مجید سعادتی؛ اکبر نصراللهی؛ اسماعیل سعدیپور؛ سیدعلی رحمانزاده
چکیده
خبرگزاری صداوسیما، بهعنوان رسانۀ جریان اصلی در کشور، برای عقبنماندن از رسانههای رقیب در حوزۀ خبر و اطلاعرسانی باید از تمام ظرفیتهای روز دنیا، ازجمله شبکههای اجتماعی مجازی، استفاده کند. لذا، شناخت نحوۀ فعالیت رسانههای خبری رقیب در این حوزه ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش، ضمن مطالعۀ تطبیقی اینستاگرام خبرگزاری صداوسیما ...
بیشتر
خبرگزاری صداوسیما، بهعنوان رسانۀ جریان اصلی در کشور، برای عقبنماندن از رسانههای رقیب در حوزۀ خبر و اطلاعرسانی باید از تمام ظرفیتهای روز دنیا، ازجمله شبکههای اجتماعی مجازی، استفاده کند. لذا، شناخت نحوۀ فعالیت رسانههای خبری رقیب در این حوزه ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش، ضمن مطالعۀ تطبیقی اینستاگرام خبرگزاری صداوسیما و بیبیسی فارسی، سعی شد تا رابطۀ میزان تعامل کاربران با نحوۀ پرداخت سوژههای خبری در اینستاگرام این دو سازمان خبری شناسایی شود. پژوهشگران، برای دستیابی به این مهم، سوژههای خبری یکسان را در بازۀ زمانی 9 ماه (پاییز 98 تا بهار 99) بهصورت هدفمند شناسایی کردند. درمجموع، 180 پست انتخاب شد و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمّی بررسی و تحلیل شد. مهمترین یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که خبرگزاری صداوسیما در تعداد پستهای روزانۀ منتشرشده عرصه را به رقیب خود واگذار کرده است؛ اما، بین این دو سازمان خبری از منظر عناصر خبری مورداستفاده در تنظیم اخبار تفاوت معناداری وجود نداشت و در قالبهای خبری مورداستفاده نیز اختلاف و تفاوت ضعیفی وجود داشت. در بیبیسی فارسی میان متغیرهای ارزشهای خبری ترکیبی شهرت/برخورد، سوژههای خبری سیاسی و ویدئوهای سیاسی با میزان تعامل کاربران در مؤلفههای لایک و کامنت رابطۀ معناداری وجود دارد. درواقع، به نظر میرسد بیبیسی فارسی با شناسایی نیازهای خبری کاربران و انتظاراتی که ایشان در حوزۀ سوژههای سیاسی دارند و با افزایش کمیت انتشار پستهای مرتبط توانسته میزان تعامل صفحۀ اینستاگرام خود را افزایش دهد.
محمدرضا انواری؛ سیدعلی رحمانزاده؛ محمدباقر تاج الدین؛ سروناز تربتی
چکیده
پژوهش پیشرو از نظر اهداف کاربردی، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در زمره پژوهشهای کیفی و در زمره مطالعات تفسیری است که با بهرهگیری از راهبرد پژوهش پدیدارشناسی «وان مانن» در صدد تبیین و تفسیر جوهره تجربه زیسته فرهنگ سیاسی دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی و شناخت عمیق این پدیده است. میدان مطالعه تحقیق شامل دانشجویان واحد ...
بیشتر
پژوهش پیشرو از نظر اهداف کاربردی، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در زمره پژوهشهای کیفی و در زمره مطالعات تفسیری است که با بهرهگیری از راهبرد پژوهش پدیدارشناسی «وان مانن» در صدد تبیین و تفسیر جوهره تجربه زیسته فرهنگ سیاسی دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی و شناخت عمیق این پدیده است. میدان مطالعه تحقیق شامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران است و انتخاب نمونه تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و به 21 نفر رسید. پس از تجزیه و تحلیل دادهها درونمایههای اصلی و چندین درونمایه فرعی بدست آمد که در مجموع نتایج نشان داد که نقش روشنفکران به مثابه افراد آگاه وجدان بیدار جامعه، چه در نهادهای مدنی و سازمانهای اجتماعی غیرسیاسی و چه در حالت متعلق بودن به احزاب و تشکلهای سیاسی، بهصورت عمومی به مثابه افراد متعلق به یک قشر اجتماعی به شکلی از اشکال تاحدودی موجب ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه بوده و موجب پویایی و بیداری شعور اجتماعی و سیاسی دانشجویان نهایتاً در شکلگیری تفکر و احساسی ملی خواهد شد.