سلبریتی‌های ایرانی: گونه‌ها، استراتژی‌ها و تعاملات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول:siminveisi@gmail.com

10.22083/jccs.2023.399337.3747

چکیده

سلبریتی‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگی و نیروهای اجتماعی عصر ما هستند. در متنی فراملی ـ محلی آن‌ها پویایی‌هایی را بر زندگی ما تحمیل کرده‌اند که بخشی از گفتمان‌های روزمره ما را می‌سازد. پژوهش حاضر باهدف گونه‌شناسی و فهم تعاملات میان چهره‌ها و مخاطبانشان در زندگی هرروزمره، به تحلیل مضمون انواع اسناد متنی مربوط به سلبریتی‌های ایرانی و انواع بازنمایی‌های آنان در فضای مجازی و تعاملات آنان با مخاطبانشان می‌پردازد. یافته‌ها نشانگر مدیریت تأثیرگذاری بر مخاطبان و مضامینی همچون اصالت، روشنفکری، جنجال‌آفرینی و پیوند با قدرت سیاسی و اقتصادی و استراتژی‌هایی همچون تفاخر، هاله‌مند ساختن خویش، خودخوارانگاری، جابجا شدن در نقش‌ها، هاله گیری از افراد مقبول و حتی وارد شدن در نقش کارگزار اجتماعی است که گاه با همراهی و گاه با عدم همراهی مخاطب همراه می‌شود. در فرایند هویت‌یابی شاهد مضامینی همچون سبک زندگی، آموزش و کنشگری و شیفتگی نسبت به سلبریتی بودیم. با وجود این مخاطبان معمولاً در موارد مثبت و در جهت منافع فردی و اجتماعی با آن‌ها هویت‌یابی می‌کنند. پناه بردن به سلبریتی‌ها به دلایلی همچون هویت‌یابی، رهایی از زندگی روزمره، لذت بردن از فانتزی‌های ذهنی، کسب راه و رسم زندگی برخوردارانه و فاخرانه و سلبریتی شدن و برخورداری از مواهب اجتماعی و اقتصادی آن است. گرچه مسیر برای سلبریتی شدن هموار است اما رقابت شدیدی بر سر نشان دادن اصالت خویش و نوآوری برای جذب مخاطب وجود دارد و بنابراین شاهد وام‌گیری انواع سلبریتی‌ها از یکدیگر هستیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Iranian Celebrities: Types, Strategies and Characteristics

نویسندگان [English]

  • Mohammad Saeed Zokaei 1
  • simin veisi 2
1 . Full Professor of the Department of Cultural Studies, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
2 . Ph.D. in Cultural Sociology, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran (corresponding author): siminveisi@gmail.com.
چکیده [English]

