مقاومت فرهنگی با نگاهی ویژه به رمانهایی منتخب از بومیان آمریکا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، زبان وادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22083/jccs.2024.403551.3762

چکیده

فرهنگ‌های فرودست در مواجهه با همگون‌سازی فرهنگی با مسئله‌ای حیاتی روبرو هستند که در رمانهایی منتخب از نویسندگان بومی آمریکا تحلیل می-شوند. شخصیت‌های رمان با استفاده از ضد گفتمان‌هایی که هدفشان نفی، مقاومت و تعلیق گفتمان هژمون است، در برابر گره‌گاههای/دال مرکزی فرهنگ غالب مقاومت می‌کنند. فرهنگ فرودست به جای پذیرش صرف گفتمان مسلط، با استفاده از عناصری از فرهنگ‌ خود مانند خاطرات، داستان‌گویی و ترانه‌های فولکلور، سعی در مفصل‌بندی معناهای جدید و تثبیت نسبی آنها حول دال مرکزی فرهنگ خود دارند. این امر سوالاتی در مورد اعتبار گفتمان مسلط وهمچنین تضادهایی را ایجاد می کند که گره‌گاه‌های گفتمان هژمون را بی‌ثبات می‌سازد. شخصیت‌هایی که در این مطالعه تحلیل می شوند، عناصر باقی‌مانده‌ای را که گفتمان مسلط را زیر سؤال می‌برند و نفی می‌کنند، به یاد می‌آورند و از آنها برای ایجاد گسست‌ استفاده می‌کنند که گره‌گاههای گفتمان هژمون را واسازی می‌کنند. بدین ترتیب، امر طبیعی، فراطبیعی و واقعی با هم ترکیب می‌شوند تا عرصه‌ی گفتمانی را مجدداً قلمرو گفتگو کنند، که فضا و زمان را برای بیان عناصر جدید باز می‌کند. در نهایت، این امر منجر به برساخت یک گفتمان ضد‌هژمون می‌شود که فضای گفتمانی ما را بازتعریف می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Cultural Resistance with Special References to the Selected Novels by Native American Writers

نویسنده [English]

  • Sajjad Gheytasi
Assistant Professor, English Literature Department, Payame Noor University (PNU), P.O.Box 19395-4697, Tehran, Iran
چکیده [English]

Regarding cultural assimilation, subaltern cultures face a critical problem that is analyzed in the novels Ceremony and Almanac of the Dead by Leslie Marmon Silko and the novels Tracks and The Round House by Louise Erdrich. The characters in the novels resist the dominant culture's nodal points using counter-discourses that aim to negate, resist, and suspend them. Instead of simply accepting the hegemonic discourse, the subalterns construct and re-territorialize the meaning of the nodal points, using elements from their own cultures such as memories, storytelling, and folkloric songs. This creates contradictions that destabilize the dominant discourse's nodal points and reformulate its rules. The characters in both novels remember the residual elements that question and negate the dominant discourse, and use them to create faultlines that deconstruct the nodal points of the ideological discourse. The natural, the supernatural, and the real are combined to re-territorialize the field of discursivity, which opens up space and time for articulating new elements. Ultimately, this leads to the construction of a counter-hegemonic discourse that redefines and re-territorializes our discursive space.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nodal Point
  • Cultural Resistance
  • Hegemonic Discourse
  • Native American novel