دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
بازنمایی «غیرت ناموسی» در سینمای دهه 1390 ایران

سیده سمانه رضوی؛ محسن جوهری

دوره 24، شماره 61 ، فروردین 1402، ، صفحه 195-222

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.371397.3679

چکیده
  غیرت ناموسی یکی از مؤلفه‌های فرهنگی ـ اجتماعی جوامع مختلف، از جمله جامعه ایرانی است. این موضوع در دهه‌های اخیر و با بسط اندیشه‌های فمینیستی، بیش‌ازپیش به‌صورت انتقادی تحلیل شده که سرریز آن در هنر سینما قابل‌مشاهده است. پژوهش پیش‌رو با هدف بررسی بازنمایی غیرت ناموسی در سینمای دهه 1390 ایران، با روش تحلیل گفتمان فرکلاف انجام شده ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی تقابل‌های گفتمانی فیلم «به‌وقت شام» با رویکرد وَن لیوون

علی مومنی؛ مسعود کوثری

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، ، صفحه 99-124

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.332857.3567

چکیده
  هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی تقابل‌های گفتمانی فیلم «به‌ وقت شام» است. این فیلم با حمایت مالی سازمان هنری رسانه‌‌ای اوج ساخته شده ‌است. حاکمیت سیاسی ایران بنا به دلایل سیاسی، نظامی و اجتماعی به مقابله با داعش در جنگ سوریه و عراق پرداخت. فیلم به وقت شام نیز سعی در بازنمایی حضور خلبانان ایرانی در سوریه و تقابل ...  بیشتر

نظام «دیگری‌سازی» در سریال آمریکایی دنیای غرب (با تأکید بر انگاره‌های رؤیای آمریکایی)

محمود ترابی اقدم؛ علی اصغر فهیمی فر؛ شهاب اسفندیاری؛ امیرحسن ندایی

دوره 23، شماره 58 ، تیر 1401، ، صفحه 7-33

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.302453.3428

چکیده
  بازنمایی «دیگری‌»های نژادی، قومیتی، فرهنگی و جغرافیایی، راهبردی کانونی در تعدادی از محصولات رسانه‌ای آمریکا تلقی می‌شود. بر این اساس، تبیین نظام «دیگری‌سازی» در سه فصل نخست سریال مشهور دنیای غرب (2016-تاکنون)، با تمرکز بر ارزش‌های گفتمان رؤیای آمریکایی، هدف اصلی این مقاله بوده است. در مبانی نظری و تحلیل‌ها از مفهوم «دیگری» ...  بیشتر

راهبردهای بهره گیری از ظرفیت های سینمای ایران با رویکرد معرفی سیمای فرهنگ ایرانی در عرصه بین الملل

سیده مریم معصوم زاده؛ سعید سرابی؛ مجید رضائیان

دوره 22، شماره 56 ، دی 1400، ، صفحه 265-288

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.199385.2897

چکیده
  استفادۀ بهینه از ظرفیت­های سینما، به‌عنوان رسانه­ای که در زمینه­های اجتماعی و به­ویژه فرهنگی تأثیرگذار است، نیازمند داشتن هدف، راهبرد و برنامه­ریزی است. پژوهش پیش رو، با هدف دست­یابی به راهبردهایی برای سینمای ایران، با رویکرد معرفی فرهنگ ایرانی در عرصۀ بین­الملل صورت گرفت. این پژوهش کیفی به روش پیمایشی و با نمونه­گیری ...  بیشتر

مطالعۀ نشانه‌شناختی تصویر کودک در انیمیشن ایرانی «مهارت‌های زندگی برای کودکان»

محمد گنجی؛ نرگس نیکخواه قمصری؛ سمانه فروغی

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، ، صفحه 257-274

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.189988.2827

چکیده
  مضامینی که انیمیشن‌ها درصدد القاء به مخاطبین کودکشان هستند هرگز به صورت اتفاقی نبوده، بلکه در پی رمزگذاری‌های خاصی صورت پذیرفته است که در نهایت منجر به معرفی الگوی از پیش تعیین شده برای کودکان است. هدف از این پژوهش، تحلیل نشانه‌شناختی الگوی بازنمایی کودک در انیمیشن‌ است. بدین منظور با استفاده از روش نشانه‌شناسی، به بررسی محبوب‌ترین ...  بیشتر

