TY - JOUR ID - 3396 TI - بررسی نگرش مخاطبان دربارۀ تأثیر پیام‏های سلامت تلویزیون JO - فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات JA - JCCS LA - fa SN - 2008-8760 AU - خانیکی, هادی AU - راثی تهرانی, حبیب AD - استادیار ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی AD - کارشناس‏ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 12 IS - 15 SP - 151 EP - 187 KW - ارتباطات سلامت KW - پیام سلامت KW - تغییر رفتار KW - تأثیر پیام KW - تلویزیون KW - اطلاعات سلامت‏محور DO - N2 - طراحی پیام‏های سلامت مقوله‏ای میان‏رشته‏ای است که از حوزۀ ارتباطات سلامت و مطالعه‏های نوین ارتباطات و آموزش بهداشت نشئت گرفته است. آنچه در این مقاله بدان پرداخته‏ایم، بررسی میزان تأثیر پیام‏های سلامت بر مخاطبان تلویزیون است. پرسش مهم مقاله این است که چگونه رسانه‏ای مانند تلویزیون از طریق تولید و پخش پیام‏ها و اطلاعات سلامت‏محور، منجر به تغییر رفتار در فرد می‌شود؟ به این اعتبار، حوزۀ مربوط به تأثیر پیام در این پژوهش، رفتار مخاطبان است. پیام‏های سلامت در این پژوهش به پیام‏هایی اطلاق می‏شوند که مستقیم یا غیرمستقیم (در قالب فیلم‏ها، سریال‏ها و سایر برنامه‌های تلویزیون) به بحث سلامت فردی و اجتماعی مردم از جمله: سبک زندگی سالم، پیشگیری و یا درمان بیماری‏ها می‏پردازند. برای سنجش تأثیر این دسته از پیام‏ها بر مخاطبان، نمونۀ آماری را با حجم 600 نفر از میان شهروندان بالای 15 سال تهرانی انتخاب کرده‏ایم. روش این پژوهش پیمایش است. از مهم‏ترین یافته‏های پژوهش این است که پیام‏های سلامت تلویزیون برای تغییر رفتار در فرد کافی نیستند و ارتباطات میان‏فردی نقش مکمل را برای پیام‏های رسانه‌ای دارند. UR - https://www.jccs.ir/article_3396.html L1 - https://www.jccs.ir/article_3396_75ecc7ef03f8c3ef6a30659ef15aecb2.pdf ER -