برساخت سینمایی جرم و مجرمان در فیلم‌های ایرانی (سال‌های 1394-1380)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی/ جهاد دانشگاهی واحد البرز

2 استادیار گروه جامعه‌شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی

3 عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی واحد البرز

چکیده

هدف این مقاله بررسی تصویری است که سینمای ایران از مسئله جرم و مجرم شدن به دست می­دهد. سوال اصلی این بوده است که فیلم­های سینمایی ایرانی مسائل مربوط به جرم را چگونه بازنمایی کرده­اند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح و براساس آن، 57 فیلم اکران شده مابین سال­های 1380 تا 1394 که موضوع محوری آنها جرم و پیامدهای آن بوده، به روش تحلیل محتوای کمی مورد بررسی قرار گرفته است. فرض نظری پژوهش ما این بوده است که فیلم­های سینمایی، نوعی شناخت و دانش عامه پسند درباره جرم در دسترس مخاطبان قرار می‌دهند و درباره علل آنها نظریاتی را مطرح می کنند. نتایج پژوهش حاضر، این فرض را تأیید می‌کند. فیلم­های ایرانی، هم اطلاعاتی زمینه­ای همچون ترکیب سنی و جنسی، طبقه اجتماعی، وضعیت شغلی مجرمان ارائه می­کنند و هم اطلاعات مختلفی درباره روابط اجتماعی و خانوادگی آنها به دست می­دهند. همچنین فیلم­های مورد بررسی، اغلب آسیب­های اجتماعی مربوط به مجرمان و خانواده آنها را به تصویر کشیده و درباره آنها داستان­سرایی کرده­اند و کوشیده اند در خلال گفتار و روایت خود، از مجرم شدن شخصیت­های خود تبیین به دست دهند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Cinematic Construction of Crime and Criminals in Iranian Films

نویسندگان [English]

  • Homayun Moradkhani 2
  • Ali Asghar Esmaeilzadeh 3
1 scientific member/ ACECR,alborz branch
2 Razi University
3 , Scientific member, Iranian Academic Center for Education Culture and Research (ACECR), Alborz Branch,Iran.
چکیده [English]

The aim of this paper is the study of crime and criminal images in Iranian Cinema. The main question is that how Iranian films represent issues of crime and criminality. In this study, theoretical framework is representation theory, and analyzed based on 57 films. The films are produced in period between 1380 to 1394, and research method is quantitative content analysis. The hypothesis of this study is that films present a type of popular knowledge about crime and criminality to audiences. The findings supported this hypothesis, they show that Iranian films represent different information about criminals, age, gender, social class and family situation. Also, films usually display social problems related to criminals, and try to explain criminality in their discourses and narrations.  
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Representation
  • crime
  • academic criminology
  • Cinema
  • content analysis

منابع و مأخذ

 

 

استریناتی، دومینیک (1380). مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ترجمه ثریا پاک نظر، تهران: گام نو.

استوری، جان (1386). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، تهران: نشر آگه

بنت، اندی (1386). فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر اختران.

بودریار، ژان (1389).جامعه مصرفی، ترجمه پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث.

دلوز، ژیل (1394). سینما 1، ترجمه مازیار اسلامی، تهران: نشر مینوی خرد.

دووینیو، ژان (1379). جامعه‌شناسی هنر، ترجمه مهدی سحابی، تهران: نشر مرکز.

راودراد، اعظم (1382). نظریههای جامعهشناسی هنر و ادبیات، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

ضیمران، محمد (1382). درآمدی بر نشانه­شناسی هنر، تهران: نشر قصه.

فیسک، جان (1386). درآمدی بر مطالعات ارتباطی، ترجمه مهدی غبرایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه­ها.

مهدی‌زاده، سیدمهدی (1387). رسانهها و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.

میلنر، آندرو (1385). درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه جمال محمدی، تهران: نشر ققنوس.

ولف، جانت (1367). تولید اجتماعی هنر، تهران: نشر مرکز.

هواکو، جورج (1361). جامعه‌شناسی سینما، بهروز تورانی، تهران: نشر آیینه.

 

 

Benjamin, W.(1973) ‘The work of art in the age of mechanical reproduction’, in Illuminations, London, Fontana.

Boyd, susan & Carter, Connie I. (2010), ‘Methamphetamine Discourse: Media, Law, and Policy, Canadian Journal of Communication Vol 35 (2010) 219-237.

Brown, Michelle (2003) ‘Penological Crisis in America: Finding Meaning in Imprisonment Post-Rehabilitation’, PhD diss., Indiana University, Dept of Criminal Justice and American Studies Program.

Campbell, Russell (2005) Marked Women: Prostitutes and Prostitution in the Cinema. Madison, WI: University of Wisconsin Press.

Chermak, Steven (2002) Searching for a Demon: The Media Construction of the Militia Movement. Boston, MA: Northeastern University Press.

Hall, Stuart (2003),"the spectacle of the other", in Stuart Hall(ed), Representation cultural& signifying practices. London: Sage.

 

Danesi, M. (2004). Messages, Signs and Meanings, Toronto, University of Toronto Press.

Fiske, J. & Hartley, J. (2003). Reading Television, Oxford, Routledge.

Hall, S. (2003). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices, London: Sage Publication.

Jenkins, Philip (1994) Using Murder: The Social Construction of Serial Homicide. New York: Aldine de Gruyter.

King, Neal(1999) Heroes in Hard Times: Cop Action Movies in the U.S. Philadelphia, PA, Temple University Press.

Munby, Jonathan (1999) Public Enemies, Public Heroes: Screening the Gangster from Little Caesar to Touch of Evil.Chicago, IL: University of Chicago Press.

Rafter,Nichole(2007), “Crime, film and criminology: Recent sex-crime movies, Theoretical Criminology, Vol. 11(3): 403–420.

O’Brien, Martine, Rodantti Tzanelli, Majid Yar and Sue Penna (2005), The spectacle of fearsome Acts: Crime in Melting P(1)ot in Gangs of New York’, Critical Criminology 13(1): 17-35

Rafter, Nicole (2006) Shots in the Mirror: Crime Films and Society (2nd edn). New York: Oxford University Press.

Reiner, Robert (2002) Media made criminality: The representation of crime in the mass media. In: Reiner, Robert, Maguire, Mike andMorgan, Rod, (eds.) The Oxford Handbook of Criminology. Oxford University Press, Oxford, UK, pp. 302-340. ISBN 9780199256099

Reinarman, Craig, & Duskin, Ceres. (1999). Dominant ideology and drugs in the media. In J. Ferrell & N. Websdale (Eds.), Making trouble: Cultural constructions of crime, deviance, and control (pp. 73-87). New York, NY: Aldine de Gruyter.

Tzanelli, Rodantti, Majid Yar and Martine O’Brien(2005), “Con me if you can: Exploring crime in the American Cinematic Imagination”, Theoretical Criminology 9(1): 97-117.

Van Leeuwen, T., & Jewitt, C. (2002). Handbook of Visual Analysis, London, Sage Publication.