Celebrities are one of the most important cultural features and social forces of our era. In a transnational-local context, they have imposed dynamics on our lives that is a part of our daily discourses. With the aim of typology and understanding the interactions between the celebrities and their audiences in everyday life, the current research analyzes the content of various text documents related to Iranian celebrities and their types of representations in the virtual space and their interactions with their audiences. The findings indicate influence management on the audience and themes such as originality, intellectualism, creating controversy and connection with political and economic power and strategies such as pride, haloizing for self, self-deprecation, changing roles, borrowing halo from accepting people and even entering the role of a social agent that is sometimes accompanied and sometimes not accompanied by the audience. In the identification process, we witnessed themes such as lifestyle, education, activism, and celebrity infatuation. Despite this audience, they usually identify with them in positive cases and for personal and social benefits. Seeking refuge in celebrities for reasons such as finding an identity, getting rid of everyday life, enjoying mental fantasies, gaining the way and customs of a privileged and luxurious life and becoming a celebrity and enjoying its social and economic benefits. Although the path to becoming a celebrity is smooth, there is a fierce competition to show one's originality and innovation to attract the audience, and therefore we see all kinds of celebrities borrowing from each other.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Celebrity
  • Influence Management
  • Audience Identification
  • Celebrity Strategies
منابع و مأخذ
اجتهادی، مصطفی و کشافی­نیا، وحید(1398). بررسی جامعه­شناختی مخاطبان فرهنگ سلبریتی در اینستاگرام فارسی، مطالعات رسانه­های نوین، 5 (20)، 148-113. https://doi.org/10.22054/nms.2020.39301.673
اردکانی­فرد، زهرا و رضوی­زاده، ندا(1399). الگوهای «خودبازنمایی» سلبریتی­های ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، مطالعات رسانه­های نوین، 6 (22)، 263-219.
اسدی، حسین و شاه­قاسمی، احسان(1400). آسیب­شناسی تأثیر فرهنگ شهرت (شهره­ها) بر سبک پوشش جوانان (در ایران) از منظر اسلام. دو فصلنامۀ مطالعات اسلامی آسیب­های اجتماعی، دانشگاه شاهد، 3(1)، (پیاپی 5)، 64-46.
الکساندر، جفری(1398). آیکون سلبریتی، ترجمۀ محمد معماریان، ترجمان علوم انسانی، شمارۀ 11، 230-221.
باشی، معصومه؛ سیف الهی، سیف­الله و پیراهری، نیر(1400). تحلیل جامعه­شناختی تأثیر گروه­های مرجع نوین بر فرایند شکل­گیری اخلاق شهروندی در ایران در سه دهة اخیر (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکزی و علوم و تحقیقات 99)، مجلۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، 13(2)، 236-215.
بهار، مهری؛ شمس اسماعیلی، معصومه(1400). پیوند فرهنگ شهرت و مصرف­گرایی در برنامۀ شام ایرانی 2، رسانه، 33(1)، (126)، 283-25.https://doi.org/10.22034/bmsp.2022.145439بیچرانلو، عبدالله و محمدی، سندوس(1400). از ستاره به سلبریتی؛ نقش رسانه­های اجتماعی در تطور شهرت و هواداری تتلو، جامعه­شناسی هنر و ادبیات، 13(1)، 205-179.10.22059/jsal.2021.326901.666045
بیدالله­خانی، آرش و کهرزاده، یاسر(1397). دیپلماسی سلبریتی و جذابیت و ساده­سازی سیاست بین­الملل در ادراک عامه، فصلنامه تحقیقات سیاسی بین­المللی، شمارۀ 37، 84-69.
جاوید، سحر و رحیمیان، جلال(1399). بررسی غیبت رسانه­ای بینافردی با استفاده از نظریه­های ادب و بی­ادبی در نظرات کاربران ایرانی اینستاگرام: مطالعۀ موردی دربارۀ 20 بازیگر مشهور زن و مرد ایرانی، فصلنامۀ زبانشناسی اجتماعی، 3 (سری جدید)،2 (10)، 24-11.                                                  https://doi.org/10.30473/il.2020.48198.1288
