مقاله پژوهشی
علی شاکر؛ هادی خانیکی
چکیده
پژوهش پیشرو به روزنامهنگاری صلح، که مفهومی به نسبت تازه در ادبیات روزنامهنگاری جهان محسوب میشود، میپردازد. هدف اصلی این پژوهش کمک به تبیین و ارتقای سطح ادبیات موضوعی روزنامهنگاری صلح است. در این میان، به تبیین شاخصها و ارزشهای این شیوه روزنامهنگاری پرداختهایم، تا میزان بهرهگیری شش روزنامه سراسری کشور (کیهان، ...
بیشتر
پژوهش پیشرو به روزنامهنگاری صلح، که مفهومی به نسبت تازه در ادبیات روزنامهنگاری جهان محسوب میشود، میپردازد. هدف اصلی این پژوهش کمک به تبیین و ارتقای سطح ادبیات موضوعی روزنامهنگاری صلح است. در این میان، به تبیین شاخصها و ارزشهای این شیوه روزنامهنگاری پرداختهایم، تا میزان بهرهگیری شش روزنامه سراسری کشور (کیهان، رسالت، اطلاعات، همشهری، اعتماد، یاسنو) را از ارزشهای صلح، در جنگ میان نیروهای ائتلاف و عراق در فروردین 82 بسنجیم. در این پژوهش، نظریه گالتونگ و چهار مؤلفه اصلی روزنامهنگاری صلح (راهحلگرایی، فرایندمداری، حقیقتگرایی و مردمگرایی) را مبنا قرار دادیم و دو بایسته اساسی را یعنی «موازین حرفهای» و «اصول اخلاقی» به آن افزودیم؛ بنابراین ادعای نظری ما این است که چهار مؤلفه ذکر شده باید با دو بایسته موازین اخلاقی و حرفهای رابطهای دوسویه داشته باشند و استمرار آن میتواند زمینه صلحی پایدار توسط رسانهها را فراهم کند. پس از استخراج و تعریف ارزشها و مؤلفههای مربوط به روزنامهنگاری صلح با روش تحلیل محتوا نمونهها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که میزان استفاده از مؤلفههای مربوط به روزنامهنگاری صلح در دوره مورد بررسی بسیار پایین است و هرچند به مؤلفه مردمگرایی در مقایسه با سایر مؤلفهها بیشتر توجه شده، اما به نظر میرسد این امر در جنگ عراق برخاسته از نوعی مجاورت معنوی میان ایران و عراق باشد. از طرف دیگر، انعکاس مظلومیت مردم عراق در شش روزنامه مورد بررسی کاملاً یکسویه و محدود به جنگ است و کمتر برای روشن کردن ابعاد و دامنههای جنگ تلاش شده است. روزنامهها خبرنگار اعزامی به عراق نداشتهاند و گزارشهای توصیفی کمتری به چاپ رساندهاند و به جای گزارشهای تحلیلی و تحقیقی ترجیح دادهاند ابتدا فقط به مسئله و خبر درگیری میان دو طرف بپردازند.
مقاله پژوهشی
کمال خلیل بیگی؛ حمید عزیزی؛ سید محمد مهدیزاده
چکیده
هدف پژوهش پیشرو تأثیر نوع فیلم(هنری و غیر هنری) بر هوش و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دبیرستان شهر سنندج است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس سه کلاس 20 نفری در درس «علوم اجتماعی» برای نمونه آماری انتخاب شدند. بدینترتیب که سه گروه دانشآموزان ...
