مقاله پژوهشی
جلال درخشه؛ مصطفی غفاری
دوره 12، شماره 16 ، اسفند 1390، صفحه 9-45
چکیده
دیپلماسی عمومی رویکردی نوین در سیاستخارجی کشورهاست که مردم و بهویژه نخبگان جوامع دیگر را در روابط خارجی هدف قرار میدهد. در سالهای اخیر بحث و تحقیق پیرامون دیپلماسی عمومی بهویژه در ایالات متحده آمریکا تعمیق و توسعه یافته و پس از رخدادهای 11 سپتامبر 2001 مطالعات و عملیات دیپلماسی عمومی آمریکا بر جهان اسلام متمرکز شده است. ...
بیشتر
دیپلماسی عمومی رویکردی نوین در سیاستخارجی کشورهاست که مردم و بهویژه نخبگان جوامع دیگر را در روابط خارجی هدف قرار میدهد. در سالهای اخیر بحث و تحقیق پیرامون دیپلماسی عمومی بهویژه در ایالات متحده آمریکا تعمیق و توسعه یافته و پس از رخدادهای 11 سپتامبر 2001 مطالعات و عملیات دیپلماسی عمومی آمریکا بر جهان اسلام متمرکز شده است. این در حالی است که کشورهای اسلامی کمتر به این مقوله میپردازند و توجه اندکی در بهکارگیری آن دارند. نوشتار کنونی به دنبال پاسخی برای این پرسش که دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام چگونه است، از الگوی مفهومی و راهبردی دیپلماسی عمومی الهام میگیرد و با تمرکز بر حوزه جغرافیایی جهان اسلام، ابعاد مختلف دیپلماسی عمومی ایران را بررسی میکند. به باور نویسندگان منابع فرصتساز قدرت نرم جمهوری اسلامی در چارچوب دو راهبرد آموزشی و رسانهای در دیپلماسی عمومی بهکارگرفته شده و با تمرکز بر دو محور خاورمیانه و آسیای مرکزی، دستاوردهایی مانند گسترش بیداری اسلامی و افزایش عمق راهبردی ایران را به دنبال آوردهاند.
مقاله پژوهشی
حسن بشیر
دوره 12، شماره 16 ، اسفند 1390، صفحه 47-81
چکیده
آموزش مدرسهای یکی از مهمترین پایههای آموزشی هر کشور است. کتابهای درسی نیز پر کاربردترین رسانۀ آموزشی در هر کشور از جمله ایران است. این مقاله حاصل پژوهشی است که دربارۀ بررسی شاخصهای مربوط به «همت» و «کار» در کتابهای دورة ابتدایی و راهنماییِ تدریس شده در مدارس ایران و به روش تحلیل محتوا انجام شده است. واحد ...
بیشتر
آموزش مدرسهای یکی از مهمترین پایههای آموزشی هر کشور است. کتابهای درسی نیز پر کاربردترین رسانۀ آموزشی در هر کشور از جمله ایران است. این مقاله حاصل پژوهشی است که دربارۀ بررسی شاخصهای مربوط به «همت» و «کار» در کتابهای دورة ابتدایی و راهنماییِ تدریس شده در مدارس ایران و به روش تحلیل محتوا انجام شده است. واحد تحلیل را در این پژوهش «جمله» در نظر گرفتهایم. یافتهها حاکی از آن است که متغیر «خیرخواهی و کمک» به همراه «جدیت و تلاش» و زیرمجموعههای آن که در کل میتوان به مثابه «همت» و «کار» مطرح کرد، در کتابهای درسیِ مقاطع ابتدایی و راهنمایی در مقایسه با سایر ارزشهای اخلاقی و اجتماعی بیشترین فراوانی را دارند. همچنین در کتابهای فارسی در هر دو مقطع تحصیلی فوق، فراوانیِ اشاره به ارزشهای اخلاقی در مقایسه با سایر کتابهای درسی بیشتر بوده است.