حسینی، فائق و دهقان، علیرضا(1399). مطالعۀ فرهنگ شُهرگی در فضای رسانه­ای ایران با تمرکز بر کنشگری شهروندان تهرانی در شبکه­های اجتماعی، رسانه، 31(3)، 54-27 .                                    20.1001.1.10227180.1399.31.3.2.0   خیامی، عبدالکریم؛ اسکندری، علی و خلقتی، مرضیه(1398). بازکاوی فرهنگ سلبریتی­گری و تعامل رسانۀ ملی با چهره­ها، رسانه­های دیداری و شنیداری، 13(30)، 32-7.              https://doi.org/10.22085/javm.2019.169560.1241دباغ، علیرضا؛ عقیلی، وحید و دادگران، محمد(1399). مشارکت اجتماعی ایرانیان در اینستاگرام از منظر رسانه و فرهنگ: با بررسی موردی زلزلۀ کرمانشاه، رسانه­های دیداری و شنیداری، 14(4)،192-161.https://doi.org/10.22085/javm.2021.253394.1627 ده­صوفیانی، اعظم(1398). مرجعیت سلبریتی­ها در مسائل اجتماعی: با تأکید بر فرصت­ها و تهدیدها در فضای مجازی، مطالعات رسانه­های جدید، 2(5)،115-83.ذکایی، محمد­سعید و ویسی، سیمین(1399). زیست مجازی در ایران: عواطف و خرده­فرهنگ­ها در شبکه­های اجتماعی، تهران: آگاه.
سلطانی­فر، مهدی(1399). خلاقیت سلبریتی­ها در اینستاگرام بر فرایند سیاستگذاری عمومی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(4)، 242-217.
سلطانی­فر، مهدی؛ گرانمایه­پور، علی و هاشمی، شهناز(1399). مطالعۀ موردی بین آموزش و مشارکت اجتماعی افراد با استفاده از صفحات اینستاگرام سلبریتی­ها در بحران کرونا، فصلنامۀ روان‌شناسی تربیتی، 16(56)،89-65.https://doi.org/10.22054/jep.2020.52730.3015
سلیمانی­ساسانی، مجید؛ شهبازی، مهدی و قربانی، سینا(1401). فرهنگ شهرت و کنشگری سلبریتی­ها در اینستاگرام از نظر کاربران ایرانی، فصلنامۀ علمی مطالعات فرهنگ-ارتباطات،  23(57)، 374- 341.
                                                                          https://doi.org/10.22083/jccs.2022.330160.3554
عباسی، عاطفه و جعفری، علی(1399). تأثیر کنش­های اینستاگرامی سلبریتی­ها بر سبک زندگی کاربران ایرانی، پژوهش­های ارتباطی، 27(1)، 54-33.                                                https://doi.org/10.22082/cr.2020.115505.1937
عزیزی، فرید و عزیزی، حمید(1400). ثبت و تحلیل نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی در هویت­یابی و جامعه­پذیری هواخواهان نوجوان ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام (مورد مطالعه: امیر­حسین تتلو و سید حسین موسوی (ملقب به تهی))، مطالعات راهبردی فرهنگ، 1(3)، 126-101.10.22083/scsj.2021.144756
قنبری­باغستان، عباس و جبارپور، فائزه(1398). اینستاگرام و تغییر سبک زندگی: مطالعۀ موردی صدف بیوتی، جامعه، فرهنگ و رسانه، 8(33)، 79-6720.1001.1.38552322.1398.8.33.4.9
قنبری باغستان، عباس و شمس، معصومه(1400). تحلیل انتقادی برنامۀ «دورهمی» از منظر سلبریتی­محوری و گفت­و­گوهای زرد، فصلنامۀ علمی جامعه­شناسی فرهنگ و هنر، 3(1)، 75-53.https://doi.org/10.34785/J016.2021.101
کاظمی­وریج، عباس(1401). برآمدن اینفلوئنسرهای دانشگاهی در ایران، نشریۀ پژوهش مسائل اجتماعی ایران، 3(2)، 33-1.
کشکر، سارا و دادرس، محمد(1400). نقش تربیتی ورزشکاران نخبه و چهره­های معروف ورزش جهان در دوران عالم­گیری کرونا در اینستاگرام، پژوهش در ورزش تربیتی، 10(28)، 78-41.
کمالی، طلعت­سادات و توسلی، افسانه(1401). تحلیل جنسیتی بازنشر خشونت در صفحات اینستاگرام سلبریتی­ها، مطالعات رسانه­های نوین، 8(29)، 435-395. https://doi.org/10.22054/nms.2022.62157.1244
مراقی، مهشید و خانیکی، هادی(1401). تحلیل نشانه­شناختی بدنمندی در کاربران زن اینستاگرام، مطالعۀ موردی دو طراح لباس (آناشید حسینی و الهه جهادگر)، جامعه­شناسی فرهنگ و هنر، 4(1)، 53-35.
https://doi.org/10.34785/J016.2022.015
مولایی، محمد مهدی(1395). گردش فرهنگ سلبریتی در رسانه­های اجتماعی: مطالعۀ فعالیت سلبریتی­های ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام، فصلنامۀ علمی-ترویجی جامعه، فرهنگ و رسانه، 5(21)، 80-57.
20.1001.1.38552322.1395.5.21.3.3نیک­پی، امیر؛ جهانبگلو، رامین؛ ضیمران، محمد و قیصری، نورالله(1383). روشنفکران و هویت ملی، مطالعات ملی، شمارۀ 18، 240-199.ویسی، سیمین؛ انتظاری، اردشیر؛ ذکایی، محمدسعید و تاج مزینانی، علی اکبر(1401). دیدگاه­های جوانان دربارۀ عدالت در فضای مجازی فارسی­زبان(سنخ­ها، استراتژی­ها و پیامدها)، فصلنامۀ علوم اجتماعی، 29(96)،1-46.https://doi.org/10.22054/qjss.2022.62618.2428