بیشتر
هدف پژوهش پیشرو تأثیر نوع فیلم(هنری و غیر هنری) بر هوش و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دبیرستان شهر سنندج است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس سه کلاس 20 نفری در درس «علوم اجتماعی» برای نمونه آماری انتخاب شدند. بدینترتیب که سه گروه دانشآموزان به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش1، آزمایش 2 و گواه جایگزین شدند. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه است. بدینترتیب که دانشآموزان بهصورت تصادفی در سه گروه آزمایش و گواه گماشته شدند. به گروه آزمایش 1 فیلمهای هنری، گروه آزمایش 2 فیلمهای غیر هنری نشان داده شد و گروه گواه هیچ فیلمی را مشاهده نکردند. اطلاعات از طریق پرسشنامههای هنجار شده؛ هوش چندگانه گاردنر و عملکرد تحصیلی جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی؛ میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی؛ مدل تحلیل کواریانس چند متغیره با نرمافزار اسپیاساس استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد که نوع فیلم بر هوش بین فردی، هوش درون فردی و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد؛ بدینترتیب دانشآموزان گروه آزمایش 1 که فیلمهای هنری را همراه با تدریس مشاهده کردند، به نسبت دانشآموزان گروه گواه که هیچ فیلمی مشاهده نکردند و گروه آزمایش 2 که فیلمهای غیر هنری را همراه تدریس مشاهده کردند، عملکرد بهتری در هوش بین فردی، درون فردی و عملکرد تحصیلی داشتند.
مقاله پژوهشی
سیاوش صلواتیان؛ سعید قنبری؛ صابر نوری محب
چکیده
تحقیق پیشرو با هدف امکانسنجی شیوة نوین تأمین مالی جمعی در سینمای ایران و شناخت الزامات، موانع و ظرفیتها برای تحقق آن شکل گرفت. برای تحقق هدف تحقیق از بین متولیان سینما در کشور، براساس قاعده اشباع نظری و بهواسطه نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 31 تن از صاحبنظران حوزه سینما انتخاب و مصاحبه باز با آنها انجام شد. این مصاحبههای به ...
بیشتر
تحقیق پیشرو با هدف امکانسنجی شیوة نوین تأمین مالی جمعی در سینمای ایران و شناخت الزامات، موانع و ظرفیتها برای تحقق آن شکل گرفت. برای تحقق هدف تحقیق از بین متولیان سینما در کشور، براساس قاعده اشباع نظری و بهواسطه نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 31 تن از صاحبنظران حوزه سینما انتخاب و مصاحبه باز با آنها انجام شد. این مصاحبههای به روش تحلیل محتوای کیفی تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که ظرفیتهایی نظیر مهربانی مردم، نقدینگی بالا، علاقه مردم به سینما، اعتماد مردم به سلبریتیها و غیره و موانعی همچون دخالت بالای دولت در سینما، وجود فساد در کشور، ضعیف بودن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری سینما، بیاعتمادی، نبود ثبات اقتصادی، مقاومت صنفی در برابر تغییر، ناآگاهی عمومی و نخبگانی و عدم امکان ورود به بورس توسط شرکتهای فعلی سینمایی و غیره برای تحقق تأمین مالی جمعی بهعنوان یک شیوه نوین وجود دارد؛ مهمترین الزامات تحقق تأمین مالی جمعی در سینما نیز شامل کاهش دخالت دولتی در سینما، اعتمادسازی، راهاندازی بورس سینما و صندوقهای سرمایهگذاری، آگاهیبخشی، صنعتی شناخته شدن سینما، به رسمیت شناختن سینما توسط بیمه و بانک، اجرای قانون کپیرایت در کشور و غیره بود. براساس یافتههای این تحقیق میتوان نتیجه گرفت امکان تحقق مدل سهام بهعنوان یکی از شقوق تأمین مالی جمعی با برآورده شدن الزامات آن در کشور ما وجود دارد؛ با این حال تأمین مالی جمعی در ابتدا نباید بهعنوان یک مدل مستقل تأمین مالی بکار گرفته شود، بلکه از آن باید بهعنوان یک مدل مکمل استفاده کرد.
