تحلیل گفتمان فرهنگی سلبریتی‌های زن ایرانی در فضای مجازی (مطالعه موردی صفحه اینستاگرام مهناز افشار)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکترای فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم maryam_ghazi2002@yahoo.com

10.22083/jccs.2024.386235.3712

چکیده

این مقاله درصدد بررسی سلبریتی‌های زن ایرانی و گفتمان آن‌ها در فضای مجازی است. تلاش پژوهش حاضر این است که صفحه اینستاگرام مهناز افشار، به‌عنوان یک سلبریتی‌های زن ایرانی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و از این طریق به گفتمان فرهنگی سلبریتی زن ایرانی در فضای مجازی دست یابد. با استفاده از روش تحلیل گفتمان پدام پیج یادشده موردبررسی قرارگرفته و دال‌های مرکزی و فضای هژمونیک حاکم بر آن به‌دست‌آمده است. نتایج حاکی از آن است که دال‌های اساسی پیج به مردمی بودن، عاطفی بودن، دوستدار مردم، طبیعت و حیوانات، شهرت، فمینیست بودن، مادر مهربان و هنرمند برون‌مرزی اشاره دارد. دال‌های اساسی پس از تحلیل درنهایت به این گفتمان رهنمون می‌شوند که سلبریتی‌ها می‌خواهند الگوی مردم باشند و فرهنگ آن‌ها بر فرهنگ مردم برتری و سلطه دارد. این در حالی است که بین گفتمان‌های به‌دست‌آمده از پیج و حقایق موجود، تناقض‌های آشکاری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the cultural discourse of Iranian female celebrities in virtual space (Case study of Mahnaz Afshar's Instagram page)

نویسنده [English]

  • Maryam Ghazi Esfahani
Ph.D. candidate in culture and communication, Bagheral Uloom University, Qom.
چکیده [English]

This article aims to investigate Iranian female celebrities and their discourse in cyberspace. The attempt of the present research is to analyze the Instagram page of Mahnaz Afshar, as an Iranian female celebrity, and in this way to achieve the cultural discourse of the Iranian female celebrity in the virtual space. By using the method of discourse analysis, the mentioned Padam Page has been investigated and the central signifiers and the hegemonic space governing it have been obtained. The results indicate that Paige's basic signifiers refer to being a people person, being emotional, loving people, nature and animals, being famous, being a feminist, a kind mother, and an overseas artist. After the analysis, the basic signs finally lead to the discourse that celebrities want to be a role model for the people and that their culture is superior and dominant over the people's culture. Meanwhile, there are obvious contradictions between the discourses obtained from Page and the existing facts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Celebrity culture
  • discourse analysis
  • Instagram
  • celebrity women
 