تحلیل فراگیر عوامل موثر بر نمایش سینمایی نقش وکلا در دادرسی‌های کیفری پس از انقلاب اسلامی ایران (سال‌های 1360-1394)

محمد گنج علیشاهی؛ محمد فرجیها؛ علی شیخ مهدی

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، ، صفحه 275-296

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.183541.2788

چکیده
  چکیدهوکلا در میان کنشگران عدالت کیفری برجسته‌ترین نقش را در فیلم‌های سینمایی مرتبط با دادرسی کیفری دارند. این امر تا حد زیادی حاصل برساخت و بازنمایی منحصربه‌فردی بوده که تحت تأثیر عوامل فرهنگی، سینمایی و سیاسی شکل‌گرفته است. طبق تقسیم‌بندی فیسک این سه عامل را می‌توان به ترتیب به سه سطح واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی تقسیم کرد. در ...  بیشتر

گونه‌شناسی هویت مجازی زنان کرد ایرانی در اینستاگرام

جمال الدین اکبرزاده جهرمی؛ اوین احمدی

دوره 21، شماره 52 ، دی 1399، ، صفحه 111-144

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.229866.3075

چکیده
  ظهور و گسترش شبکه­های اجتماعی مجازی، به‌خصوص شبکه­های اجتماعی تصویرمحور، فضایی به نسبت باز برای بازنمایی هویت و حتی هویت­سازی در اختیار گروه­های قومی و به حاشیه رانده­شده­ قرار داده است که به‌صورت تاریخی از آن بی­بهره بوده­اند. این مقاله به دنبال شناخت انواع گونه‌های هویتی بازنمایی شده زنان کرد ایرانی در شبکۀ اجتماعی ...  بیشتر

بازنمایی سیاه‌ پوستان در سینمای امریکا در سال‌ های 2009 تا 2017

محمود ترابی اقدم؛ عبدالله بیچرانلو

دوره 19، شماره 42 ، شهریور 1397، ، صفحه 51-75

https://doi.org/10.22083/jccs.2018.89318.2177

چکیده
  یکی از موضوعات مورد تمرکز در مطالعات فرهنگی، بازنمایی‌های قومی و نژادی است. تبیین رویکردهای سینمای امریکا به برساخت اقلیت سیاهان این کشور در دورۀ ریاست‌جمهوری اوباما، هدف مقالۀ پیش‌رو است. برای این منظور، 21 فیلم شاخص سیاه‌پوست‌محور که در بازۀ زمانی 2009 تا 2017 تولید شده‌اند، در دو مرحله نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند، انتخاب و با ...  بیشتر

حمایت از منزلت زنان در قوانین و مقررات ناظر بر تبلیغات بازرگانی

رؤیا معتمدنژاد؛ مرضیه اسماعیلی فلاح

دوره 18، شماره 39 ، آذر 1396، ، صفحه 7-37

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.92305.2210

چکیده
  چکیده بحث جنسیت و زن در آگهی‌های تجاری یکی از مباحث جنجالی است. این موضوع بین منتقدان آگهی‌ها به‌ویژه در کشورهای غربی که شیوع استفادۀ ابزاری از زنان رایج‌تر است، از جایگاه خاصی برخوردار است. برخوردهای کلیشه‌ای و برداشت‌های اجتماعی معین از نقش زنان در جامعه موضوع این مناقشات را شکل می‌دهد. با توجه به تأثیر‌گذاری تولیدات رسانه‌ای ...  بیشتر

برساخت سینمایی جرم و مجرمان در فیلم‌های ایرانی (سال‌های 1394-1380)

