Representation of Urban Anxiety and Demythologizing in Superhero Cinema with a Look at Walter Benjamin's Thoughts

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student of art research, Oloom ”o” Tahghighat Unit, Tehran, Iran, sheikhaniramin@gmail.com

2 Professor, Department of French Language and Literature, Shahid Beheshti University, Tehran. a-abbassi@sbu.ac.ir

3 Assistant Professor of Art and Architecture, Oloom ”o” Tahghighat Unit, Islamic Azad University, Tehran. ntahoori@gmail.com

10.22083/jccs.2024.419411.3796

Abstract

"Superheroes" are one of the most important products of popular culture, which with unique costumes and powers, have been spread since the second quarter of the 20th century in comic strips and comic books, and in the last twenty years, they have been one of the dominant filmmaking trends in Hollywood. Regardless of critical views, these films have affected the economic cycle of cinema, and have become a dominant discourse and a common language, so this article is trying to provide a coherent interpretation of them. In this study, based on the ideas of Walter Benjamin, German theorist related to the Frankfurt School, about the disenchantment of myth in modern culture, the anxieties caused by urbanization in superhero movies are focused on, and the psychological, social and political crises after the attack to New York on September 11, 2001, has been examined as one of the most important reasons for the prosperity of this type of cinema. The study method is based on library data, and describing and analyzing the visual and thematic features of the movies adapted from the more well-known superhero characters, including Superman and Batman (from DC) and Spider-Man (from Marvel), separately. In the conclusion of this study, the anxieties caused by the dominance of technology over nature, crime and terrorism, anarchism, the culture industry and human distortion in capitalist society, aliens and the fear of death and the destruction of humanity, is considered as the most important factors in the demythology of superheroes in today's cinema.

