بررسی چالش‌های ایجاد و گسترش داستانسرایی فرارسانه‌ای در تولیدات رسانه‌ای ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشکده علوم اجتماعی ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Sone.majidnejati@gmail.com

2 استادیار دانشکده علوم اجتماعی ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران) نویسنده مسئول) Sabababran@yahoo.com

3 دکتری پژوهشگری ارتباطات، دانشکده ارتباطات و اطلاعات وی کیم وی، دانشگاه صنعتی نانیانگ، سنگاپور meghdad.mehrabi@gmail.com

10.22083/jccs.2023.382697.3704

چکیده

دیدگاه‌های تجاری و مدیریتی در مورد فرارسانه­ای، این رویکرد را پاسخی برای تغییر شرایط بازار می‌بینند که به دفاع از مدل‌های تجاری قدیمی و روش‌های ارزش‌آفرینی پایان داده و آغازکنندۀ شیوه‌های جدیدی است که در آن رضایت مخاطب در اولویت قرار دارد. از طرفی داستانسرایی فرارسانه‌ای را می‌توان یک الگوی تجاری برای تولیدکنندگان رسانه تلقی نمود که وضعیت موجود در بازارهای همگرا را موردمطالعه و هدف خود قرار داده­اند. در دهه اخیر با ورود رسانه‌های نوینِ دیجیتال به ایران و شکل‌گیری مباحث همگرایی رسانه­ای، لزوم و نیاز به پژوهش درزمینۀ فرارسانه­ای بیش از قبل احساس می­شود. در این پژوهش، با سنتز نظری همگرایی و داستانسرایی فرارسانه‌ای به دنبال واکاوی این فرم در تولیدات رسانه‌ای ایران و چالش‌های به‌کارگیری آن هستیم. این تحلیل به تولیدکنندگان و صاحبنظران حوزۀ رسانه‌ها کمک می‌کند تا بتوانند تولیداتی همسو باسلیقه و نیاز مخاطب داشته باشند. روش تحقیق کیفی و گردآوری داده‌های تحقیق از روش مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساختاریافته با صاحبنظران حوزۀ رسانه‌های نوین انجام‌گرفته و با روش تحلیل مضمونی یافته‌های تحقیق در هشت مضمون اصلی و هفت مضمون فرعی دسته‌بندی شد. بر اساس نتایج تحقیق، چالش‌های ایجاد و گسترش داستانسرایی فرارسانه‌ای در تولیدات رسانه‌ای ایران عبارت‌اند از انحصارگرایی، عدم تولید محتوا باتوجه‌به ذائقۀ مخاطب، میزان تحقق همگرایی رسانه‌ای و داستانسرایی فرارسانه‌ای در ایران، نامناسب و ناکارآمد بودن زیرساخت‌ها و محدودیت‌های قانونی، تکثر نهادهای تنظیم‌گر، فقدان فرهنگ مشارکتی، نبود قوانین مالکیت فکری و معنوی و حق نشر، توجه‌نکردن به بخش خصوصی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study on challenges of developing Transmedia storytelling in Iranian media products

نویسندگان [English]

  • majid shoaraye nejati 1
  • صدیقه ببران 2
  • Meghdad Mehrabi 3
1 PhD Candidate of Faculty of Social Sciences, Communication & Media, Islamic Azad University Central Tehran Branch, Iran, Sone.majidnejati@gmail.com
2 PhD communication, Assistance professor, Faculty of Social Sciences,Communication & Media, Islamic Azad University Central Tehran Branch, Iran, (Corresponding Author) Sabababran@yahoo.com
3 PhD Communications, Wee Kim Wee School of Communication and Information, Nanyang Technological University, Singapore, meghdad.mehrabi@gmail.com
چکیده [English]

Commercial and managerial perspectives consider transmedia as a response to changing market conditions that have disrupted traditional business models and value creation methods. It marks the beginning of new approaches where audience satisfaction takes precedence. On the other hand, transmedia storytelling can be regarded as a business model for media producers have closely examined the current state of converging markets and made it their goal. Within the recent decade, with the advent of digital media and discussions surrounding media convergence, the need for research in the field of transmedia has been more pronounced than ever before. In this study, we seek to explore the concept within Iranian media productions by conducting a theoretical synthesis of convergence and transmedia storytelling and by examining the challenges related to its implementation. This analysis aids media producers and stakeholders in crafting content resonates with the preferences and requirements of their audience. The research methodology involves qualitative research and data collection through semi-structured, in-depth interviews with experts in the field of new media. The findings are categorized into eight main themes and seven sub-themes through content analysis. Based on the results, the challenges of establishing and expanding transmedia storytelling in Iranian media productions include monopoly, failure to produce content tailored to audience preferences, the level of media convergence and transmedia storytelling in Iran, inadequate and inefficient infrastructure, legal constraints, regulatory body diversity, lack of a participatory culture, absence of intellectual and moral property laws, and copyright issues, as well as neglect of the private sector.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transmedia storytelling
  • Transmedia
  • Convergence Media. New Media
  • Iranian media
  • media management
منابع و مأخذ
 