مهدی سلطانی گردفرامرزی؛ همایون مرادخانی؛ علی اصغر اسماعیل‌زاده

دوره 18، شماره 37 ، خرداد 1396، ، صفحه 163-191

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.74971.2085

چکیده
  هدف این مقاله بررسی تصویری است که سینمای ایران از مسئله جرم و مجرم شدن به دست می­دهد. سوال اصلی این بوده است که فیلم­های سینمایی ایرانی مسائل مربوط به جرم را چگونه بازنمایی کرده­اند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح و براساس آن، 57 فیلم اکران شده مابین سال­های 1380 تا 1394 که موضوع محوری آنها جرم و پیامدهای آن بوده، به روش تحلیل ...  بیشتر

تحول بازنمایی دیگری در انیمیشن‌های برنده جایزه اسکار

اعظم راودراد؛ مانیا عاله‌پور

دوره 17، شماره 36 ، اسفند 1395، ، صفحه 85-105

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.46341

چکیده
  این مقاله با استفاده از روش نشانه‌شناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شده‌اند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالت‌های ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، می‌پردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد ...  بیشتر

بازنمایی زنان در تبلیغات تجاری نشریات به‌عنوان بستری برای شکل‌گیری هویت آنان

مریم مختاری؛ محمدصادق رجایی

دوره 17، شماره 35 ، آذر 1395، ، صفحه 217-244

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.42579

چکیده
  هدف این مقاله؛ تحلیل محتوای تبلیغات تجاری مندرج در نشریه‌ها رایج کشور در دو دوره هشت ساله، به‌‌منظور نمایان کردن روند تغییرات، شیوه و شکل بازنمایی کلیشه‌های سنتی و جنسی در شانزده سال گذشته است. داده‌های تحقیق به روش نمونه‌گیری سیستماتیک از میان 456 شمارگان شش هفته‌نامه و ماهنامه گرد‌آوری شده است. مقایسه نتایج تحلیل محتوای دو دوره ...  بیشتر

بازنمایی زن در جوک‌های جنسیتی؛ تحلیل گفتمان انتقادی جوک‌های جنسیتی در مورد زنان در شبکه‌های موبایلی

محمدمهدی فرقانی؛ سیدعیسی عبدی

دوره 17، شماره 33 ، خرداد 1395، ، صفحه 31-52

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.15427

چکیده
  مقاله پیش‌رو  با هدف بررسی چگونگی بازنمایی زنان در جوک‌هایی که در مورد آنها ساخته شده‌اند، انجام شده است. این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال است که جوک‌های جنسیتی برآمده از چه گفتمانی بوده و نحوه بازنمایی زنان در آنها تا چه اندازه نتیجه چنین گفتمانی است. به دلیل برخورداری موضوع از وجوه کیفی بالا، از روش تحلیل گفتمان استفاده شده ...  بیشتر

بازنمایی طلاق در سینمای دهه هشتاد ایران

مهدی سلطانی گردفرامرزی؛ احمد پاکزاد

دوره 17، شماره 33 ، خرداد 1395، ، صفحه 79-107

https://doi.org/10.22083/jccs.2016.15429

چکیده
  در این مقاله، هدف ما پاسخ به این پرسش اساسی است که فیلم‌های سینمایی دهه هشتاد شمسی طلاق را چگونه بازنمایی و برساخت کرده‌اند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح شده و برای پاسخ به آن، 21 فیلم تولید شده در این دهه که مسئله طلاق محور اصلی روایت‌شان بود، به روش تحلیل محتوا  بررسی شده است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که فیلم‌های ...  بیشتر

پروبلماتیک زن‌بودگی؛ نمایش جنسیت و برساخت کلیشه‌های اخلاقی زنانه در سینمای ایران

آرش حسن‌پور؛ بهجت یزدخواستی

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، ، صفحه 33-68

چکیده
  علی‌رغم تغییر در وضعیت زنان در نظام بازنماییفیلم‌های سینمای ایران که از آن باعنوان «کمرنگ شدن ایدئولوژی جنسیتی» یاد می‌شود؛ کماکان موقعیتزنان در سینمای ایران پرمناقشه و چالش ‌برانگیز بوده و زنانکماکانقشری مسئله‌مند هستند. در این مقاله با طرح چنین ادعایی، تلاش شده است تا با تحلیل دو فیلم «دربارة الی» و «جدایی نادر ...  بیشتر

