اکبر زارع شاه آبادی؛ محمد حسن معنویت
چکیده
خردهفرهنگهای متفاوت بر اساس موضوعات متفاوتی همانند قومیت، دین و نژاد شکل میگیرند. یکی از این موضوعات خردهفرهنگهای جوانان است. هدف ما در این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با خردهفرهنگهای جوانان است و اینکه سرمایه اجتماعی چه تأثیراتی بر گرایش جوانان به خردهفرهنگهای مختلف دارد. این پژوهش در دو بخش اکتشافی و توصیفی ...
بیشتر
خردهفرهنگهای متفاوت بر اساس موضوعات متفاوتی همانند قومیت، دین و نژاد شکل میگیرند. یکی از این موضوعات خردهفرهنگهای جوانان است. هدف ما در این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با خردهفرهنگهای جوانان است و اینکه سرمایه اجتماعی چه تأثیراتی بر گرایش جوانان به خردهفرهنگهای مختلف دارد. این پژوهش در دو بخش اکتشافی و توصیفی انجام شده است. ابتدا در بخش اکتشافی برای ساختن ابزار مناسب و شناخت خردهفرهنگهای مختلف جوانان شهر یزد، با 20 نفر از جوانان شهر یزد مصاحبه کیفی انجام شد و پس از شناسایی اینگونهها و ساختن ابزار مناسب، پیمایش اجرا شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری در این پژوهش بهصورت خوشهای چندمرحلهای بوده است. یافتهها نشان داد که سرمایه اجتماعی جوانان در سطحی پایینتر از حد متوسط قرار دارد و سرمایه اجتماعی با تیپهای پرخاشگری و لُمپن در صحبت کردن، جلف و لُمپن در آرایش و پوشاک، منزوی و بزهکار در ارزشها و هنجارها، اعتیاد، مذهبی و ورزش کردن در اوقات فراغت، تماشا و گوش کردن به فیلم و موسیقی خارجی و صرف غذای گیاهی رابطهای معنادار و همبستگی بالایی دارند.
علی خوش زبان؛ محمد سلطانی فر؛ علی دلاور
چکیده
سواد رسانهای بهعنوان یک استراتژی، پس از آنکه بهعنوان یک ضرورت برای ترویج در کشور بهمنظور بهرهمندی مفید و مؤثر از رسانهها و کاهش عوارض مخرب آن شناخته شد و پشتوانة یک اجماع علمی را کسب نمود میبایست در کشور اجرائی گردد. بر همین اساس، درخصوص عملیاتی کردن آن اقدام نمود. به همین انگیزه و با ایجاد تفکر انتقادی و شکلگیری فضاهای ...
بیشتر
سواد رسانهای بهعنوان یک استراتژی، پس از آنکه بهعنوان یک ضرورت برای ترویج در کشور بهمنظور بهرهمندی مفید و مؤثر از رسانهها و کاهش عوارض مخرب آن شناخته شد و پشتوانة یک اجماع علمی را کسب نمود میبایست در کشور اجرائی گردد. بر همین اساس، درخصوص عملیاتی کردن آن اقدام نمود. به همین انگیزه و با ایجاد تفکر انتقادی و شکلگیری فضاهای شکبرانگیز در حوزة رسانه بود که به این مقوله نگاه خاصی بخشیده شد. برای این مهم جمعیت بالای 18 سال شهر تهران که حدود 6 میلیون و 600 هزار نفر بودند، با استفاده از نمونهگیری مورد آزمون قرار گرفت و با استفاده از پرسشنامه سه مؤلفة اعتماد، مشارکت، احساس تعلق سرمایه اجتماعی و دو مؤلفه اخلاقی و احساسی سواد رسانهای مورد آزمون قرار گرفت. نتیجه تحقیق نشان میدهد که رابطة مستقیم و معناداری بین بعد اخلاقی سواد رسانهای و سرمایة اجتماعی وجود دارد یعنی با بالا رفتن بعد اخلاقی سواد رسانهای، سرمایة اجتماعی فرد نیز افزایش مییابد. بعد اخلاقی به توانایی درک و دریافت ارزشهای نهفته در پیام رسانهها تأکید دارد. همچنین نتیجه تحقیق نشان میدهد که رابطة مستقیم و معناداری بین بعد احساسی سواد رسانهای و سرمایة اجتماعی وجود دارد یعنی با بالا رفتن بعد شناختی سواد رسانهای، سرمایة اجتماعی فرد نیز افزایش مییابد.
مصطفی دومهری؛ شاپور بهیان؛ اسماعیل جهانبخش
چکیده
مدارای اجتماعی با توجه به حضور انسانهایی با فرهنگ، هویت، تفکر و ارزشهای متفاوت در عرصههای مختلف اجتماعی میتواند عاملی اثرگذار در افزایش تعامل و ارتباط اجتماعی افراد جامعه باشد. مطالعۀ مدارایاجتماعی در کاهش تنشها و افزایش درک متقابل، انسجام و تعامل اجتماعی تأثیر بسزائی دارد. در این مقاله با استفاده از نظریه منش و میدان ...