اکبرزاده جهرمی، سید جمال‌الدین (1396). پساتلویزیون در ایران: ارزیابی اقدامات صداوسیما در قبال همگرایی رسانه‌ای. فصلنامه علمی مطالعات رسانه‌های نوین، 3(10)، 41-80. doi: 10.22054/cs.2017.21226.204
بشیر، حسن و کوهی، احمد (1391). تلویزیون و فرهنگ همگرایی رسانه‌ای. دوفصلنامه علمی مطالعات بین رشته‌ای در رسانه و فرهنگ، 2(2)، 83-107. SID. https://sid.ir/paper/222420/fa
باقرپور، پیمان، موسوی، حسین و آذربخش، سید علی محمد (1400). راهکارهای همگرایی میان صداوسیما و فضای مجازی در حوزه تولید محتوا. فصلنامه علمی مطالعات رسانه‌های نوین، 7(25)، 392-359. doi: 10.22054/nms.2021.48146.867
دالزتو س، لوگمایر آ. (2016). همگرایی رسانه‌ای. ترجمۀ سمیه لبافی، امیر مختاری، محدثه عقبایی (1397). تهران: انتشارات دنیای اقتصاد.
شمسایی‌نیا، سارا، اسمعیل‌نژاد، معصومه (1398). همگرایی رادیو و رسانه‌های نوین؛ موردپژوهی صداوسیمای ج.ا.ایران. نشریه علوم خبری، 8(29)، 176-199.
 
Akbarzade jahromi, S. J. (2017). Post-Television in Iran: Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) Response to Media Convergence. New Media Studies, 3(10), 43-88. doi: 10.22054/cs.2017.21226.204. [In Persian]
Bashir, H. & Kuhi, A. (2012). Television and Media Convergence Culture. Interdisciplinary Studies in Media and Culture, 2(2), 83-107. [In Persian]
Bagherpoor, P. mousavi, H. & azarbakhsh, S. A. M. (2021). Solutions for convergence between IRIB and cyberspace in content production. New Media Studies, 7(25), 392-359. doi: 10.22054/nms.2021.48146.867. [In Persian]
Cultura, RJ. (2011). Secretaria de Estado de Cultura Anuncia Mais de R$ 40 Milhões em Editais, November 8. http: //www. cultura. rj. gov. br/materias/ secretaria-de-estado-de-cultura-anuncia-mais-de-r-40-milhoes-em-editais. Schaefer, Eric. 1999. Bold! Daring! Shocking! True! A History of Exploitation Films, 1919–1959. Durham, NC: Duke University Press.
Doyle, Gillian. (2015). Guest editor's introduction to the special issue: multiplatform strategies. Journal of Media Business Studies, 12(1), 3-6.
Jenkins, H., Ian, C., Steinberg, M. (2013). Media mix is anime’s life support system: a conversation with Ian Condry and Marc Steinberg. Confessions of an Aca-Fan, November 8.
Hartley, J., Potts, J., Cunningham, S., Flew, T., Keane, M., & Banks, J. (2013). Key concepts in creative industries. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage.
Pratten, R. )2015(. Getting Started with Transmedia Storytelling. a practical guide for beginners 4nd edition. CreateSpace Independent Publishing.
Shamsaeineia, S., & esmailnejad, M. (2019). Convergence of radio and new media: The case study of Islamic Republic of Iran. News Science, 8(29), 176-199. [In Persian]
Silverman, D. (2016). Qualitative Research. SAGE Publications. 568p.
Sousa, M. N., de Lemos Martins, M., & Zagalo, N. (2015). Transmedia storytelling: The roles and stakes of the different participants in the process of a convergent story, in divergent media and artifacts. In A. Lugmayr & C. Dal Zotto (Eds.), Convergent divergence—Crossdisciplinary viewpoint on media convergence. Germany: Springer Publishing.
Steinberg, M. (2012). Japan’s Media Mix: Franchising Toys and Characters in Japan. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.
Rutledge,P. (2015). The Transmedia Trip: The Psychology of Creating Multi-Platform Narrative Engagement for Transmedia. Migration. Transmedia Storytelling Conference. Hanover, Germany. March 18, 2015.
Rajewsky, Irina O. (2002). Intermedialität. Stuttgart: A. Francke UTB. p. 13
Rohn, U., Ibrus, I. (2018). A Management Approach to Transmedia Enterprises. The Routledge Publishing.