Abbasi, A., & Jafari, A. (2020). The Impact of Instagram Activities of Celebrities on the Lifestyle of Iranian users. Communication Research, 27(101), 33-54.
Alexander, J. C. (2019). The celebrity-icon. Translated by Mohammad Memarian, Tarjoman-e Olum-e Ensani, No. 11, 221-230(In Persian).
Ardakani Fard, Z., & Razavizadeh, N. (2020). Patterns of Iranian celebritiesself-representation in the social network Instagram, New Media Studies, 6(22), 217-240. https://doi.org/10.22054/nms.2021.32891.503 (In Persian).
Asadi, H., & Shah Ghasemi, E. (2021). Damages of the Culture of Fame on the Style of Clothing from the Perspective of Islam. Bi-Quarterly Journal of Islamic Studies on Social Injuries, 3(1), 47-64(In Persian).
Azizi, F., & Azizi, H. (2022). Recording ang analyzing the role of Iranian pop and rap stars in identifying and socializing Iranian teenage fans on the Instagram social network(cae study: Amir Hossein Tatallo and Seyed Hosein Mousavi(nick named Tohi), Strategic Studies of Culture, 1(3), 101-126.
10.22083/scsj.2021.144756 (In Persian).Bahar, M., & Shams, E. M. (2022). Linking The Culture of Fame and Consumerism In The Second Episode Of The Iranian Dinner Tv Program, Rasaneh, 33(1), Serial Number. 126, 251-283.https://doi.org/10.22034/bmsp.2022.145439 (In Persian)
Bashi, M., Seifollahi, S., & Pirahari, N. (2021). Sociological Analysis of the Impact of New Reference Groups on the Process of Citizenship Ethics Formation in Iran in the Last Three decades (Case Study: Professors and Students of Islamic Azad University, Central Tehran Branch and Science and Research Branch 2020). Journal of Iranian Social Development Studies, 13(50), 215-236(In Persian).
Bicharanlou, A., & Mohammadi, S. (2021). From Star to Celebrity; The Role of social media on the transformation of fame and fanning of Tataloo. Sociology of Art and Literature, 13(1), 179-205.10.22059/jsal.2021.326901.666045(In Persian).Beidollahkhani, A., & Kahrazeh, Y. (2019). Celebrity diplomacy and Attractiveness and simplification of international politics in public perception, International Political Research Quarterly, 37, 69-84(In Persian).Boon, S. D., & Lomore, C. D. (2001). Admirer-celebrity relationships among young adults: Explaining perceptions of celebrity influence on identity. Human communication research, 27(3), 432-465.https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2001.tb00788.xBrown, W. J. (2008). Celebrity involvement: Parasocial interaction, identification and worship In Anthony Elliott (Ed.) Routledge Handbook of Celebrity Studies. New York: Routledge.-Brown, Z., & Tiggemann, M. (2016). Attractive celebrity and peer images on Instagram: Effect on women's mood and body image. Body image, 19, 37-43.https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.08.007Campanella, B. (2020). Celebrity activism and the making of solidarity capital, In N. Farrell (Ed.), The Political Economy of Celebrity Activism, The Political Economy of Celebrity Activism. New York: Poutledge.
Cooper, A. F. (2016). Celebrity Diplomacy. New York: Poutledge.
Dabbagh, A., Aghili, V., & Dadgaran, M. (2019). Iranians’ Social Participation in Instagram from the Perspective of Media and Culture: A Case Study of the Kermanshah Earthquake, Visual and Audio Media, 14(4), (series 36), 161-192.
https://doi.org/10.22085/javm.2021.253394.1627(In Persian).Deh Sufiani, A. (2018). The authority of celebrities in social issues: with an emphasis on opportunities and threats in the virtual space, New Media Studies, 2(5), (20 series), 115-83(In Persian).
-Douglas, S.J., & McDonnell, A. (2019). Celebrity: A History of Fame. New York: New York University Press.