بیشتر
مدارای اجتماعی با توجه به حضور انسانهایی با فرهنگ، هویت، تفکر و ارزشهای متفاوت در عرصههای مختلف اجتماعی میتواند عاملی اثرگذار در افزایش تعامل و ارتباط اجتماعی افراد جامعه باشد. مطالعۀ مدارایاجتماعی در کاهش تنشها و افزایش درک متقابل، انسجام و تعامل اجتماعی تأثیر بسزائی دارد. در این مقاله با استفاده از نظریه منش و میدان بوردیو به بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با مدارای اجتماعی پرداخته شده است. برای سنجش مدارای اجتماعی از ترکیب نظریههای پیترکینگ و وگت و ابعاد مدارای هویتی، مدارای اجتماعی، مدارای سیاسی و مدارای اخلاقی ـ رفتاری استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش شهروندان 15تا 44 سال استان مازندران هستند که 400 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. همچنین دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه و به روش پیمایشی گردآوری شده است. تحلیل داده نیز به وسیله نرمافزار اسپیاساس و ایموس انجام گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با مدارای اجتماعی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون مدل ساختاری نشان میدهد که سرمایه اجتماعی تأثیر مستقیم (Beta:0/36) بر مدارای اجتماعی دارد. همچنین سازه سرمایه اجتماعی توانسته 22درصد از تغییرات سازه مدارایاجتماعی را تبیین نماید.
ملیحه سودبخش؛ سمیه تاجیک اسماعیلی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سریال های فارسی زبان شبکه جم با سرمایه اجتماعی زنان ساکن شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی وابزار اندازه گیری پرسشنامه است. جامعه آماری مشتمل بر زنان ساکن شهر تهران(3452637 نفر) و حجم نمونه 384 نفر است. یافته ها نشان داد 21.1 درصد از پاسخگویان سرمایه اجتماعی در سطح پایین،61.2 درصد در سطح متوسط و17.7درصد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان سریال های فارسی زبان شبکه جم با سرمایه اجتماعی زنان ساکن شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی وابزار اندازه گیری پرسشنامه است. جامعه آماری مشتمل بر زنان ساکن شهر تهران(3452637 نفر) و حجم نمونه 384 نفر است. یافته ها نشان داد 21.1 درصد از پاسخگویان سرمایه اجتماعی در سطح پایین،61.2 درصد در سطح متوسط و17.7درصد در سطح بالایی قرار دارد و (39.4) درصد از پاسخگویان با انگیزه سرگرمی و پیروی از الگو در تعاملات، سریال های فارسی زبان شبکه جم ماهواره را تماشا میکنند. همچنین نتایج نشان دهنده رابطه معنا دار میان تماشای سریالهای فارسی زبان شبکه جم با سرمایه اجتماعی (0.64-=r )، سرمایه ساختاری (0.64-=r)، سرمایه شناختی (0.63-=r) و سرمایه ارتباطی (0.60-=r ) زنان شهر تهران و بین انگیزه(0.44-=r) وبین نگرش به تماشای برنامه های فارسی زبان شبکه جم و سرمایه اجتماعی زنان شهر تهران (0.40-=(r است. بین وضعیت تاهل، سن، تحصیلات، انگیزه و نوع نگرش و میزان تماشای سریال فارسی زبان شبکه جم رابطه معناداری وجود دارد و زنان متاهل و با تحصیلات دیپلم بیشتر از بقیه گروه ها سریال های فارسی زبان شبکه جم را تماشا می کنند.
احسان رحمانی خلیلی
دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1394، ، صفحه 93-117
چکیده
شادابی اجتماعی به دلیل آنکه همواره با خرسندی، خوشبینی و امید و اعتماد همراه است میتواند به منزلة کاتالیزور، نقش تسریعکنندهای در فرایند توسعه یک جامعه داشته باشد. سؤال اصلی مقاله حاضر این است که؛ بنا به اهمیت و جایگاه سرمایه اجتماعی در توسعه آیا میتوان از آن به منزلة عاملی اثرگذار بر شادابی اجتماعی سود جست؟ و تأثیر سرمایه ...
بیشتر
شادابی اجتماعی به دلیل آنکه همواره با خرسندی، خوشبینی و امید و اعتماد همراه است میتواند به منزلة کاتالیزور، نقش تسریعکنندهای در فرایند توسعه یک جامعه داشته باشد. سؤال اصلی مقاله حاضر این است که؛ بنا به اهمیت و جایگاه سرمایه اجتماعی در توسعه آیا میتوان از آن به منزلة عاملی اثرگذار بر شادابی اجتماعی سود جست؟ و تأثیر سرمایه اجتماعی بر شادابی اجتماعی در حضور متغیرهای حمایت اجتماعی و دینداری چگونه است؟ رویکرد مقاله حاضر اثباتگرایی و از نوع توصیفی ـ تبیینی است. متغیر شادابی اجتماعی براساس شاخصهای لیندنبرگ اندازهگیری و پرسشنامه پس از بررسی روایی و پایایی، با تلفیق روش نمونهگیری طبقهبندی و خوشهای چند مرحلهای، با برآورد حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، بین 810 خانوار در پنج منطقه شهر تهران در سال 1392 اجرا شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که متغیر دینداری بر حمایت اجتماعی و دینداری و حمایت اجتماعی بر سرمایه اجتماعی موثرند و در نهایت سرمایه اجتماعی بر شادابی اجتماعی نیز موثر است.