بازنمایی فرشته در رسانه براساس آموزه‌های اسلامی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر. دانشکده هنر و معماری. دانشگاه تربیت مدرس

2 مدیر گروه پژوهش هنر. عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری. دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

در همه اعصار، فرشتگان و ماهیت آنها برای انسان، جذاب و پرسش برانگیز بوده است. این جذابیت تنها به این دلیل نیست که بشر نمی‏تواند ملائک را همچون دیگر ارکان عالم مشاهده کند، بلکه دلایل دیگری را نیز در خود دارد. از مهم‌ترین این دلایل نقش فرشتگان در جهان هستی و ارتباط آنها با زندگی دنیوی و اُخروی آدمی است. بازنماییِ فرشتگان در رسانه‌های غربی، با حقیقت و آموزه‌های اسلامی مغایرت دارد، ولی متأسفانه به‏دلیل قدرت جادویی رسانه، تأثیرات فراوانی بر اذهان عمومی گذاشته است.
این پژوهش تلاش دارد براساس آموزه‌های اسلامی سیمایِ فرشتگان را در رسانه ملّی تحلیل کند و همچنین راهکارهای عملی و کاربردی را در چگونگی بازنمایی فرشتگان در رسانه را پیشنهاد کند. نتایج به‌دست آمده از این پژوهش نشان می‌دهد که اهالی رسانه باید همانطورکه به امور فنی رسانه تسلط داشته باشند، به مفاهیم و آموزه‌های اسلامی نیز واقف باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Angel representation in the media, according o Islamic doctrine

نویسندگان [English]

  • Asadollah Gholamali 1
  • Asghar Fahimifar 2
1 PhD student Art Study, Faculty of Art, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran
2 The member of scientific board
چکیده [English]

Angels and their nature have been attractive and questionable to human being in all ages. This attractiveness is not just because angels could not be seen by ordinary people as other components of the invisible world are being seen, but there are other reasons. Most important reason is the role of angels in existence world and their relations with mans worldly and Hereafter life. However, representation of angels in the western media contradicts Islamic truth and doctrine; but because of Magical power of the media has great effect on Public opinion.
This paper has tried to analyze angels’ feature in national media according Islamic doctrine and suggest some practical and applied solutions for representing angels in the media.
Results indicated that, media producers should be fully aware of the concept and doctrine of Islam In addition to technical affair of the media.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Angel
  • the national media
  • Cinema
  • Television

قرآن‌کریم

نهج‌البلاغه، گردآوری: سیر رضی، قم، هجرت، چاپ اول، 1414هجری-قمری.

کتاب مقدس، بی‌تا، انجمن کتاب مقدس ایران.

بحرانی، سید هاشم. تفسیر برهان (تفسیر روایی شیعه). دوره نه جلدی. تهران. 1389.

حسین راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن،‌ ترجمه :صفوان عدنان داوودی، دارالقلم، دمشق. 1996.

جعفری، محمد تقی، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه،تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،1376.

خمینی، روح‌الله، آداب الصلاة، تهران،  موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره). 1388.

رازی، فخرالدین محمد، تفسیر کبیر، ترجمه علی‌اصغر حلبی، انتشارات اساطیر. تهران. 1379.

رسولی محلاتی، سیّد هاشم، تاریخ اانبیاء(قصص قرآن از حضرت آدم(ع) تا خاتم النبیین)، قم، بوستان کتاب قم، 1385.

صدرالمتألهین شیرازی، شرح اصول کافی(جلد سوم)، ترجمه محمّد خواجوی. موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، 1360.

محمد صدرالدین شیرازی، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. محمد حسین طباطبائی. انتشارات دار الاحیاء التراث العربی. بیروت. 1419هجری.قمری.(حذف)

طباطبائی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات امیرکبیر. 1376.

طوسی، محمد بن حسن. تهذیب الاحکام. قرن 5 هجری قمری.

غفاری، محسن، ابلیس نامه، نشر پیام آزادی، 1389.

قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، تحقیق: سید طیب موسوی جزایری، قم، دارالکتاب، چاپ چهارم، 1367.

قمی، عباس، ولی زاده, رضا، منتخب مفاتیح الجنان، تهران نشر آوای عشق، 1390.(اضافه شده)

کامرانیان، عباسعلی، فرشته‌ها؛ تحقیق قرآنی، روائی، عقلی و نقلی، پیرامون زندگی، کارها، انواع جنس و ... فرشتگان، قم، انتشارات نور قرآن و اهل بیت(ع)، چاپ دوم 1388.

کامرانیان، عباسعلی، جن؛ بررسی خلقت، زندگی و کارهای جنیان براساس آیات قرآن‌کریم، روایات ائمه اطهار(ع) و حکایات واقعی، قم، انتشارات نور قرآن و اهل‌بیت(ع)،چاپ چهارم، 1389.

کامرانیان، عباسعلی، عصیانگر؛ بررسی خلقت، کارها و انواع شیطان(1)، قم، نشر مجنون، چاپ دوم، 1387.

مجلسی،‌ محمدباقر،‌، بحارالانوار، تهران، ‌دارالکتب الاسلامیة، 1373.

مجلسی، محمّد باقر، عین الحیاة، قم، نشر آل طه، 1388.

مطهری، مرتضی، حرکت و زمان در فلسفه اسلامی، تهران، حکمت، چاپ سوم، 1369.

 

مطهری‌نیا. محمود، بازنمایی فرشتگان الهی در رسانه(1)؛ جبراییل و میکاییل. قم، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، 1390.

مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، قم، مدرسه امام علی بن ابی‌طالب(ع)، 1421 هجری قمری.

موسوی همدانی، سیّد محمدباقر. ترجمه: تفسیر تفسیر المیزان، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم، 1374.

نادری، رسول، بازنمایی فرشتگان الهی در رسانه(2)؛ عزراییل و اسرافیل. قم، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، 1390.