شدن و بحران هویت»، مجله مطالعات ملی، شماره 10.
گل‌ محمدی، احمد (1380). جهانی شدن، فرهنگ و هویت، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی (1373). جامعه‌شناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
محمدی، نریمان (1391). رسانه مدرن و برساخت هویت: کانالهای ماهواره‌ای کردی و هویت قومی کردهای ایران. (پایان‌ نامه کارشناسی ارشد). دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران..
معمار، ثریا؛ صمد عدلی‌پور و فائزه خاکسار (1391). «شبکه‌های اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران)»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، شماره 4: 176-155.
نژاداصغری، زکیه(1395). بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی (تلگرام) بر تغییر هویت دینی کاربران، همایش ملی زنان، خانواده و شبکه‌های اجتماعی مجازی، انجمن ایرانی مطالعات زنان.
نظری، علی‌اشرف (1386). هویت ملی و وحدت‌‌یابی جمعی (تأملی بر ابعاد فردی و جمعی هویت)، نامه تاریخ پژوهان، شماره 12: 150-122.
نیازی، محسن و الهام شقائی مقدم (1391). «بررسی تأثیر رسانه‌های جمعی در گرایش به هویت ملی»، فصلنامه رسانه و فرهنگ،  شماره 1: 127-100.
نیکخواه قمصری، نرگس و فاطمه منصوریان راوندی (1392).  «تأملی بر رابطه فضای مجازی و هویت جنسیتی: مطالعه موردی کاربران اینترنت در شهر کاشان»، فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، شماره 27: 120-107.
هال، استوارت (1383). «هویت‌های قدیم و جدید، قومیت‌های قدیم و جدید»، ترجمۀ شهریار وقفی‌‌پور، فصلنامه ارغنون، شماره 24: 352-319.
 
 
 
Asmaak Shafie N., Osman (20012). Constructing Identity through Facebook Profiles. Procedia - Social and Behavioral Sciences 65.
Chau, d & Lee, C. (2017); Discursive construction of identities in a social networkeducational space, Discourse, Context & Media, Vol 18.
Devos, George. . (2005), ). ‘Ethnic Pluralism, In G. Devos & l. Romanucciross (eds)’, Ethnic Identity, palo Alto, CA: mag field;.
Grasmuck, S. (2009). ‘Facebook & Identity’. , Journal of Computer-Mediated Communication.communication.
Hraba, J. & Hoiberg, E. (2008), ). ‘Origins of Modern Theories of Ethnicy’, Sociological Quarterly, 56.
Joinson, Adam A. N, . (2008). "‘Looking at, looking up or keeping up with people Motives and use of facebook". ’. In: Proceedings of CHI ‘08. ACM, New York.
Kelley, F.L. (2007). Face-Time: The Construction of Identity on Facebook. London: Wadsworth.
Korostelina, K. (2007), Social identity and conflict: structures, dynamics, and implications, Palgrave Macmillan Press.
Korostelina, K. (2017). Social identity and conflict: structures, dynamics, and implications, Palgrave Macmillan Press.
Marino, c et al (2016); "Modeling the contribution of personality, social identity and social norms to problematic Facebook use in adolescents", Addictive Behaviors, Vol 63.
Morley, David . (2000), ). "media, mobility and identity", Home territories. London: Routledge Press.
Phinney, J. S. (1990). Ethnic identity in adolescents and adults: Review of the research. Psychological Bulletin, 108 (3) , 499-514.
Roosens, Eugeen. (2007), Creating Ethnicity, New bury park, CA: Sag
Tajfel, H. (1981). Human groups and social categories. UK: Cambridge University Press.
 Zhao .G , Grasmuck, M (2008). Identity construction on Facebook. Computers in Human Behavior 24.