مقاله پژوهشی
محمدرضا انواری؛ سیدعلی رحمانزاده؛ محمدباقر تاج الدین؛ سروناز تربتی
چکیده
پژوهش پیشرو از نظر اهداف کاربردی، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در زمره پژوهشهای کیفی و در زمره مطالعات تفسیری است که با بهرهگیری از راهبرد پژوهش پدیدارشناسی «وان مانن» در صدد تبیین و تفسیر جوهره تجربه زیسته فرهنگ سیاسی دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی و شناخت عمیق این پدیده است. میدان مطالعه تحقیق شامل دانشجویان واحد ...
بیشتر
پژوهش پیشرو از نظر اهداف کاربردی، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در زمره پژوهشهای کیفی و در زمره مطالعات تفسیری است که با بهرهگیری از راهبرد پژوهش پدیدارشناسی «وان مانن» در صدد تبیین و تفسیر جوهره تجربه زیسته فرهنگ سیاسی دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی و شناخت عمیق این پدیده است. میدان مطالعه تحقیق شامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران است و انتخاب نمونه تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و به 21 نفر رسید. پس از تجزیه و تحلیل دادهها درونمایههای اصلی و چندین درونمایه فرعی بدست آمد که در مجموع نتایج نشان داد که نقش روشنفکران به مثابه افراد آگاه وجدان بیدار جامعه، چه در نهادهای مدنی و سازمانهای اجتماعی غیرسیاسی و چه در حالت متعلق بودن به احزاب و تشکلهای سیاسی، بهصورت عمومی به مثابه افراد متعلق به یک قشر اجتماعی به شکلی از اشکال تاحدودی موجب ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه بوده و موجب پویایی و بیداری شعور اجتماعی و سیاسی دانشجویان نهایتاً در شکلگیری تفکر و احساسی ملی خواهد شد.
مقاله پژوهشی
کمال اکبری؛ مجید نقدی
چکیده
مجری از یک سو خواهان موفقیت حرفهای و کسب رضایت مدیران و جذب مخاطب است و از سوی دیگر موفقیت حرفهای او، مرهون چگونگی رفتار ارتباطی و تعامل اخلاقمدار او با محیط درونی و بیرونی رسانه خواهد بود. موضوع اخلاق حرفهای مجری از همین تعاملهای ارتباطی سرچشمه گرفته و بایدها و بایستگیهای اخلاقی این حرفه، به چگونگی مدیریت رفتار ارتباطی ...
بیشتر
مجری از یک سو خواهان موفقیت حرفهای و کسب رضایت مدیران و جذب مخاطب است و از سوی دیگر موفقیت حرفهای او، مرهون چگونگی رفتار ارتباطی و تعامل اخلاقمدار او با محیط درونی و بیرونی رسانه خواهد بود. موضوع اخلاق حرفهای مجری از همین تعاملهای ارتباطی سرچشمه گرفته و بایدها و بایستگیهای اخلاقی این حرفه، به چگونگی مدیریت رفتار ارتباطی او با صاحبان حق این حرفه بر میگردد. مجری رادیو و تلویزیون با کسب دانش اخلاق حرفهای و شناخت مسئولیتهای اخلاقی خود، میتواند در مسیری متعالی گام بردارد. لازمه شناخت این مسئولیتهای اخلاقی شناخت صاحبان حق در هر حرفه است. صاحبان حق حرفه مجریگری درواقع فرد، گروه یا هر عنصری است که از او اثر میپذیرد و مجری میبایست در قبال نحوه رفتار خود با او پاسخگو و ملزم به رعایت حقوقاش گردد. مهمترین دغدغه پژوهش پیشروی، شناخت و تبیین اصول اخلاقی حرفه مجریگری با رویکرد دینی مبتنی بر آیات و روایات است. این پژوهش به مفهوم شناسی اخلاق حرفهای مجریگری ذیل تعریف اخلاقی منتخب (مسئولیتهای اخلاقی فرد و سازمان در قبال ذیحقان) پرداخته و در گام بعد، با احصاء و شناسایی گروهها و عوامل مرتبط با حرفه مجریگری (صاحبان حق) و حقوق آنها، با رویکرد استقرایی، منشور اخلاق حرفهای مجریگری در قالب الگویی هشت ضلعی را ارائه میدهد. براساس این الگو مجری در برنامههای رادیو و تلویزیونی در قبال حقوق جامعه و منافع ملی، مخاطبان، مهمانان، عوامل تولید و همکاران، مالکان فکر، رقبا، کارفرما و خود حرفه مجریگری، مسئولیت اخلاقی دارد.
