علی شاکر؛ هادی خانیکی
چکیده
پژوهش پیشرو به روزنامهنگاری صلح، که مفهومی به نسبت تازه در ادبیات روزنامهنگاری جهان محسوب میشود، میپردازد. هدف اصلی این پژوهش کمک به تبیین و ارتقای سطح ادبیات موضوعی روزنامهنگاری صلح است. در این میان، به تبیین شاخصها و ارزشهای این شیوه روزنامهنگاری پرداختهایم، تا میزان بهرهگیری شش روزنامه سراسری کشور (کیهان، ...
بیشتر
پژوهش پیشرو به روزنامهنگاری صلح، که مفهومی به نسبت تازه در ادبیات روزنامهنگاری جهان محسوب میشود، میپردازد. هدف اصلی این پژوهش کمک به تبیین و ارتقای سطح ادبیات موضوعی روزنامهنگاری صلح است. در این میان، به تبیین شاخصها و ارزشهای این شیوه روزنامهنگاری پرداختهایم، تا میزان بهرهگیری شش روزنامه سراسری کشور (کیهان، رسالت، اطلاعات، همشهری، اعتماد، یاسنو) را از ارزشهای صلح، در جنگ میان نیروهای ائتلاف و عراق در فروردین 82 بسنجیم. در این پژوهش، نظریه گالتونگ و چهار مؤلفه اصلی روزنامهنگاری صلح (راهحلگرایی، فرایندمداری، حقیقتگرایی و مردمگرایی) را مبنا قرار دادیم و دو بایسته اساسی را یعنی «موازین حرفهای» و «اصول اخلاقی» به آن افزودیم؛ بنابراین ادعای نظری ما این است که چهار مؤلفه ذکر شده باید با دو بایسته موازین اخلاقی و حرفهای رابطهای دوسویه داشته باشند و استمرار آن میتواند زمینه صلحی پایدار توسط رسانهها را فراهم کند. پس از استخراج و تعریف ارزشها و مؤلفههای مربوط به روزنامهنگاری صلح با روش تحلیل محتوا نمونهها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که میزان استفاده از مؤلفههای مربوط به روزنامهنگاری صلح در دوره مورد بررسی بسیار پایین است و هرچند به مؤلفه مردمگرایی در مقایسه با سایر مؤلفهها بیشتر توجه شده، اما به نظر میرسد این امر در جنگ عراق برخاسته از نوعی مجاورت معنوی میان ایران و عراق باشد. از طرف دیگر، انعکاس مظلومیت مردم عراق در شش روزنامه مورد بررسی کاملاً یکسویه و محدود به جنگ است و کمتر برای روشن کردن ابعاد و دامنههای جنگ تلاش شده است. روزنامهها خبرنگار اعزامی به عراق نداشتهاند و گزارشهای توصیفی کمتری به چاپ رساندهاند و به جای گزارشهای تحلیلی و تحقیقی ترجیح دادهاند ابتدا فقط به مسئله و خبر درگیری میان دو طرف بپردازند.