Keywords


احمدی، بابک (1371). از نشانه‌های تصویری تا متن. تهران: نشر مرکز.
احمدی، بابک (1380). حقیقت و زیبایی: درس‌های فلسفۀ هنر. تهران: نشر مرکز.
احمدی، بابک (1380). مدرنیته و اندیشۀ انتقادی. تهران: نشر مرکز.
احمدی، بابک (1380). معمای مدرنیته. تهران: نشر مرکز.
احمدی، بابک (1396). خاطرات ظلمت، دربارۀ سه اندیشگر مکتب فرانکفورت: والتر بنیامین، ماکس هورکهایمر، تئودورآدورنو. تهران: نشر مرکز.
آدورنو، تئودور و هورکهایمر، ماکس (1398). دیالکتیک روشنگری، ترجمۀ مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران: نشر هرمس.
اکو، امبرتو (1382). تفسیر فیلم‌های دنباله‌دار، ترجمۀ شهریار واقفی‌پور، فصلنامۀ ارغنون، (23)، 47- 70.
اکو، امبرتو (1394). اسطورۀ سوپرمن و چند مقالۀ دیگر، ترجمۀ خجسته کیهان، تهران: نشر ققنوس.
باتومور، تام (1398). مکتب فرانکفورت، ترجمۀ حسینعلی نوذری، تهران: نشر نی.
برمن، مارشال (1379). تجربۀ مدرنیته، ترجمۀ مراد فرهادپور، تهران: انتشارات طرح نو.
بنیامین، والتر (1377). اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی، ترجمۀ امید نیک‌فرجام، فصلنامۀ فارابی، 8(3)، 210- 225.
پین، مایکل (1382). فرهنگ اندیشۀ انتقادی از روشنگری تا پسامدرنیته، ترجمۀ پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز.
ترابی‌اقدم، محمود؛ فهیمی‌فر، علی‌اصغر؛ اسفندیاری، شهاب و ندایی، امیرحسن (1401). نظام «دیگری‌سازی» در سریال آمریکایی دنیای‌غرب (با تأکید بر انگاره‌های رؤیای‌امریکایی). فصلنامه علمی مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 23(58)، 7- 33. DOI: 10.22083/JCCS.2021.302453.3428
تورجی، قاسم؛ شایگان‌فر، نادر؛ سجودی، فرزان و سلطانی، سیدحسن (1399). اشکال بازنمایی «منجی» در انیمیشن کودکانۀ بن‌تن، فصلنامه علمی مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 21(52)، 251- 275. DOI: 10.22083/JCCS.2019.130718.2430
حسینی، معصومه‌سادات و ندایی، امیرحسن (1401). بررسی ساختار روایتی اسطورۀ معاصر در قهرمانان مارول با تمرکز بر مجموعه فیلم‌های انتقام‌جویان، فصلنامۀ رهپویۀ هنرهای نمایشی، 1(4)، 71- 81. DOI:10.22034/RPA.2022.254762
دی‌پائولو، مارک (1400). جنگ، سیاست و ابرقهرمانان: اخلاقیات و پروپاگاندا در کمیک‌ها و فیلم‌ها، ترجمۀ علی‌اکبر طالب‌زاده، تهران: انتشارات سورۀ مهر.
رهنما، آذر (1397). نسبت فناوری و گرافیک در اندیشۀ معاصر بر اساس دیدگاه انتقادی مکتب فرانکفورت (رساله برای دریافت درجۀ دکتری فلسفۀ هنر). دانشکدۀ هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، تهران، ایران.
ساعتچی، محمدمهدی (1387). دگرگونی منش هنر در عصر فیلم: نگاهی به آرای والتربنیامین درمورد سینما و عکاسی. فصلنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت، 3(10)، 31- 33.
شایگان، داریوش (1394). جنون هشیاری: بحثی دربارۀ اندیشه و هنر شارل بودلر. تهران: چاپ و نشر نظر.
شمس نجف آبادی، الهه و ناظری، افسانه (1396). اسطوره و ابرقهرمان سازی سینمایی مدرن از منظر مطالعات فرهنگی. فصلنامۀ پژوهش هنر، 7(13)، 31- 42.
صدر، حمیدرضا (1381). چگونه می‌توان یک عنکبوت بود و چرا؟. ماهنامۀ سینمای فیلم، 21(288)، 69- 70.
طهوری، نیّر (1384). والتر بنیامین: نظریۀ فقدان تجلی در هنر مدرن. فصلنامۀ خیال، (21و22)، 38- 78.
قهرمانی، محمدباقر؛ پیراوی‌ونک، مرضیه؛ مظاهریان، حامد و صیاد، علیرضا (1377). بازتجسد «پرسه‌زن» شهر مدرن در پیکر تماشاگر فیلم. فصلنامۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، 21(1)، 17-28. DOI: 10.22059/JFAUP.2016.59678
کاهه، کامبیز (1381). تجدید دیدار با بچه‌محل‌های قدیمی. ماهنامۀ سینمای فیلم،21 (288)، 71- 74.
کمالی، زهرا و اکبری، مجید (1387). والتر بنیامین و هنر بازتولیدپذیر. فصلنامۀ پژوهش‌های فلسفی، 4(14)، 125-146.
گودرزی، مصطفی عبدی و فرزانه‌پور، شاداب (1385). فتومونتاژ، تجلّی تکثر شهری، با نگاهی به اندیشه‌های والتر بنیامین. فصلنامۀ خیال شرقی، (3)، 111- 122.
معین‌الدینی، محمد؛ مراثی، محسن و نادعلیان، احمد (1393). بررسی مفهوم و جایگاه سبک هنری در هنر عامه. فصلنامه علمی مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 15(27)، 87- 108.   DOR: 20.1001.1.20088760.1393.15.27.4.8
مورنو، آنتونیو (1380). یونگ، خدایان و انسان مدرن، ترجمۀ داریوش مهرجویی، تهران: نشر مرکز.
مهرگان، امید (1398). زیبایی‌شناسی انتقادی، گزیده نوشته‌هایی در باب زیبایی‌شناسی از: بنیامین، آدورنو، مارکوزه. تهران: انتشارات گام نو.
