دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
مقاله پژوهشی
بررسی جامعه‌شناختی تأثیر سرمایه فرهنگی بر ارتباطات بین فردی با تأکید بر مدارای اجتماعی

علی‌اصغر فیروزجائیان؛ محمود شارع‌پور؛ نازنین فرزام

دوره 17، شماره 35 ، آذر 1395، صفحه 7-31

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.42515

چکیده
  امروزه حضور افراد و گروه‌های مختلف با اندیشه‌ها و رفتارهای متفاوت در کنار هم و لزوم احترام به حقوق یکدیگر، داشتن زندگی مسالمت‌آمیز و دوری از رفتارهای شتاب‌زده توأم با خشونت از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. لازم است تا با انجام تحقیقات علمی زمینه همزیستی افراد متفاوت فراهم شود. در این مقاله با استفاده از نظریه منش و میدان بوردیو ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازنمایی و تحلیل گفتمان انتقادی ـ لاکانی الگوی خانوادۀ داعش در فضای مجازی

ایمان عرفان‌منش؛ سهیلا صادقی فسایی

دوره 17، شماره 35 ، آذر 1395، صفحه 33-51

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.42517

چکیده
  جهان اجتماعی عرصۀ گفتمان‌های متعددی است که در تثبیت فضای گفتمانی خود، با یکدیگر رقابت می‌کنند. کفایت تجربی گفتمان به توانایی در الگوسازی از نهادهای اساسی جامعه از جمله خانواده مربوط می‌شود. پس از انقلاب اسلامی، گفتمان‌های متخاصم برای مقابله با جریان گفتمانی این انقلاب تلاش‌ ‌کرده‌اند. این مقاله، پس از جست‌و‌جوی اسناد و اخبار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مشاهده مشارکتی در گروه‌های تلگرامی؛ راهنمای عمل و نمونه موردی

حسین کرمانی

دوره 17، شماره 35 ، آذر 1395، صفحه 53-79

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.42560

چکیده
  هدف این مقاله ارائه الگویی برای اجرای مشاهده مشارکتی در گروه‌های تلگرامی و به دست دادن شناختی از این گروه‌ها است. تلگرام، در حال حاضر محبوب‌ترین برنامه پیام‌رسان فوری تلفن همراه در ایران است، بااین‌وجود تحقیقات زیادی درباره این برنامه و کاربری در آن اجرا ‌نشده است. در این تحقیق می‌کوشم با ارائه الگوی مناسب، زمینه را برای اجرای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل تماتیک جوک‌های مبادله شده در برنامه «اتاق جوک»

خدیجه سفیری؛ زهرا شهرزاد

دوره 17، شماره 35 ، آذر 1395، صفحه 81-108

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.42564

چکیده
  این پژوهش با تحلیل تماتیک جوک‌های مبادله‌شده در نرم‌افزار تلفن همراه «اتاق جوک»، در پی فهم آن است که چه مقولاتی با وساطت جوک‌ها میان مخاطبان و تولیدکنندگان جوک مبادله می‌شود و هر یک از رویکردهای کلان جامعه‌شناختی از چه منظری به تحلیل جوک‌ها و به‌طورکلی محتوای طنز می‌پردازند. به‌این منظور پس از معرفی رویکردهای کلان مواجهه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
چگونگی تغییرات زبان گفتاری از ترکی به فارسی در دو دهه گذشته و مقاومت در مقابل تغییر در حال حاضر: پژوهش نظریه داده بنیاد

کریم مهری؛ رضا مهری

دوره 17، شماره 35 ، آذر 1395، صفحه 109-127

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.42566

چکیده
      مقاله پیش‌رو با استفاده از رویکرد برساختی و روش‌شناسی نظریه داده بنیاد[1] به بازسازی معنایی چگونگی تغییرات زبان گفتاری از ترکی به فارسی در دو دهه گذشته و مقاومت در مقابل تغییر درحال حاضر می‌پردازد. روش تحقیق کیفی است و از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد و تکنیک مصاحبه عمیق برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است. مهم‌ترین ...  بیشتر