بازنمایی مدیران دولتی در فیلم‏های سینمایی پس از انقلاب اسلامی ایران

وحید خاشعی؛ سیدمهدی میرحاجی

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، ، صفحه 165-196

چکیده
  فیلم‏ها تصورات ما دربارۀ مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بازنمایی می‏کنند و به شیوه‏هایی که دربارۀ مسائل می‌اندیشیم، شکل می‏دهند. با توجه به اینکه مقوله مدیریت، یکی از معضلات امروز کشور ماست، توجه به این مسئله که مدیران چگونه در فیلم‏های سینمایی بازنمایی و برساخت می‌شوند، در شناخت باور عمومی از مدیران می‏تواند مؤثر ...  بیشتر

بازنمایی دین در فیلم‌نامه‌های اولین جشنواره فیلم دینی رویش

حامد بخشی؛ فاطمه‌السادات ایازی

دوره 16، شماره 30 ، شهریور 1394، ، صفحه 89-108

چکیده
  مسئله اصلی مقاله حاضر میزان و نوع بازنمایی دین در فیلم‌نامه‌های سینمایی ارسالی به اولین جشنواره فیلم دینی رویش است. برای این منظور، با توجه به تعاریف مختلفی که از دین صورت گرفته بود، تعریف برون‌دینی لئوبا با قدری تغییر استفاده شد. بر اساس این تعریف، دین مجموعه‌ای شامل چهار بعد نظری ـ اعتقادی، درون فردی، رفتاری و نهادی در نظر گرفته ...  بیشتر

بازنمایی برکناری مرسی در اخبار تلویزیونی صداوسیمای ج. ‌ا. ا. و بی‌بی‌سی فارسی

سیدمحمد مهدی‌زاده؛ عبدالرحمان علیزاده

دوره 15، شماره 25 ، خرداد 1393، ، صفحه 217-242

چکیده
  روایت رسانه‌ها از رویدادها، روایت عینی نیست، بلکه بازنمایی آن در چارچوب‌های گفتمانی و ایدئولوژیکی است. این مقاله به‌دنبال آن است تا ببیند یکی از مهم‌ترین رویدادهای خاورمیانه (برکناری مرسی) چگونه توسط رسانه‌هایی با چارچوب‌های گفتمانی مختلف (شبکة یک صداوسیمای ج. ا. ا و بی‌بی‌سی فارسی) بازنمایی می‌شود. روش بررسی این نوشتار تحلیل ...  بیشتر

بازنمایی اقوام ایرانی در مجموعه‌های پربینندة تلویزیونی

زرین زردار- محمد فتحی‌نیا

دوره 14، شماره 24 ، اسفند 1392، ، صفحه 41-62

چکیده
  این مقاله به‌دنبال شناخت نحوة بازنمایی مازنی‌ها در مجموعة تلویزیونی پایتخت و شناسایی رمزگان‌ها و کلیشه‌های مورد استفاده در این بازنمایی است. برای دستیابی به این هدف، 16 سکانس شاخص از مجموع سریال، انتخاب‌شده و مورد تحلیل نشانه‌شناختی قرار گرفتند. یافته‌ها نشان می‌دهند، سه دسته رمزگان‌های گفتار و گویش، پوشاک و ...  بیشتر

بازنمایی تحولات سوریه در شبکة الجزیره (2013 ـ 2011)

علی امیدی- مهرداد رشیدی علویجه

دوره 14، شماره 24 ، اسفند 1392، ، صفحه 139-161

چکیده
  جهان عرب از سال 2011 دگرگونی‌های سیاسی بنیادی به خود دیده است، به‌طوری‌که موج اعتراض‌ها و انقلاب‌های مردمی تاکنون منجر به برکناری چهار دیکتاتور در کشورهای تونس، مصر، لیبی و یمن شده و باعث دگرگونی‌ها و اصلاحات اساسی در سایر کشورهای این منطقه شده است. رسانه‌های جمعی از جمله شبکه‌های خبری ماهواره‌ای با پخش و انعکاس ...  بیشتر