نوذری، حسینعلی (1394). نظریۀ انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی. تهران: نشر آگه.
ولایی، کسری (1395). چهار گفتار دربارۀ ابرقهرمان‌ها، ماهنامۀ دنیای تصویر، 24(261)، 14- 17.
یاراحمدیان، سیّدمهدی (1393). مروری بر نظریۀ فرهنگ مکتب فرانکفورت، فصلنامۀ فرهنگ پژوهش، 7(17)، 49-72.
 Ahmadi, Babak. (1993). From Pictorial Signs to the Text. (First ed). Tehran: Markaz Publishing. [In Persian]
 Ahmadi, Babak. (2001). Truth & Beauty: Lectures on the Philosophy of Art. (2nd ed). Tehran: Markaz Publishing. [In Persian]
Ahmadi, Babak. (2001). The Dilema of Modernity. (2nd ed). Tehran: Markaz Publishing. [In Persian]
 Ahmadi, Babak. (2002). Modernity and Critical Thought. (4nd ed). Tehran: Markaz Publishing. [In Persian]
Ahmadi, Babak. (2018). Memoires of Darkness: About the Three Thinkers of the Frankfurt School W.Benjamin, M.Horkheimer, T. W. Adorno. (8nd ed.). Tehran: Markaz Publishing. [In Persian]
Baltomore, Thomas Burton. (2019). The Frankfurt School. (HosseinAli Nowzari, Trans. 8nd ed). Tehran: Nay Publishing. [In Persian]
Benjamin, Walter. (1998). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. (Omid Nikfarjam,, Trans). Farabi Quarterly, 8(3), 210-225. [In Persian]
Berman, Marshall. (2000). The Experience of Modernity. (Morad Farhadpour, Trans. First ed.). Tehran: Tarh-e-now Publishing. [In Persian]
Burke, Liam. (2015). The Comic Book Film Adaptations (First ed). Mississippi: University Press of Mississippi, Jackson.
Burke, Liam; Gordon; Ian & Nadalianis, Angela. (2020). The Superhero Symbol: Media, Culture and Politics (First ed). New jersey and London: Rutgers University Press.
Cole, Justin. (2018). The Hidden Power of Superheroes: The Ability of Superhero Movies to Influence Political Attitudes. Honors Thesis, University of North Carolina at Chapel Hill, College of Arts and Sciences, USA.
Crowe, Lori Ann. (2018). Militarism, Security, And War: The Politics Of Contemporary Hollywood Superheroes. A Dissertation Submitted To The Faculty Of Graduate Studies In Partial Fulfillment Of The Requirements For The Degree Of Doctor Of Philosophy, Graduate Program In Political Science York University, Toronto,Canada.
Di Paolo, Marc. (2021). War, Politics,and Propaganda in Comics and Films. (Ali-Akbar Talebzadeh, Trans. First ed.). Tehran: Sooreh-e-mehr Publishing. [In Persian]
Eco, Umberto. (2005). The limits of Interpretation. (Shahriar Vaghefipour, Trans.). Arghanon Quarterly, (23), 47-70. [In Persian]
Eco, Umberto. (2005). The Myth of Superman and Some Other Essays. (Khojasteh Keyhan, Trans. Second ed). Tehran: Qoqnoos Publishing. [In Persian]
Ghahremani, Mohammad-Bagher; Piravi-Vanak, Marzieh; Mazaherian, Hamed; Sayyad, Ali-Reza. (1998). Reincarnation of the Modern City’s"Wanderer" in the Body of the Movie Viewer. Quarterly of Performing Arts and Music, 21(1), 17-28. DOI: 10.22059/JFAUP.2016.59678 [In Persian]
Goodarzi, Mostafa; Abdi Farzanehpour, Shadab. (2006). Photomontage, the Manifestation of Urban Pluralism, with a Look at Walter Benjamin's Thoughts. East Khial Quarterly, (3), 111-122. [In Persian]
Horkheimer, Max; Adorno, Theodor W. (2020). Dialectic of Enlightenment. (Morad Farhadpour and Omid Mehrgan, Trans. 4nd ed.). Tehran: Hermes Publishing. [In Persian]
Hosseini, MasoomehSadat; Nedaei; AmirHassan. (2022). Examining the Narrative Structure of the Contemporary Myth in Marvel Heroes with a Focus on the Avengers Film Series. Rahpouyeh of Dramatic Arts’ Quarterly, 1(4), 71-81. DOI:10.22034/RPA.2022.254762 [In Persian]
Kaheh, Kambiz. (2002). Reuniting with Old Friends, Film Monthly, (288), 71-74. [In Persian]
Kamali, Zahra; Akbari, Majid. (2008). Walter Benjamin and Reproducible Art. Philosophical Research Quarterly, 4(14), 125-146. [In Persian]