Edjtehadi, M., & Kashafi Nia, V. (2020). A Sociological Study of Celebrity Culture Audiences in Persian Instagram, New Media Studies, 5(10), 113-148.
Elliott, A. (2011). ‘I want to look like that!’: Cosmetic surgery and celebrity culture. Cultural sociology, 5(4), 463-477.
Ferris, K. O., & Harris, S. R. (2011). Stargazing: Celebrity, fame, and social interaction. Routledge.
Ghanbari, A., & Jabarpour, F. (2020). Instagram and Lifestyle Change: A Case Study of Sadafbeauty. Society Culture Media, 8(33), 69-82.20.1001.1.38552322.1398.8.33.4.9 (In Persian).
Ghanbari, B. A., & Shams, M. (2021). A Critical Analysis of Celebrity-centeredness and Yellow Dialogues in the “, Dorehami”, Program, Sociology of Culture and Art, 3(1), Serial Number 6, 53-75.https://doi.org/10.34785/J016.2021.101(In Persian).
Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. Anchor.Hosseini, F., & Dehghan, A. (2020). Study of celebritysim culture in the Iranian media based on the interaction of Tehran citizens in social networks, Rasaneh, 31(3), Serial Number. 120, 27-54.20.1001.1.10227180.1399.31.3.2.0(In Persian).Javid, S. S., & Rahimian, J. (2020). An Investigation into Iranian Instagrammers' Media Gossip Language Based on (Im) politeness Theories: A Case Study of 20 Famous Iranian Actors and Actresses. Journal of Sociolinguistics, 3(2), 11-24.
Jerslev, A., & Mortensen, M. (2018). Celebrity in the social media age: renegotiating the public and the private, In A. Elliott (Ed.) Routledge Handbook of Celebrity Studies. New York: Routledge.
Johnson, D. P. (2008). Contemporary sociological theory: An integrated multi-level approach. Springer Science & Business Media.
Kamali, T. S., & Tavassoli, A. (2022). Gender Analysis Republishing Violence on Celebrities' Instagram Pages. New Media Studies, 8(29), 435-395.
Kashmore, E. (2006). Celebrity/ Culture. New York: Routledge.
Kazemi Varij, A. (1401). The genesis academic influencers in Iran, Iran Social Issues Research Journal, 3(2), (4 series), 1-33(In Persian).
Keshkar, S., & Dadras, M. (2022). The educational role of the world's elite athletes and sports celebrities during the Covid-19 pandemic. Research on Educational Sport, 10(28), 49-86.https://doi.org/10.22089/res.2021.10885.2121(In Persian).
Khayami, A., Eskandari, A., & Khelghati, M. (2019). Analytical Study of Celebrity Culture and of IRIB Interaction with Celebrities. Quarterly Scientific Journal of Audio-Visual Media, 13(30), 7-33.https://doi.org/10.22085/javm.2019.169560.1241(In Persian).
Kim, M., & Kim, J. (2020). How does a celebrity make fans happy? Interaction between celebrities and fans in the social media context. Computers in Human Behavior, 111, 106419.
Leslie, L. Z. (2011). Celebrity in the 21 th Century, A Reference Handbook. California: ABC-CLIO.
Loeb, L. (2015). The celebrity talk show: Norms and practices. Discourse, Context & Media, 10, 27-35.
https://doi.org/10.1016/j.dcm.2015.05.009
Maltby, J., Houran, J., & McCutcheon, L.E. (2003). A clinical interpretation of attitudes and behaviors associated with celebrity worship. Journal of Nervous and Mental Disease, 191 (1), 25 – 29.
Maraghi, M., & Khaniki, H. (2022). Semiotic analysis of embodiment among female Instagram users;(Case study: two fashion designers). Sociology of Culture and Art, 4(1), 62-42(In Persian).
https://doi.org/10.34785/J016.2022.015
Marwick, A., & Boyd, D. (2011). To see and be seen: Celebrity practice on Twitter. Convergence, 17(2), 139-158.
Marwick, A. E. (2013). Status Update: Celebrity, Publicity, and Branding in the Social Media age. Yale University Press. New Haven, London: Yale University Press.
-Mc Cutcheon, L.E., Ashe, D.D., Houran, J., & Maltby, J. (2003). A cognitive profile of individuals who intend to worship celebrities. Journal of Psychology, 137, 309 – 322.
 
