منابع و مآخذ
بلالی، مجید (۱۳۹۱). «شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر آینده سازمان به روش تحلیل تأثیر متقابل روندها»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، شماره 71: 9-37
پاکروان، محمدرضا (1393). نظریههای فرهنگی، تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
پولادی، کمال (1383). «منظومه فکری هابرماس»، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 81:
حسینیپور، نیکنام و سهیلا کیاسی (1392). صنایع فرهنگی، صنایع خلاق، تهران: فرهنگ مانا.
روشندلاربطانی، طاهر؛ محمدمهدی ذوالفقارزاده و مجید بلالی (۱۳۹۳). «روندهای محیطی مؤثر بر آینده رسانۀ ملی در چشمانداز بیست ساله کشور»، پژوهشهای مدیریت راهبردی، شماره 54: 63-99
ساروخانی، باقر (1395). جامعهشناسی ارتباطات، تهران: اطلاعات.
شماعی، علی، محسن نادری منش، روح الله قدیری (1390). آیندهنگاری فناوری اطلاعات در ایران 1404. تهران: مرکز تحقیقات علمی کشور.
علیعسگری، عبدالعلی و سیاوش صلواتیان (۱۳۹۲). آیندهپژوهی راهبردی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در فضای اینترنت، تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران: اولین همایش ملی آیندهپژوهی
علیعسگری، عبدالعلی، سیاوش صلواتیان و محمدحسین اقبالدوست (1395). «راهکارهای افزایش سهم تلویزیون در سبد مصرف رسانهای مخاطبان با استفاده از ظرفیتهای پهنباند»،
فصلنامه رسانههای نوین،
شماره 8: 41- 79
صالحی، منصور (1397). بررسی نقش و جایگاه شبکۀ سبلان در افزایش نشاط اجتماعی در اردبیل، واحد پژوهش، صداوسیمای مرکز اردبیل.
مسعودی، سارا و سیاوش صلواتیان (1395). «شناسایی پیشرانهای مؤثر بر آینده خبرگزاریها در ایران»، فصلنامه مطالعات فرهنگ، شماره 34: 47-68
مککوایل، دنیس (1388). درآمدی بر نظریههای ارتباطاتجمعی، ترجمۀ پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها
نوذری، حسینعلی (1396). نظریه انتقادی مکتبفرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی، چاپپنجم، تهران: آگه.
هاشمزاده، فاطمه و نرجس عباداتی (1395). «بررسی رابطه فرهنگسازی رسانۀ ملی با فرایند توسعه در ایران»، فصلنامه علوم خبری، شماره 19: 101-128
سایتهای اینترنتی
البرزی، هادی (1396). آیندهپژوهی رسانه و افزایش قدرت کاربران، سایت خبرگزاری صداوسیما.
برنامههای پربیننده تلویزیون، بهنقل از خبرگزاری صداوسیما، بازیابی در شهریور 1398
سعیدآبادی، علیرضا (1393). رسانههای محلی ایران؛ قدرتهای در حال ظهور، بهنقل از سایت خبری-تحلیلی جوانپرس
http://www.javanpress.ir/
مصاحبه دکتر افخمی (1391). سرگرمی مهمترین کارکرد رسانه در عید، بهنقل از سایت آفتاب
https://www.aftabir.com/articles/view/art_culture/culture/c5_1363273751p1.php/
هاشمیگیلانی، علی(1395). صنعت سرگرمی و رسانه در هندوستان، فصلنامه اقتصاد خلاق، به نقل از سایت فناوری فرهنگی
Global Media Report (2015). Global Industry Overview: McKinsey & Company Global Media Report
Popper, R. (2008). "How are foresight methods selected?" foresight 10(6): 62-89
Schwartz, P. (1991). The art of the long view. New York: Doubleday.