بازنمایی هویت طبقة متوسط مدرن شهری در آثار مصطفی مستور (تحلیل گفتمان رمان‌های استخوان خوک و دست‌های جذامی و من گنجشک نیستم

نجمه حسینی‌سروری؛ حامد طالبیان

دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 179-213

چکیده
  هدف از این مقاله شناسایی گفتمان‌های طبقة متوسط در آثار مصطفی مستور است. شناسایی این گفتمان‌ها در نهایت یکی از مهم‌ترین گونه‌های بازنمایی زندگی شهری در ادبیات داستانی دهة 80 را تحلیل کرده ‌است. در بخش تحلیلی این مقاله، با استناد به دو رمان مشهور این نویسنده، شیوه‌های بازنمایی زندگی طبقة متوسط شهری بررسی شده و با استفاده ...  بیشتر

تحلیلی بر بازنمایی ایدئولوژی و سبک زندگی در کتاب‌های آموزش زبان اینترچنج

حمید عبداللهیان؛ آیدا حسینی‌فر

دوره 13، شماره 20 ، اسفند 1391، ، صفحه 35-60

چکیده
  این مقاله به مطالعة روش‌های متنی شدة بازنمایی ایدئولوژی در کتاب‌های آموزشی زبان انگلیسی اینترچنج پرداخته و برای یافتن پاسخی برای این پرسش‌ها که کتاب‌های زبان انگلیسی اینترچنج، به‌مثابه صور نمادین، به معنایی که تامپسون به‌کار می‌برد، چگونه معنای ایدئولوژیک خود را به نوآموزان زبان انگلیسی انتقال می‌دهند؟ و اینکه ...  بیشتر

بازنمایی مصرف در فیلم‌های سینمایی دورۀ دفاع مقدس

مهدی سلطانی گردفرامرزی؛ عبدالله بیچرانلو

دوره 13، شماره 17 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 76-119

چکیده
  مقالۀ حاضر چگونگی بازنمایی مصرف در فیلم‌های سینمایی عصر دفاع مقدس را بررسی می‌کند. پرسش اصلی بررسی حاضر این است که مصرف، چگونه در فیلم‌های سینمایی عصر دفاع مقدس (1367- 1359)، بازنمایی شده و با هویت‌های اجتماعی کنشگران فیلم‌ها گره خورده است؟ روش این مطالعه، تحلیل نشانه‌شناختی است که با به‌کارگیری آن، پنج فیلم سینمایی منتخب ساخته‌شده ...  بیشتر

تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و بازنمایی تحولات داخلی ایران در سال 1388

حسن مجیدی؛ جواد نوری‌‏زاده

دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، ، صفحه 189-223

چکیده
  در مقالۀ حاضر نحوۀ بازنمایی تحولات داخلی ایران در سال 1388 را در شبکۀ تلویزیونی «بی‌بی‌سی فارسی» بررسی کرده‏ایم. در این مقاله کوشیده‏ایم با استخراج محورهای گفتمان غالب بازنمایی شده، روند و ابعاد رویکرد جریان‌سازی در قالب خبر و برنامه‏های خبری این شبکه، تبیین راهکارهای رسانه‌ای آن در قالب گفتمان رسانۀ حرفه‌ای و ابعاد ...  بیشتر

بازنمایی فرهنگ رضوی در سینمای ایران مطالعۀ موردی؛ فیلم سینمایی «کیمیا»

عبدالله بیچرانلو

دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، ، صفحه 225-245

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی بازنمایی فرهنگ رضوی در سینمای ایران،‌ به معرفی اجمالی و مرور مـهم‏تریـن فیلم‌های ساخته شده دربارۀ فرهنگ رضوی در کشورمان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی می‏پردازد. در بررسی متمرکزتر موضوع، فیلم سینمایی کیمیا را به عنوان یکی از فیلم‌های مهمی که در بخش زیادی از آن ارتباط معنوی با امام رضا (ع) در کانون ...  بیشتر