مقاله پژوهشی
مصطفی دومهری؛ شاپور بهیان؛ اسماعیل جهانبخش
چکیده
مدارای اجتماعی با توجه به حضور انسانهایی با فرهنگ، هویت، تفکر و ارزشهای متفاوت در عرصههای مختلف اجتماعی میتواند عاملی اثرگذار در افزایش تعامل و ارتباط اجتماعی افراد جامعه باشد. مطالعۀ مدارایاجتماعی در کاهش تنشها و افزایش درک متقابل، انسجام و تعامل اجتماعی تأثیر بسزائی دارد. در این مقاله با استفاده از نظریه منش و میدان ...
بیشتر
مدارای اجتماعی با توجه به حضور انسانهایی با فرهنگ، هویت، تفکر و ارزشهای متفاوت در عرصههای مختلف اجتماعی میتواند عاملی اثرگذار در افزایش تعامل و ارتباط اجتماعی افراد جامعه باشد. مطالعۀ مدارایاجتماعی در کاهش تنشها و افزایش درک متقابل، انسجام و تعامل اجتماعی تأثیر بسزائی دارد. در این مقاله با استفاده از نظریه منش و میدان بوردیو به بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با مدارای اجتماعی پرداخته شده است. برای سنجش مدارای اجتماعی از ترکیب نظریههای پیترکینگ و وگت و ابعاد مدارای هویتی، مدارای اجتماعی، مدارای سیاسی و مدارای اخلاقی ـ رفتاری استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش شهروندان 15تا 44 سال استان مازندران هستند که 400 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. همچنین دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه و به روش پیمایشی گردآوری شده است. تحلیل داده نیز به وسیله نرمافزار اسپیاساس و ایموس انجام گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با مدارای اجتماعی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون مدل ساختاری نشان میدهد که سرمایه اجتماعی تأثیر مستقیم (Beta:0/36) بر مدارای اجتماعی دارد. همچنین سازه سرمایه اجتماعی توانسته 22درصد از تغییرات سازه مدارایاجتماعی را تبیین نماید.
مقاله پژوهشی
زهره سعیدی
چکیده
کانت بحث فرهنگ را معطوف به خیر اعلای انسان که بیانگر کمال مطلوب انسان در جمع میان فضیلت و سعادت است و غایت نهایی او به شمار میرود، طرح کرده است. وی که پیش از این در نقد دوم مفهومی انتزاعی و ایدهآل از خیر اعلا عرضه داشته و تحقق آن را مبتنی بر کمک خداوند کرده بود، در نقد سوم برای نشان دادن وجه انضمامی خیر اعلا از مفهوم فرهنگ بهره میگیرد ...
بیشتر
کانت بحث فرهنگ را معطوف به خیر اعلای انسان که بیانگر کمال مطلوب انسان در جمع میان فضیلت و سعادت است و غایت نهایی او به شمار میرود، طرح کرده است. وی که پیش از این در نقد دوم مفهومی انتزاعی و ایدهآل از خیر اعلا عرضه داشته و تحقق آن را مبتنی بر کمک خداوند کرده بود، در نقد سوم برای نشان دادن وجه انضمامی خیر اعلا از مفهوم فرهنگ بهره میگیرد که انضباط و مهارت دو مؤلفة آن به شمار میروند و به ترتیب ناظر به فضیلت و سعادت انسان هستند. مفهوم مذکور مبتنی بر تلاش و فعالیت مختارانة انسان است و بهمثابه یک هدف اجتماعی از طریق فاعل بشری محقق خواهد شد. بزرگترین ظهور فرهنگ از نظر کانت آزادی معقول است. آزادی معقول درون انسان را که ناظر به اخلاق است و بیرونِ او را که ناظر به جامعة مدنی است، دربرمیگیرد و رشد و گسترش آن در نوع انسان و در طول تاریخ و در طی نسلها منجر به سیادت عقل بر جهان و حاکمیت فرهنگ آزادی خواهد شد.
