وضعیت اعتماد جوانان به شبکه‌های اجتماعی در شهر تهران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

این مقاله میزان اعتماد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در شهر تهران را بررسی می‌کند. برای این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای ۸۰۰ پرسش‌نامة محقق ساخته بین شهروندان ۱۵ تا ۴۵ سالة تهرانی در پنج منطقة شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران توزیع شد. نتایج حاصل از این نظرسنجی گویای این موضوع است که اعتماد با سن و تحصیلات و محل زندگی کاربران در رابطه نیست. همچنین در این پژوهش تفاوت معنادار قابل توجهی نیز در خصوص اعتماد در جنسیت‌ (زن و مرد) و وضعیت تأهل (متأهل و مجرد) وجود ندارد. دستاورد دیگر این پژوهش اندازه‌گیری میزان اعتماد بود که با شاخص ۹۸/۲ مشخص شد. بر این اساس میزان اعتماد متوسط و رو به بالا است. در پژوهش انجام شده متغیر طراحی ظاهری و راحتی کار با نرم‌افزار شبکه‌های اجتماعی بیشترین تأثیر و متغیر امنیت نرم‌افزار کمترین تأثیر را در اعتماد داشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study on youth Trust Social Networks in Tehran

نویسندگان [English]

  • mohamad mahdi Forghani 1
  • Robabeh Mohajeri 2
1 Allameh tabatabaee university Associate professor and Dean of commiunication department Allameh tabatabaee university.
2 Alameh tabatabaee university p.h.d student
چکیده [English]

Abstract
The main objective of this research is to investigate the amount of trust in smartphone based social networks in Tehran. In this research, 800 randomly selected researcher-made questionnaires were distributed among 15-45 year old Tehran youths in five regions of north, south, east, west and center of Tehran. In the end, it was determined that trust is not related to age, education and place of residence of the users. Trust in different genders and marital status was not significantly different. The other achievement was the measure of trust, which was characterized by an average of 2.98, moderate and upward levels of confidence. Micro-variable “design and ease of use” has the most effect and micro-variable “security of software” has the least effect on trust.
The main objective of this research is to investigate the amount of trust in smartphone based social networks in Tehran. In this research, 800 randomly selected researcher-made questionnaires were distributed among 15-45 year old Tehran youths in five regions of north, south, east, west and center of Tehran. In the end, it was determined that trust is not related to age, education and place of residence of the users.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Trust
  • Social Networks
  • smartphone

اصغرپور ماسوله، احمدرضا و عطیه صادقی (1393). «مدل‌سازی عامل محور اعتماد در ساختارهای مختلف شبکه‌های اجتماعی»، مجله جامعه‌شناسی ایران، شماره 2.

امیرپور، مهناز و مریم گریوانی (1393). «تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سبک زندگی جوانان». فصلنامه دانش انتظامی، شماره 1.

امیری، مجتبی و یونس نوری‌مرادآبادی (1391). «بررسی رابطه میان نگرش سیاسی، اعتماد به رسانة ملی، مخاطبان فعال و گرایش دانشجویان دانشگاه‌های تهران به شبکه‌های اجتماعی مجازی». مجلة رسانه و فرهنگ، شماره 2.

انبارکی، سحر، عبدالرسول جوکار و مرتضی کریمی‌نیا (1395). «اعتماد بین فردی در شبکه‌های اجتماعی علمی پیوسته: بررسی عوامل ایجاد کننده و نتایج وجود آن». فصلنامه تعامل انسان و اطلاعات، شماره 3.

حقیقی، الهام و غلامعلی منتظر (1394). «شناسایی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در شبکه‌های اجتماعی برخط به‎کمک روش الکترۀ فازی». فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 4.

خانیکی، هادی، علی‌اصغر کیا و صمد میر (1395). «نقش تبلیغات شبکه اجتماعی تلگرام در جلب اعتماد مخاطبان؛ به خرید کالا». فصلنامه علوم خبری، شماره 5.

ریتزر، جورج (1373). نظریهجامعه‌شناسیدردورانمعاصر، ترجمه احمد ضا غروی‌زاد جهاد دانشگاهی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.

کلمن، جیمز (1377). بنیاد نظریه‌های اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.

گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر نی.

عدلی‌پور، صمد، وحید قاسمی، رضوان قصابی و نقی طاهری (1393). «تأثیر استفاده از شبکة اجتماعی فیس‌بوک بر اعتماد و مشارکت سیاسی جوانان»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات فرهنگ ارتباطات، شماره 15.

مظفری، افسانه و بنت‌الهدی رستگاری (1394). «بررسی میزان اعتماد کاربران ایرانی شبکة اجتماعی LinkedIn به حفظ حریم شخصی»، فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، شماره 10.

 

 

