بازنمایی فرهنگ رضوی در سینمای ایران مطالعۀ موردی؛ فیلم سینمایی «کیمیا»

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران و مدیر گروه سینما و تلویزیون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

چکیده

این مقاله با هدف بررسی بازنمایی فرهنگ رضوی در سینمای ایران،‌ به معرفی اجمالی و مرور مـهم‏تریـن فیلم‌های ساخته شده دربارۀ فرهنگ رضوی در کشورمان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی می‏پردازد. در بررسی متمرکزتر موضوع، فیلم سینمایی کیمیا را به عنوان یکی از فیلم‌های مهمی که در بخش زیادی از آن ارتباط معنوی با امام رضا (ع) در کانون توجه فیلم‏ساز قرار گرفته، تحلیل کرده‏ایم.
در بررسی این فیلم که در زمرۀ فیلم‌های مربوط به دفاع مقدس نیز به شمار می‌رود،‌ نگارنده از روش کیفی تحلیل نشانه‌شناختی بهره گرفته و در به کارگیری تحلیل نشانه‌شناختی برای بررسی فیلم‌ از الگوی «رولان بارت» در تحلیل رمان «بالزاک»[1] استفاده شده و صحنه‌هایی از فیلم که مستقیم در ارتباط با موضوع این مقاله بوده،‌ گزینش و بررسی شده ‏است.
[1]. Balzac

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Representation of Razavi Culture (the thoughts and teachings of Imam Reza ) in the Cinema of Iran

نویسنده [English]

  • 00 00
00
چکیده [English]

This paper has studied the representation of Razavi Culture (the thoughts and teachings of Imam Reza) in the cinema of Iran by a brief introduction and overview of the most important films made about Razavi Culture after the revolution of Iran. In this paper we have studied the movie named “Kimiya “as one of the most important movie which has so many Spiritual connections to the Imam Reza as the main issue in the film. The movie can be considered as a part of the Sacred Defense genre. The method which has been used in this article is Qualitative methods of semiotic analysis; although the Roland Barthes model in analyzing the novels of Honoré de Balzac has been applied, the Scenes of the film that was related to the subject has been chosen and studied

کلیدواژه‌ها [English]

  • Representation
  • Razavi Culture
  • Movie
  • Cinema
  • “Kimyia” the movie