نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه ، عضو استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Social capital comprises a set of relationships, networks, interactions, associations and organizations formed by shared norms and values which warm the human society and facilitate social interaction. Some media experts consider it as a means of spreading "social capital”. Accordingly, the objectives of this paper were: Investigation of the extent and impact of watching television and surfing on the internet on social capital and the dimensions of quality (trust and reciprocal dealing) and network structure (formal/informal, and the size and capacity of the network). The approach of the present paper is relational casual and the survey method was used among 391 residents of Tehran. The social capital variables was measured inspired by Stone's model after localization and the variable of media consumption via the amount of time spent on TV and the internet. Some of the findings of the study based on Pearson’s correlation coefficient indicated that the time spent on watching television or surfing on the internet has a positive and significant relationship with social capital. In casual study by regression test of the two variables, the time spent on surfing on the internet had the greatest impact.
کلیدواژهها [English]
منابع و مآخذ
ارزشها و نگرشهای ایرانیان: برخی از عناصر سرمایۀ اجتماعی. موج اول (1379) و موج دوم (1382). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
پناهی، حسین، (1386). «بررسی تأثیر فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات بر سرمایۀ اجتماعی». دورۀ کارشناسیارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
چلبی، مسعود، (1375). جامعهشناسی نظم؛ تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. تهران: نی.
حسینپور، جعفر و کاظم معتمدنژاد، (1390). «بررسی رابطۀ میزان مصرف رسانهها و میزان سرمایۀ اجتماعی شهروندان تهرانی». برنامهریزی رفاه و توسعۀ اجتماعی، سال سوم، شمارۀ 6: 174-129.
دالگرن، پیتر، (1380). تلویزیون و گسترۀ عمومی: جامعۀ مدنی و رسانههای گروهی. ترجمۀ مهدی شفقتی، تهران: سروش.
رحمانیخلیلی، احسان، (1388). «بررسی تأثیر دینداری بر سرمایۀ اجتماعی (مطالعۀ موردی: شهروندان تهرانی)». پایاننامه دورۀ کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانشمالی.
رفیعپور، فرامرز، (1373). آنومی یا آشفتگی اجتماعی، پژوهش در زمینۀ پتانسیل آنومی در شهر تهران، تهران: سروش.
شارعپور، محمود، (1380). «فرسایش سرمایۀ اجتماعی و پیامدهای آن». نامۀ علوم اجتماعی، شمارۀ 3: 112-101.
شجاعیباغینی، محمدمهدی و همکاران، (1387)، مبانی مفهومی سرمایۀ اجتماعی. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
فیلد، جان، (1386). سرمایۀ اجتماعی. ترجمۀ غلامرضا غفاری، تهران: کویر.
کلمن، جیمز، (1377)، بنیادهای نظریههای اجتماعی. ترجمۀ منوچهر صبوری، تهران: نی.
گیدنز، آنتونی، (1378). جامعهشناسی. ترجمۀ منوچهر صبوری، تهران: نی.
گیدنز، آنتونی، (1380). پیامدهای مدرنیت. ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: مرکز.
مارکوزه، هربرت، (1350). انسان تکساحتی. ترجمۀ محسن مؤیدی، تهران: امیرکبیر.
مجیدنیا، مجید، (1385)، «شکاف آگاهی». وبلاگ دریچهای بهسوی ارتباطات www.majdnia.ir online 24/7/1387.
مککوایل، دنیس، (1382). درآمدی بر نظریۀ ارتباطات جمعی. ترجمۀ پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.