Molaei, M. M. (2017). Circulation of Celebrity Culture on Social Media Studying Iranian Celebrities and their fans on Instagram. Society Culture Media, 5(21), 57-80 (In Persian).
 
Nayar, P. K. (2016). Brand Bollywood Care: Celebrity, Charity, and Vernacular Cosmopolitanism, In P. D. Marshall and S. Redmond (Eds.), A Companion to Celebrity. Hoboken, New Jersey: Wiley Blackwell.
Newman, G. E., Diesendruck, G., & Bloom, P. (2011). Celebrity contagion and the value of objects. Journal of Consumer Research, 38(2), 215-228.  https://doi.org/10.1086/658999
 
NikPey, A., Jahanbeglu, R., Dhimran, M., & Kaysari, N. (2004). Intellectuals and National Identity, National Studies, 18, 199-240(In Persian).
 
-Rojek, C. (2001). Celebrity. London: Reaktion Books.
Rojek, C. (2012). Fame Attack: The Inflation of Celebrity and Its Consequences. Bloomsbury Academic.
Sanbonmatsu, D. M., Mazur, D., Pfeiffer, B. E., Kardes, F. R., & Posavac, S. S. (2012). The less the public knows the better? The effects of increased knowledge on celebrity evaluations. Basic and applied social psychology, 34(6), 499-507.
Shahghasemi, E. (2020). Celebrityscape in Iran: A Comparison Between Celebriphils and Non-Celebriphils. In The 2nd International Conference on Future of Social Sciences and Humanities, Prague.
Shahghasemi, E. (2021). Rich kids of Tehran: The consumption of consumption on the internet in Iran. Society, 58(5), 398-405.
Soleimani Sasani, M., Shahbazi, M., & Ghorbani, S. (2022). The Celebrity Culture and Activism of Celebrities on Instagram from the Iranian Users' Point of View. Journal of Culture-Communication Studies, 23(57), 341-374.
Soltanifar, M., Geranmayepour, A., & Hashemi, S. (2020). The creativity of the Celebrities in Instagram on the public policy process. Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 9(4), 217-242(In Persian).
Soltanifar, M., Granmayepour, A., & Hashemi, S. (2020). A case study between education and social participation of individuals using Instagram pages of celebrities in the Coronavirus crisis. Educational Psychology, 16(55), 69-94.https://doi.org/10.22054/jep.2020.52730.3015(In Persian).
 
Thomas, S. (2014). Celebrity in the ‘Twitterverse’: history, authenticity and the multiplicity of stardom Situating the ‘newness’ of Twitter. Celebrity studies, 5(3), 242-255.
Tsaliki, L. (2016). “Tweeting the Good Causes”: Social Networking and Celebrity Activism, In P. D. Marshall and S. Redmond (Eds.), A Companion to Celebrity. Hoboken, New Jersey: Wiley Blackwell.
Turner, G. (2009). Ordinary people and the media: The demotic turn. London: Sage Publication.
Turner, G. (2013). Underatanding celebrity, Second Edition. London: Sage Publication.
Veisi, S., Entezari, A., Zokaei, S., & Tajmazinani, A. A. (2022). Youth Viewpoints on Justice in Persian-Language Iranian Cyberspace (Types, Strategies and Consequences). Social Sciences, 29(96), 1-46. https://doi.org/10.22054/qjss.2022.62618.2428(In Persian).
Zokaei, M. S., & Veisi, S. (2020). Virtual Life in Iran: Emotions and Subcultures in Online Social Networks. Tehran, Iran: Agah Publication(In Persian).