گفتمان‌شناسی «قسمت» در زبان و فرهنگ مردم ایران

رضا پیش‌قدم؛ آتنا عطاران

دوره 17، شماره 35 ، آذر 1395، صفحه 129-149

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.42574

چکیده
  واژة «قسمت» و عبارت‌های هم‌معنای آن مفاهیم عجین‌شده در فرهنگ فارسی هستند که به‌کاربردن صحیح و فهم آنها نیاز به تعمق و بررسی دارد؛ ازاین‌رو، در این پژوهش کوشیدیم تا نگاهی زبانی ـ تاریخی به باور تقدیرگرایی در جامعة ایران بیندازیم و با به‌کاربردن نظریة اسنادی به بررسی دقیق‌تر این باور بپردازیم؛ بنابراین، در 4 ماه، 280 موقعیت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل به‌کارگیری دشواژه در فیلم‌های سینمای ایران از منظر جامعه‌شناسی زبان و رابطه آن با جنسیت بازیگران

مریم تفرجی یگانه

دوره 17، شماره 35 ، آذر 1395، صفحه 151-166

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.42575

چکیده
  هدف مقاله پیش‌رو، بررسی نوع و میزان به‌کارگیری دشواژه[1] در فیلم‌های سینمایی رسوایی، عصر یخبندان، آب و آتش است. دشواژه‌ها واژه‌ها و اصطلاحاتی هستند که صورت و مفهوم ناخوشایندی دارند و اعضای یک جامعه از به‌کار بردن آنها به‌صورت مستقیم پرهیز می‌کنند. این پژوهش سعی دارد که میزان کاربرد دشواژه‌ها و ارتباط جنسیت با کاربرد آن را بررسی‌کند. ...  بیشتر

تحلیل کارکرد ارتباطی رجزهای یاران امام حسین(ع) در قیام عاشورا

علی وحیدی فردوسی؛ محسن الویری

دوره 17، شماره 35 ، آذر 1395، صفحه 167-190

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.42577

چکیده
  مقاله پیش‌رو در پی آن است تا از رهگذر واکاوی نقش ارتباطی رجزهای یاران امام حسین(ع) در قیام عاشورا، کارکرد «رجز» ـ به مثابه یک رسانه سنتی ـ را در این رویداد مهم تاریخ اسلام از منظر ارتباطی تبیین نماید. به این منظور و با بهره‌گیری از نظریه کارکردگرایی در مطالعه کارکردهای پیام‌های ارتباطی، بر «آگاه‌سازی» پیام‌های ارتباطی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
عوامل مؤثر بر ارتقاء پیوند اجتماعی شهروندان با طراحی تئاتر آیینی در محیط‌های شهری: مطالعه موردی اردبیل

سارا عالم؛ وحید وزیری؛ علی رضایی‌شریف

دوره 17، شماره 35 ، آذر 1395، صفحه 191-215

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.42578

چکیده
  نمایش‌ها و مراسم‌ آیینی ‌سنتی به‌خصوص تعزیه و شبیه‌خوانی به‌عنوان عناصر فرهنگی پویا که از اعتقادات و باورهای انسانی نشأت‌گرفته، نقش مؤثری در افزایش پیوندهای اجتماعی افراد ایفا می‌کند. نظریه پیوند اجتماعی هیرشی به‌عنوان چارچوب تحقیق، زیرشاخه نظریه کنترل اجتماعی بوده و مؤلفه‌های آن، مشارکت اجتماعی، باور، دلبستگی و تعهد است. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازنمایی زنان در تبلیغات تجاری نشریات به‌عنوان بستری برای شکل‌گیری هویت آنان

مریم مختاری؛ محمدصادق رجایی

دوره 17، شماره 35 ، آذر 1395، صفحه 217-244

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.42579

چکیده
  هدف این مقاله؛ تحلیل محتوای تبلیغات تجاری مندرج در نشریه‌ها رایج کشور در دو دوره هشت ساله، به‌‌منظور نمایان کردن روند تغییرات، شیوه و شکل بازنمایی کلیشه‌های سنتی و جنسی در شانزده سال گذشته است. داده‌های تحقیق به روش نمونه‌گیری سیستماتیک از میان 456 شمارگان شش هفته‌نامه و ماهنامه گرد‌آوری شده است. مقایسه نتایج تحلیل محتوای دو دوره ...  بیشتر