Koole, Sander L. ; Fockenberg, Daniel A.; Tops, Mattie & Schneider, Iris k. (2012). The Birth and Death of the Superhero Film. Research Gate, https://www.researchgate.net/publication/257030125. (accessed on july 2020). DOI:10.1057/9781137276896_9.
Maruo- chröder, Nicole. (2018). Justice Has a Bad Side: Figurations of Law and Justice in 21st-Century Superhero Movies. Open Edition Journals, https://journals.openedition.org/ejas/13817.(accessed on April 2021). DOI:10.4000/ejas.13817
Mehregan, Omid. (2019). Critical Aesthetics, a Selection of Writings about Aesthetics by: Benjamin, Adorno, Marcuse. (6nd ed.). Tehran: Gam-e-No Publishing. [In Persian]
Moeinodini, Mohammad; Marathi, Mohsen; Nadalian, Ahmad. (2014). Investigating the Concept and Place of Artistic Style in Popular Art. Scientific Quarterly of Culture Studies – Communication, 15(27), 871-108. [In Persian] DOR: 20.1001.1.20088760.1393.15.27.4.8.
Moreno, Antonio. (2001). Jung, Gods, and Modern Man. (Daryoush Mehrjouei, Trans. Second ed.). Tehran: Markaz Publishing. [In Persian]
Nozari, Hossein-Ali. (2017). Critical Theory of the Frankfurt School in Social and Human Sciences. (5nd ed.). Tehran: Agah Publishing. [In Persian]
Okay, Damla. (2011). The Dark Night: Representing Urban Anxieties In Contemporary Superhero Films. A Thesis For The Degree Of Master Of Arts, The Department Of Communication And Design And The Graduate School Of Economics And Social Sciences, İhsan Doğramaci Bilkent,Türkiye.
Payne, Michael. (2003). A Dictionary of Cultural & Critical Theory. (Payam Yazdanjou, Trans. First ed.). Tehran: Markaz Publishing. [In Persian]
Rahnama, Azar. (2018). The Ratio of Ttechnology and Graphic in Contemporary Thought Based on the Critical Point of View of the Frankfurt School. Ph.D. Thesis On Philosophy of Art, Faculty of Art, Central Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. [In Persian]
Robb, Brian J. (2014). A Brief History of Superheroes. (First ed.). London, Constable & Robinson Press.
Rosenberg, Robin S. & Coogan, Peter. (2013). What Is a Superhero?. (First ed.). New York, Oxford University Press.
Saatchi, MohammadMehdi. (2008). The Transformation of the Nature of Art in the Film Age: A Look at Walter Benjamin's Opinions about Cinema and Photography. Information of Wisdom and Knowledge Quarterly, 3(10), 31-33. [In Persian]
Sadr, HamidReza. (2002). How to be a Spider, and Why?. Film Monthly, 21(288), 69-70. [In Persian]
Shams NajafAbadi,Elaheh; Nazeri, Afsaneh. (2007). Modern Cinematic Myth and Superheroization from the Perspective of Cultural Studies. Quarterly of Art Reasearch, 7(13), 31-42. DOR: 20.1001.1.23453834.1396.7.13.3.7 [In Persian]
Shayegan, Daryoush. (2015). The Madness of Consciousness: A Discussion on the Thought and Art of Charles Baudelaire. (First ed.). Tehran: Nazar Printing & Publishing. [In Persian]
Tahhori, Nayyer. (2005). Walter Benjamin: The Lack of Manifestation’s Theory in Modern Art. Khial Quarterly, (21,22), 38-78. [In Persian]
Tooraji, Ghasem; Shayeganfar, Nader; Sojoodi, Farzan; Soltani, Sayyed-Hassan. (2020). Representation Forms of "savior" in children's Animation: Benton. Scientific Quarterly of Culture Studies – Communication, 21(52), 251-275. DOI: 10.22083/JCCS.2019.130718.2430 [In Persian]
TorabiAghdam, Mahmoud; Fahimifar, AliAsghar; Esfandiari, Shahab; Nedaei, AmirHassan. (2022). The system of "otherization" in the American series “Western world” (with an emphasis on the notions of the American dream). Scientific Quarterly of Culture Studies – Communication, 23(58), 7-33. DOI: 10.22083/JCCS.2021.302453.3428 [In Persian]
Velaei, Kasra. (2016). Four Speeches about Superheroes. Donya-ye- Tasvir Monthly, 24 (261), 14-17. [In Persian]
Yarahmadian, Sayyed Mahdi. (2014). A Review of the Culture Theory of the Frankfurt School. Research Culture Quarterly, 7(17), 49-72. [In Persian]