مقاله پژوهشی
حامد طالبیان؛ سارا طالبیان
چکیده
هدف این مقاله کشف دلالتهای سیاستی مربوط به رسانههای پخش گسترده در ایران از زمان انقلاب تاکنون است. سیاست رسانههای پخش گسترده زیرمجموعهای از سیاست رسانهها در معنای موسع آن است و سیاست عمومی چتر مفهومی این حوزه محسوب میشود. از آنجا که قوانین، مقررات و اسناد قانونی ابزارهای اصلی اعمال سیاستهای عمومی از سوی حکومت در مواجهه ...
بیشتر
هدف این مقاله کشف دلالتهای سیاستی مربوط به رسانههای پخش گسترده در ایران از زمان انقلاب تاکنون است. سیاست رسانههای پخش گسترده زیرمجموعهای از سیاست رسانهها در معنای موسع آن است و سیاست عمومی چتر مفهومی این حوزه محسوب میشود. از آنجا که قوانین، مقررات و اسناد قانونی ابزارهای اصلی اعمال سیاستهای عمومی از سوی حکومت در مواجهه با انواعی از موضوعات و مسائل عمومی از جمله نظامهای خدمات پخش گستردة عمومی است، در این پژوهش همة قانونهای مصوب و بخش مهمی از اسناد سیاستی و مقررات مربوط به رسانههای پخش گسترده در ایران به عنوان مواد پژوهشی گردآوری شده است. به منظور تحلیل این دادههای تجربی از تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری مضمونی استفاده شده تا مضمونهای اصلی سیاستی در رسانههای پخش گسترده شناسایی شود. یافتهها نشان میدهد که در چهل سال گذشته، مالکیت متصلب دولت، ترویج گفتمانهای سیاسی مسلط، یگانگی سامانة پخش، استفاده از بودجههای دولتی تضمینشده، تمرکز بر مخاطب عمومی و توسعة فناوری پخش گسترده هوایی مضمونهای کلیدی سیاستهای رسانههای پخش گسترده را تشکیل دادهاند. با بحث دربارة این مضمونها، نتایج این پژوهش نشان میدهد که در دورة زمانی مطالعه شده، حکومت همواره سیاستهایی تنظیمی را تقویت کرده که دسترسی کنشگران مختلف به رسانههای پخش گسترده را محدود کرده است. با وجود آن که سابقة نخستین پارادایم سیاستی رایج در بسیاری از کشورها به پیش از دهة 1980 بازمیگردد که هدفش انحصار رسانههای پخش گسترده بین پخشکنندگان محدودی است که دولت در آنها سرمایهگذاری کرده، این مدل سیاستی با کمترین تغییرات همواره در ایران تقویت شده است.
مقاله پژوهشی
فرنوش شمیلی؛ فاطمه غفوری فر
چکیده
قوانین گشتالت به عنوان نظریهای در باب مطالعۀ روانشناسانه ادراک انسان از محیط توسط برخی پژوهشگران در حوزههای مختلف از قبیل پوستر، نقاشی شهری و غیره مورد استفاده قرار گرفته است. این الگوی روانشناختی میتواند در حوزۀ صفحهآرایی اسلامی و به خصوص نسخ ارزشمند قرآنی نیز راهگشا باشند. نظریۀ گشتالت مجموعهای از اصول و قوانین ...
