بررسی نگرش مخاطبان دربارۀ تأثیر پیام‏های سلامت تلویزیون

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناس‏ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

طراحی پیام‏های سلامت مقوله‏ای میان‏رشته‏ای است که از حوزۀ ارتباطات سلامت و مطالعه‏های نوین ارتباطات و آموزش بهداشت نشئت گرفته است. آنچه در این مقاله بدان پرداخته‏ایم، بررسی میزان تأثیر پیام‏های سلامت بر مخاطبان تلویزیون است. پرسش مهم مقاله این است که چگونه رسانه‏ای مانند تلویزیون از طریق تولید و پخش پیام‏ها و اطلاعات سلامت‏محور، منجر به تغییر رفتار در فرد می‌شود؟ به این اعتبار، حوزۀ مربوط به تأثیر پیام در این پژوهش، رفتار مخاطبان است.
پیام‏های سلامت در این پژوهش به پیام‏هایی اطلاق می‏شوند که مستقیم یا غیرمستقیم (در قالب فیلم‏ها، سریال‏ها و سایر برنامه‌های تلویزیون) به بحث سلامت فردی و اجتماعی مردم از جمله: سبک زندگی سالم، پیشگیری و یا درمان بیماری‏ها می‏پردازند.
برای سنجش تأثیر این دسته از پیام‏ها بر مخاطبان، نمونۀ آماری را با حجم 600 نفر از میان شهروندان بالای 15 سال تهرانی انتخاب کرده‏ایم. روش این پژوهش پیمایش است. از مهم‏ترین یافته‏های پژوهش این است که پیام‏های سلامت تلویزیون برای تغییر رفتار در فرد کافی نیستند و ارتباطات میان‏فردی نقش مکمل را برای پیام‏های رسانه‌ای دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The study of Audience’s point of view about Health Messages of TV

نویسندگان [English]

  • 00 00 1
  • 00 00 2
1 00
2 00
چکیده [English]

Designing the health messages is a interdisciplinary and it is included both new communication study as well as health education, of course the last has been important in the field of development communication. In this paper the effect of health messages on TV audience has been studied.    
The main question in the paper is how the media such as TV will change the behavior of people by producing and broadcasting the health data. The audience behavior is the main concern for the effect of messages however their attitude and trust to TV program have been considered. Health messages are a kind of massages which considered directly or indirectly the individual or social health issues such as health life style, prophylactic and treatment.
The main concepts of the theoretical literature on this research are the kinds of health messages, the effect of the messages, different pathways and factors affecting them .in this study 600 person has been selected among the citizens of Tehran who are above 15 years. The survey method with Questionnaire has been chosen then the describing and analyzing method has been used for the results. The main finding of the research is the health messages are not enough for changing individual behavior so the interpersonal communication has the complementary role in media messages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • health communication
  • health messages
  • Behavior Change
  • the effect of the message
  • Television
  • Health Data