  • Blau, Peter. M. (1986). Exchange and power in social life. New Brunswick (U.S.A.): Transaction Books.
  • Borgonovi, Francesca. (2012). The      relationship between education and levels of trust and tolerance in      Europe1: The relationship between education and levels of trust and      tolerance. The British Journal of Sociology, 63(1), 146–167.      https://doi.org/10.1111/j.1468-4446.2011.01397.x
  • Chang, Shuchi. Ernest., Liu, Anne.      Yenching., & Shen, Wei. Cheng. (2017). User trust in social networking      services: A comparison of Facebook and LinkedIn. Computers in Human      Behavior, 69, 207–217.      https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.013
  • Coleman, James. S. (2000). Foundations      of social theory (3. print). Cambridge, Mass.: Belknap Press of      Harvard Univ. Press.
  • Dalton, Russell. J. (2005). The social      transformation of trust in government. International Review of      Sociology, 15(1), 133–154.
  • Doney, Patricia. M., Cannon, Joseph. P.,      & Mullen, Michael. R. (1998). Understanding the Influence of National      Culture on the Development of Trust. The Academy of Management Review,      23(3), 601–620. https://doi.org/10.2307/259297
  • Fazio, Russell. H., & Zanna, Mark. P.      (1981). Direct Experience And Attitude-Behavior Consistency. in Advances      in Experimental Social Psychology. Elsevier. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60372-X
  • Gefen, David., Karahanna, Elena., &      Straub, D. W. (2003). Trust and TAM in Online Shopping: An Integrated      Model. MIS Quarterly, 27(1), 51–90.      https://doi.org/10.2307/30036519
  • Heidemann, Julia., Klier, Mathias., &      Probst, Florian. (2012). Online social networks: A survey of a global      phenomenon. Computer Networks, 56(18), 3866–3878.      https://doi.org/10.1016/j.comnet.2012.08.009
  • Hooghe, Mark., Marien, Sofie., & de      Vroome, Thomas. (2012). The cognitive basis of trust. The relation between      education, cognitive ability, and generalized and political trust. Intelligence,      40(6), 604–613. https://doi.org/10.1016/j.intell.2012.08.006
  • Jang, Yu-Teng., Chang, Shuchi. Ernest.,      & Chen, Po-An. (2015). Exploring social networking sites for      facilitating multi-channel retailing. Multimedia Tools and Applications,      74(1), 159–178. https://doi.org/10.1007/s11042-013-1430-z
  • Kim, Jinwoo., & Moon, Jae. Yun.      (1998). Designing towards emotional usability in customer      interfaces—trustworthiness of cyber-banking system interfaces. Interacting      with Computers, 10(1), 1–29.      https://doi.org/10.1016/S0953-5438(97)00037-4
  • Komiak, Sherrie. Y. X., & Benbasat,      Izak. (2006). The Effects of Personalization and Familiarity on Trust and      Adoption of Recommendation Agents. MIS Quarterly, 30(4),      941–960. https://doi.org/10.2307/25148760
  • Li, Tianyuan., & Fung, Helena. H.      (2013). Age Differences in Trust: An Investigation Across 38 Countries. The      Journals of Gerontology: Series B, 68(3), 347–355.      https://doi.org/10.1093/geronb/gbs072
  • Lippert, Simon. K. (2001). An      Exploratory Study Into the Relevance of Trust in the Context of      Information Systems Technology. George Washington University.
  • Luhmann, Niklas. (2017). Trust and      power (English edition). Malden, MA: Polity.
  • McKnight, D.      Harrison. (2005). Trust in      information technology. in G. B. Davis, The Blackwell encyclopedia of      management. Management information systems. Malden, MA.
  • McKnight, D. Harisson., Choudhury,      Vivek., & Kacmar, Charles. (2002). Developing and Validating Trust      Measures for e-Commerce: An Integrative Typology. Information Systems      Research, 13(3), 334–359.      https://doi.org/10.1287/isre.13.3.334.81
  • Möllering, Guido. (2006). Trust:      reason, routine, reflexivity. Bingley: Emerald.
  • Moreland, David., Nepal, Surya., Hwang,      Hon., & Zic, John. (2010). A snapshot of trusted personal devices      applicable to transaction processing. Personal and Ubiquitous Computing,      14(4), 347–361.
  • Pavlou, Paul. A., & Gefen, David.      (2004). Building Effective Online Marketplaces with Institution-Based      Trust. Information Systems Research, 15(1), 37–59.      https://doi.org/10.1287/isre.1040.0015
  • Qiu, Lingyun., & Benbasat, Iazk.      (2005). Online Consumer Trust and Live Help Interfaces: The Effects of      Text-to-Speech Voice and Three-Dimensional Avatars. International      Journal of Human–Computer Interaction, 19(1), 75–94.      https://doi.org/10.1207/s15327590ijhc1901_6
  • Tseng, Shawn., & Fogg, Brian. J.      (1999). Credibility and computing technology. Communications of the ACM,      42(5), 39–44. https://doi.org/10.1145/301353.301402
  • Vance, Anthony., Elie-Dit-Cosaque,      Christophe., & Straub, Detmar. W. (2008). Examining Trust in      Information Technology Artifacts: The Effects of System Quality and      Culture. Journal of Management Information Systems, 24(4),      73–100. https://doi.org/10.2753/MIS0742-1222240403
  • Wang, Weiquan., & Benbasat, Izak.      (2007). Recommendation Agents for Electronic Commerce: Effects of      Explanation Facilities on Trusting Beliefs. Journal of Management Information      Systems, 23(4), 217–246.      https://doi.org/10.2753/MIS0742-1222230410
  • Wynveen, Christopher. J., Kyle, Gerard.      T., & Theodori, Gene. L. (2009). The relationship between place      bonding and social trust, as explored in a study in the Big Thicket National      Preserve, Texas. In: Klenosky, David B.; Fisher, Cherie LeBlanc, eds.      Proceedings of the 2008 Northeastern Recreation Research Symposium; 2008      March 30 - April 1; Bolton Landing, NY. Gen. Tech. Rep. NRS-P-42. Newtown      Square, PA: U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Northern      Research Station: 200-208., p-42. Retrieved از      https://www.fs.usda.gov/treesearch/pubs/17129
  • Yao, Jinhui., Chen, Shiping., Nepal,      Surya., Levy, David., & Zic, John. (2010). TrustStore: Making Amazon      S3 Trustworthy with Services Composition. IEEE.      https://doi.org/10.1109/CCGRID.2010.17
  • Zhou, Tao. (2011). The impact of privacy      concern on user adoption of location‐based services. Industrial Management      & Data Systems, 111(2), 212–226.      https://doi.org/10.1108/02635571111115146