منابع و مأخذ
احمدنیا، شیرین (1397). آشنایی با ارتباطات سلامت، چاپ اوّل، تهران: انتشارات تیسا.
گادیکانست، ویلیام (1383). پیوند تفاوتها: راهنمای ارتباط کارآمد بینگروهی، ترجمۀ علی کریمی، چاپ اوّل، تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
غفاریفر، سعیده؛ فضلالله غفرانیپور؛ فضلالله احمدی و منوچهر خوشباطن (1395). مبانی برقراری ارتباط پزشک و بیمار، به سفارش دانشگاه علوم پزشکی تبریز، چاپ اوّل، تهران: نشر پژواک البرز.
ﺗﻮﮐﻞ، ﻣﺤﻤﺪ و دیبا نیکآیین (1391). «استیگماتیزهشدن رابطۀ پزشک و بیمار در بیماران مبتلا به اچآیوی»، فصلنامۀ اخلاق زیستی، شمارۀ 5: 44-11.
ﺧﺎﺩﻡﺍﻟﺤﺴﯿﻨﯽ، ﺯﯾﻨﺐ؛ میترا ﺧﺎﺩﻡﺍﻟﺤﺴﯿﻨﯽ و فرزاد ﻣﺤﻤﻮﺩﯾﺎﻥ (1388). «بررسی نقش اخلاقی و رفتاری پزشک در رعایت دستورات پزشکی توسط بیمار در فرایند درمان»، فصلنامۀ اخلاق پزشکی، شمارۀ 8: 102-91.
رضی، حسین (1377). «ارتباطات میانفرهنگی (تاریخ، مفاهیم و جایگاه)»، مجلۀ دانشگاه امام صادق، شمارۀ 7 -6: 166-135.
ساداتی، احمد؛ محمدتقی ایمان و کامران باقریلنکرانی (1393). «کیفیت و دامنۀ صدای همنوع در تعامل پزشک و بیمار»، فصلنامۀ اخلاق زیستی، شمارۀ 12: 138-101.
ﺳﻠﻤﺎﻧﯿﺎﻥ، ﺑﻬﺎﺭ؛ زینب ﻣﺤﻤﺪﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ؛ بلقیس ﺭﻭﺷﻦ و فرهنگ ﺑﺎﺑﺎﻣﺤﻤﻮﺩﯼ (1394)، »خودمحوری گفتار پزشکان و نقش جنسیت در مکالمۀ پزشک و بیمار»، فصلنامۀ جستارهای زبانی، شمارۀ 23: 129-153.
شفعتی، معصومه و محمدجواد زاهدی (1391). «بررسی الگوهای زیستی، روانی و اجتماعی در رابطۀ پزشک و بیمار»، فصلنامۀ اخلاق زیستی، شمارۀ 5: 186-152.
غفارینسب، اسفندیار؛ خلیل کریمی؛ سیدابراهیم مساوات و محمدعلی قاسمینژاد (1396). «مطالعۀ کیفی الگوهای تعامل پزشک و بیمار». فصلنامۀ اخلاق زیستی، شمارۀ 25: 29-18.
لطفی، احسان (1388). «از رضایت آگاهانه تا انتخاب آگاهانه»، فصلنامۀ حقوق پزشکی، شمارۀ 11: 74-39.
معین، اطهر و کبری عنبریاکمل (1388). «ارتباط پزشک و بیمار»، دوماهنامۀ علمی-پژوهشی شاهد، مجلۀ دانشور پزشکی، شمارۀ 85: 80-71.
هاشمی، زهرا؛ مریم هادوی و مینا ولینژاد (1395)، «بررسی میزان ارتباطگریزی و ترس از پزشک در بیماران مراجعهکننده به کلینیکهای وابسته به دانشگاه علومپزشکی رفسنجان»، فصلنامۀ اخلاق پزشکی، شمارۀ 37: 47-38.
Baker, S. & Watson, B. (2015). How Patients Perceive Their Doctors’ Communication: Implications for Patient Willingness to Communicat, Journal of Language and Social Psychology,vol.22(3), 1-19.
Colmenares-Roa,T,Huerta-Sil,G,ClaudiaInfante,C,and eláez-Ballestas,I,(2015), Doctor–Patient Relationship Between Individuals With Fibromyalgia and Rheumatologists in Public and Private Health Care in Mexico, jornal of Qualitative Health Research,vol.26(12). 1674-1688.
Farrington, C. (2011). The role of clear communication, Journal of the Royal Society of Medicine.vol.104(6).231-236.
Gao,G, Burke, N, Somkin,C, Pasick, R,(2009). Considering Culture in Physician– Patient Communication During Colorectal Cancer Screening, jornal of Qualitative Health Research, vol.19(6).778-789.
Hudelson,p,Perron,N, and Perneger,T,(2010), Measuring Physicians’ and Medical Students Attitudes Toward Caring for Immigrant Patients,jornal of Evaluation & the Health Professions 33(4). 452-472.
Koponen, J, Pyörälä, E, and Isotalus,p,( 2014),Communication Skills for Medical Students: Results From Three Experiential Methods Simulation & Gaming, Jornal of Simulation & Gaming, vol .45(2), 235 –254.
Merete Alpers,L,(2016),Distrust and patients in intercultural healthcare : A qualitative interview study, Lovisenberg Diaconal Hospital, Norway; Oslo and Akershus University College of Applied Sciences, Norway Nursing Ethics,vol.(43),1–11.
Peltola,M,Isotalus,P,(2018),Interpersonal Communication Experiences in the Context of Type 2 Diabetes Care,Jornal of Qualitative Health, vol.(10), 1 –16.