منابع و مأخذ
اجتهادی، مصطفی و کشافی نیا، وحید (1398). بررسی جامعه‌شناختی مخاطبان فرهنگ سلبریتی در اینستاگرام فارسی. مطالعات رسانه‌های نوین، سال پنجم، 5(20)، 113-148. doi: 10.22054/nms.2020.39301.673
اسدزاده شهیر، حسن، روشندل اربطانی، طاهر، سعدی‌پور، اسماعیل و نصرالهی کاسمانی، اکبر (1400). تبیین فرهنگ هواداری مجازی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام: دلایل و زمینه‌ها (موردمطالعه: هواداران سلبریتی ها). فصلنامه علمی مطالعات میان‌رشته‌ای ارتباطات و رسانه، 4(13)، 38-5. doi: 10.22085/jiscm.2021.139027
اسلامی، الهه، موسوی، سید هاشم و علی خواه فردین (1399). سلبریتی‌های مجازی: غریبه‌های آشنا در عصر رسانه‌های اجتماعی گونه شناسی زنان مشهور ایرانی در رسانه اینستاگرام. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 16(59)، 45-74.
. doi: 10.22034/jcsc.2019.35296
 اکبرزاده جهرمی، سید جمال‌الدین و تقی‌آبادی، مسعود (1398). ستاره‌های خرد ایرانی در قاب سلفی: مطالعه نشانه شناختی شهرت خرد در اینستاگرام، مطالعات فرهنگ ارتباطات، 20(46)، 113-156.
 doi: 10.22083/jccs.2019.120410.2376
بشیر، حسن (1390). رسانه‌های بیگانه؛ قرائتی با تحلیل گفتمان. جلد اول، تهران: انتشارات سیمای شرق.
بشیر، حسن (1391). رسانه‌های بیگانه؛ قرائتی با تحلیل گفتمان. جلد دوم، تهران: انتشارات سیمای شرق.
بشیر، حسن و امین، محسن (1398). تحلیل سخنرانی‌های حسن روحانی و دانل ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل. پژوهش‌های راهبردی سیاست، سال هفتم، 8(28)، 207-238. doi: 10.22054/qpss.2019.31098.1945
بشیر، حسن و حاتمی، حمیدرضا (1388). مطالعه مقایسه‌ای رویکردهای انتخاباتی، تحلیل گفتمان سرمقاله‌های جمهوری اسلامی و کیهان درباره دومین مرحله انتخابات مجلس. پژوهش‌های ارتباطی، 16(57)، 93-114. doi: 10.22082/cr.2009.23904
خیامی، عبدالکریم، اسکندری، علی و خلقتی، مرضیه (1398). بازکاوی فرهنگ سلبریتی گری و تعامل رسانه ملی با چهره‌ها. فصلنامه علمی رسانه‌های دیداری و شنیداری، 13(30)، 7-33.
doi: 10.22085/javm.2019.169560.1241
سلطانی‌فر، مهدی، گران‌مایه‌پور، علی و هاشمی، شهناز (1399). خلاقیت سلبریتی‌ها در اینستاگرام بر فرایند سیاست‌گذاری عمومی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(4)، 217-242.
شاوردی، تهمینه، جعفرزاده‌پور، فروزنده و حسینی مقدم، محمد (1396). بررسی تفاوت شهرت حقیقی و مجازی و نقش رسانه‌ها در میزان شناخته‌شدگی افراد. مطالعات رسانه‌های نوین،3(10)، 113-141. doi:
doi:10.22054/cs.2017.19787.180
صادقی فسایی، سهیلا(1384). چالش فمینیسم با مادری. مطالعات راهبردی زنان، 7(28)،  https://sid.ir/paper/454953/fa
عباسی، عاطفه و جعفری، علی(1399). تأثیر کنش‌های اینستاگرامی سلبریتی‌ها بر سبک زندگی کاربران ایرانی. پژوهش‌های ارتباطی، 27(101)، 33-54.10.22082/cr.2020.115505.1937 doi:
کوچک‌زایی، مصطفی، فیضیان، مجید رضاو شاه‌آبادی، محمدحسین(1397). بررسی سلبریتی سازی در رسانه و بحران هویت نوجوان در جامعه. جامعه فرهنگ رسانه، 7(29)، 103-121. 20.1001.1.38552322.1397.7.29.5. doi:
گادیکانست، ویلیام بی(1396). نظریه‌پردازی درباره ارتباطات میان فرهنگی. جلد اول، ترجمه حسن بشیر و همکاران، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
گادیکانست، ویلیام بی(1396). نظریه‌پردازی درباره ارتباطات میان فرهنگی. جلد دوم، ترجمه حسن بشیر و همکاران، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
هوارث، دیود(1377). نظریه گفتمان. ترجمۀ سید علی‌اصغر سلطانی، علوم سیاسى، 1(2)، 156-183.
Abbasi, Atefeh and Jafari, Ali (2019). The effect of celebrities' Instagram actions on the lifestyle of Iranian users. Communication Research, 27(101), 33-54. : 10.22082/cr.2020.115505.1937 Doi[In Persian]
Akbarzadeh Jahormi, Seyyed Jamaluddin and Taghiabadi, Massoud (2018). Iranian wisdom stars in a selfie frame: a semiotic study of wisdom reputation on Instagram, Communication Culture Studies, 20(46), 113-156.
doi: 10.22083/jccs.2019.120410.2376[In Persian]
