ستاره‌های خرد ایرانی در قاب سلفی: مطالعه نشانه‌شناختی شهرت خرد در اینستاگرام

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

10.22083/jccs.2019.120410.2376

چکیده

این مقاله در صدد مطالعه ستارگان خرد ایرانی و استفاده آنها از رسانه‌های جدید برای ورود به نظام ستارگی است. تلاش بر این بوده است تا با بررسی پنج مورد از کاربران پرمخاطب اینستاگرام، نقش شبکه‌های‌ اجتماعی مجازی در تعمیق فرهنگ شهرت و ایجاد نوع جدیدی از «ستارگی» مورد تحلیل قرار گیرد. برای بررسی صفحات اینستاگرام نمونه‌های مورد بررسی از روش کیفی نشانه‌شناسی اجتماعی استفاده شده است. تحقیق پیش‌رو نخستین تحقیق مستقل داخلی است که به پدیده ستارگان خرد ایرانی و به‌ویژه نحوه استفاده آنها از سلفی برای ورود به نظام ستارگی می‌پردازد. یافته‌های این مقاله نشان می‌دهد که با فراگیری شبکه‌های اجتماعی فرهنگ شهرت در ایران نیز دستخوش تغییر شده است. نظام ستارگی سنتی که تا پیش از این مبتنی بر سلسله‌مراتب و هنجارهای خاص رسانه‌های جمعی بود، اکنون دچار تحول شده است. از تبعات این تحول ورود افراد معمولی به جرگۀ ستارگان است. این افراد در کسوت یک ستاره، با ارائه نمایشی مطلوب از خود مخاطبان و هواداران خاص خود را گرد هم می‌آورند. در این میان یک شیوة اصلی برای ارائه یک خودِ مطلوب عکس‌های سلفی است که اغلب بر پایه گفتمانی جنسیتی ارائه می‌شوند. برای مثال هر یک از نمونه‌های این تحقیق از نشانه‌های مختص به جنس خود (مرد به‌مثابه بدن عضلانی و زن به‌مثابه زیبایی) و همچنین تلاقی مذهب، هنر و مد برای همراه کردن ببینده استفاده می­کنند. با انتشار و عمومی شدن عکس‌های سلفی، بیننده به شخصی‌ترین حالات زندگی این ستارگان نوظهور وارد می‌شود. این امر نشان می‌دهد که سازوکارهای گسترش شهرت خرد در شبکه‌های اجتماعی در حال دگرگون کردن جنبه‌هایی مهم از فرهنگ و از جمله جابه‌جایی در مرزهای حریم خصوصی است. تغییر در فرهنگ شهرت را می‌توان با دیگر تغییرات کلان فرهنگی همچون افزایش فردگرایی، تعمیق عرفی‌گرایی و تضعیف بعضی از شاخص‌های دینداری در جامعه ایران همبسته دانست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Iranian microcelebrities in the Selfie Frame The semiotic study of microcelebrity in Instagram

نویسندگان [English]

  • seyyed jamaledin jahromi 1
  • Masoud Taghiabadi 2
1 Associate Professor of Communication Science faculty of Allameh Tabatabai University, Tehran, IRAN.
2 Ph.D candidate in Communication Science at Allameh Tabataba'i University of Tehran, IRAN (Corresponding Author)
چکیده [English]

This paper seeks to study the Iranian microcelebrities and their use of the new media to entering at the star system. Efforts have been made to examine the role of social networks in deepening the celebrity culture and creating a new kind of "stardom" by examining five of the Instagram users. For study of Instagram pages, the qualitative method of social semantics have been used. This research is the first internal research that addresses the phenomenon of Iranian microcelebrities, and in particular how they use Selfie To enter at the star system.
The findings of this paper show that with the growth of social networks, the celebrity culture in Iran has been changed. The traditional star system, which had hitherto been based on hierarchies and specific norms of the mass media, has now undergone a change. The consequences of this transformation are the entry of ordinary people into the star system. In the meantime, a major way of presenting a desirable self is Selfie images that are often based on gender discourse. By publishing Selfie images, the viewer enters into the most personal moods of life belonging to these emerging stars. This shows that the mechanisms for spread of microcelebrity in social networks are changing the important aspects of the culture and the boundaries of privacy. Changes in the Celebrity culture can be correlated with other Macrocultural changes such as increasing individualism, deepening of the secularism and weakening of some of the indices of religiosity in Iranian society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Selfie
  • microcelebrity
  • social network
  • Semiotics
  • star system