بیشتر
قوانین گشتالت به عنوان نظریهای در باب مطالعۀ روانشناسانه ادراک انسان از محیط توسط برخی پژوهشگران در حوزههای مختلف از قبیل پوستر، نقاشی شهری و غیره مورد استفاده قرار گرفته است. این الگوی روانشناختی میتواند در حوزۀ صفحهآرایی اسلامی و به خصوص نسخ ارزشمند قرآنی نیز راهگشا باشند. نظریۀ گشتالت مجموعهای از اصول و قوانین بصری است که یکی از آنها قانون«شکل و زمینه» نامیده میشود. نسخه قرآنی مذهب بر جای مانده از دورة قاجار با شماره ثبت 3089 به لحاظ غنای نقوش و کیفیت تذهیب کاری آن بسیار حائز اهمیت و مناسب مطالعات بیشتر است. این پژوهش بررسی و چگونگی ادراک و شناخت الگوهای بصری در اجزاء تذهیب قرآنی را با بهرهگیری از مفهوم شکل و زمینه از قوانین گشتالت مد نظر دارد. این پژوهش به شیوة توصیفی ـ تحلیلی و به منظور پاسخگویی به این سؤال اساسی انجام یافته است که: بنیان و ساختار تزئینات سرلوح قرآن مورد نظر براساس قوانین تشکیل دهندۀ اصل شکل و زمینه از اصول نظریۀ روانشناسانۀ گشتالت چگونه قابل واکاوی است؟ تحلیل عناصر بکار رفته در سرلوح این قرآن نفیس و مطالعه ساختار بصری و نقشمایههای آن براساس قانون شکل و زمینه گشتالت میزان صلابت و استحکام ترکیببندی آن را مشخص میکند.
مقاله پژوهشی
هدی السادات موسوی؛ فرهاد سراجی
چکیده
در دو دهه اخیر همزمان با رشد کمی «بازیهای جدی»، کیفیت آنها نیز مورد توجه پژوهشگران، طراحان، تولیدکنندگان، مخاطبان، معلمان و مدیران آموزشی بوده است. کیفیت این بازیها علاوهبر داستان، گرافیک و فناوری به رعایت اصول آموزشی بستگی دارد تا بازیها بتوانند ضمن تدارک محیط یادگیری مفرح و انگیزشی، بازیکننده را به سمت اهداف ...
بیشتر
در دو دهه اخیر همزمان با رشد کمی «بازیهای جدی»، کیفیت آنها نیز مورد توجه پژوهشگران، طراحان، تولیدکنندگان، مخاطبان، معلمان و مدیران آموزشی بوده است. کیفیت این بازیها علاوهبر داستان، گرافیک و فناوری به رعایت اصول آموزشی بستگی دارد تا بازیها بتوانند ضمن تدارک محیط یادگیری مفرح و انگیزشی، بازیکننده را به سمت اهداف آموزشی هدایت کند. هدف این پژوهش، تعیین شاخصهای ارزیابی کیفیت «بازیهای جدی» براساس اصول یادگیری سازندهگرایی و ارزیابی کیفیت شش بازی منتخب براساس این اصول است. برای تعیین شاخصهای ارزیابی کیفیت «بازیهای جدی» با مشارکت 30 نفر از خبرگان بازیهای آموزشی چکلیست 29 گویهای حول چهار شاخص تعامل، حل مسأله، یادگیری فعال و کشف تهیه گردید. شش بازی پرطرفدار بهصورت هدفمند انتخاب و توسط شش نفر خبره فناوری آموزشی و شش نفر خبره فناوری اطلاعات و ارتباطات تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در این بازیها بهطور میانگین 136 موقعیت تعامل، 139 موقعیت حل مسأله، 89 موقعیت یادگیری فعال و 82 موقعیت کشف برای بازیکننده فراهم شده است. نتایج آنتروپی شانون نیز نشان داد که شاخص کشف با بار اطلاعاتی 999 درصد و ضریب اهمیت 572 درصد دارای بالاترین تأکید و شاخص یادگیری فعال با بار اطلاعاتی یک و ضریب اهمیت 87 درصد کمتر مورد توجه بوده است.