Asadzadeh Shahir, Hassan, Roshandel Arbatani, Taher, Saadipour, Ismail and Nasr Elahi Kasmani, Akbar. (1400). Explaining the culture of virtual fans in the Instagram social network: reasons and contexts (case study: celebrity fans). Scientific quarterly of interdisciplinary studies of communication and media, 4(13), 5-38. doi: 10.22085/jiscm.2021.139027[In Persian]
Bashir, Hassan (2018). foreign media; A reading with discourse analysis. Volume 1, Tehran: Simai Sharq Publications. [In Persian]
Bashir, Hassan (2011). foreign media; A reading with discourse analysis. Volume II, Tehran: Simai Sharq Publications. [In Persian]
Bashir, Hassan and Amin, Mohsen (2018). Analysis of the speeches of Hassan Rouhani and Donald Trump in the United Nations General Assembly. Strategic Policy Research, 7th year, 8(28), 207-238. doi: 10.22054/qpss.2019.31098.1945[In Persian]
Bashir, Hassan and Hatami, Hamidreza (1388). A comparative study of electoral approaches, analysis of the discourse of the editorials of the Islamic Republic and Kahan about the second stage of the parliamentary elections. Communication Research, 16(57), 93-114. doi: 10.22082/cr.2009.23904[In Persian]
Braudy, Leo, (1986). The Frenzy of Renown: Fame and Its History. New York: Oxford University Press.
Driessense, O.(2013) The celebritization of society and culture: Undrestanding the structural dynamics of celebrity.
Gadikanest, William B. (2016). Theorizing about intercultural communication. The first volume, translated by Hassan Bashir et al., Tehran: Imam Sadegh University Press. [In Persian]
Gadikanest, William B. (2016). Theorizing about intercultural communication. The second volume, translated by Hassan Bashir et al., Tehran: Imam Sadiq University Press. [In Persian]
Howarth, David (1377). Discourse theory. Translator: Soltani, Seyed Ali Asghar, Political Science, 1(2), 156-183. [In Persian]
Ijtihadi, Mustafa and Keshafinia, Vahid (2018). Sociological investigation of celebrity culture audience on Farsi Instagram. New Media Studies, 5th Year, 5(20), 113-148. doi: 10.22054/nms.2020.39301.673[In Persian]
Islami, Elaha, Mousavi, Seyyed Hashem and Alikhah, Fardin (2019). Virtual celebrities: familiar strangers in the age of social media, a typology of famous Iranian women on Instagram media. Cultural Studies and Communication, 16(59), 45-74. doi: 10.22034/jcsc.2019.35296[In Persian]
Khayami, Abdul Karim, Eskandari, Ali and Khalghati, Marzieh (2018). Exploring the culture of celebrity and the interaction of national media with celebrities. Scientific Quarterly of Visual and Audio Media, 13(30), 7-33. doi: 10.22085/javm.2019.169560.1241[In Persian]
Kochzaei, Mostafa, Faizian, Majid Reza and Shahabadi, Mohammad Hossein (2017). Investigating celebrityization in the media and adolescent identity crisis in society. Media Culture Society, 7(29), Doi:103-121. 20.1001.1.38552322.1397.7.29.5.5 [In Persian]
Marwick, A. (in press, 2015b). “You May Know Me From YouTube: (Micro).
Nayar, P.K. (2009). Seeing Stars: Spectacle, Society and Celebrity Culture, 220 £14.99, ISBN: 978-817-829-9075
Sadeghi Fasaei, Soheila (2004). The challenge of feminism with motherhood. Women's Strategic Studies, 7(28), https://sid.ir/paper/454953/fa[In Persian]
Shawardi, Tehmina, Jafarzadepour, Faruzandeh and Hosseini Moghadam, Mohammad (2016). Examining the difference between real and virtual fame and the role of media in the level of recognition of people. New Media Studies, 3(10), 113-141. doi: 10.22054/cs.2017.19787.180[In Persian]
Sultanifar, Mehdi, Granmayepour, Ali and Hashemi, Shahnaz (2019). The creativity of celebrities on Instagram on the public policy process. Innovation and creativity in humanities, 9(4), 217-242. [In Persian]