اقدام پژوهی رویداد استارت‌آپی (شتاب) : مسجد طراز اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

10.22083/jccs.2021.249578.3175

چکیده

مسجد به عنوان اصلی‌ترین محور تمدن اسلامی و اولین نهاد شکل‌گرفته در اسلام، از جایگاه بسیار ویژه و خاصی برخوردار است. با وجود بیش از 70 هزار مسجد، استفاده محدود از این ظرفیت عظیم در کشوری اسلامی سبب افول جایگاه آن به شده است. از این رو در این پژوهش با رویکرد اقدام‌پژوهی مشارکتی تلاش متمرکز و عمیقی جهت ایده‌پردازی در حوزه مسجد با هدف آرمانی نیل به جایگاه ویژه آن یعنی » مسجد طراز اسلامی « در قالب یک رویداد استارت آپی صورت گرفته‌است. این موضوع اولین گام در عرصه استفاده از ظرفیت این رویدادها در خدمت موضوعات فرهنگی است. ایده برگزاری این استارتاپ ویکند در مدت زمان یک سال برنامه‌ریزی و در بازه زمانی یک ماهه در قالب دو رویداد استارتاپ ویکند (شتاب) در محل کمپ آموزشی- فرهنگی دماوند دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در بهار سال 1397 برگزار شد. این رویداد مرجع هدایت و راهبری جریان تولید، جمعآوری و ترویج ایده‌های مسجدی، تیم‌سازی، تولید محصول و ارزش آفرینی و زمینه‌سازی جهت اجرای آن، برای نیل به مسجد طراز اسلامی است. از این رو سوال اصلی در این مقاله این است که استارتاپ ویکند مسجد طراز اسلامی در طراحی ایده‌های خلاقانه چه نقشی داشته است؟ اصلی‌ترین نتایج عملیاتی اقدام‌پژوهی این رویداد استارت آپی عبارتند از: شکل‌گیری، پرورش و پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه در حوزه مسجد تا سطح کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) باشند. با توجه به اینکه ایده‌های «قرض‌الحسنه از طریق جمع‌سپاری مسجدی»، «رصد، پایش، ارزیابی و مقایسه وضعیت مساجد» در این رویداد به عنوان ایده‌های برتر انتخاب شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Action research of the startup event of the Islamic Mosque

نویسندگان [English]

  • ali asghar sadabadi
  • fahimeh azmoudeh
  • kiarash fartash
چکیده [English]

The mosque, as the main center of Islamic civilization and the first institution formed in Islam, has a very special place. With 74,000 mosques in Iran, this institution can be considered as the most influential institution in the field of public culture in the country. The limited use of this great capacity in the Islamic has led to its decline relative to the early period of Islam. In this research, with the approach of participatory research, a focused and profound effort has been made to ideate in the field of mosque with the aim of achieving its special status, namely "Islamic Mosque". To this end, the conceptualization and operationalization methods used the Startup Weekend approach as a first step in utilizing the capacity of these events to serve cultural themes. The phase was planned for one year and in one month interval in the form of two startups at the educational and cultural camp of Damavand Imam Sadegh University in spring 1977. This event is a reference to guide the flow of production, gathering and promoting mosque ideas, team building, product production and value creation, and setting the stage for its implementation, to reach the Islamic Mosque. The managerial results of this case study are: 1. There is a need to hold an event with a specified time interval from the main event in cases where either the topic of the event is of particular complexity or the teams are not familiar with the start-up concepts. 2. Designing and ...

کلیدواژه‌ها [English]

  • Action Research
  • Innovative Event
  • Entrepreneurship
  • Startup Weekend
  • Islamic Mosque