مقاله پژوهشی
سیدمجتبی رضوی طوسی؛ محمدحسین ساعی
دوره 12، شماره 16 ، اسفند 1390، صفحه 83-127
چکیده
نیاز به امنیت و احساس امنیت اجتماعی برای هر جامعهای امری مسلم است که همۀ دولتها و جوامع برای فراهم کردن آن در تلاش هستند. طبق تعریف، امنیت دارای دو بُعد است: بُعد عینی (محافظت در مقابل خطر عینی) و بُعد ذهنی (احساس ایمنی)؛ از میان این دو مؤلفه از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، احساس ناامنی حتی بدتر از خود ناامنی است؛ وقوع جرم یا پدیدۀ ...
بیشتر
نیاز به امنیت و احساس امنیت اجتماعی برای هر جامعهای امری مسلم است که همۀ دولتها و جوامع برای فراهم کردن آن در تلاش هستند. طبق تعریف، امنیت دارای دو بُعد است: بُعد عینی (محافظت در مقابل خطر عینی) و بُعد ذهنی (احساس ایمنی)؛ از میان این دو مؤلفه از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، احساس ناامنی حتی بدتر از خود ناامنی است؛ وقوع جرم یا پدیدۀ ناامنی ممکن است یکی دو قربانی داشته باشد، اما همین حادثه ممکن است هزاران نفر را بترساند و شیوۀ زندگی و طرز تفکر آنها را تغییر دهد. احساس ناامنی میتواند عوارض و ضایعههای روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی برجا گذارد.
در یک سال گذشته اخبار جرائم خشن به شکل بیسابقهای در کشور منتشر شد و تأثیرهای روانی شدیدی بر جامعۀ ما گذاشت. از این رو، این مقاله در پی آن است تا به این سؤالها پاسخ دهد؛ احساس امنیت اجتماعی شهروندان تهرانی با توجه به انتشار اخبار حوادث خشونتبار یک سال اخیر چگونه است؟
این پژوهش نشان میدهد که جنسیتِ پاسخگویان در میزان احساس ناامنی شهروندان تهرانی مؤثرترین متغیر است و پس از آن به ترتیب وضعیت تأهل، تحصیلات و در آخر سن افراد در میزان احساس ناامنی مؤثر میباشد.
مقاله پژوهشی
محمدمهدی فرقانی؛ سیدجمالالدین اکبرزاده جهرمی
دوره 12، شماره 16 ، اسفند 1390، صفحه 129-157
چکیده
با سیطرۀ روزافزون تصاویر در دوران معاصر و غلبۀ «فرهنگ دیداری»، توجه به روشهای تحلیل تصاویر و متون دیداری نیز افزایش یافته است. در این مقاله تلاش میکنیم تا ضمن اشاره به پیچیدگیهای نظری تحلیل تصاویر به مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم دست یابیم. با توجه به نظاممند بودن رهیافت «فرکلاف» به تحلیل گفتمان انتقادی، ...
بیشتر
با سیطرۀ روزافزون تصاویر در دوران معاصر و غلبۀ «فرهنگ دیداری»، توجه به روشهای تحلیل تصاویر و متون دیداری نیز افزایش یافته است. در این مقاله تلاش میکنیم تا ضمن اشاره به پیچیدگیهای نظری تحلیل تصاویر به مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم دست یابیم. با توجه به نظاممند بودن رهیافت «فرکلاف» به تحلیل گفتمان انتقادی، مدل سه بُعدی وی را مبنای کار قرار دادیم. با این حال، ابزارهایی که فرکلاف برای تحلیل معرفی میکند، بیشتر مناسب متون نوشتاری است تا تصاویر. از این رو، این مقاله میکوشد تا با استفاده از نشانهشناسی اجتماعی و به کار گرفتن رهیافتهای «ایدما»، «رُز» و نیز «کرس» و «ونلیون» و ادغام این رهیافتها در مدل سه بُعدی فرکلاف، مدل مناسبی را برای تحلیل فیلم به دست دهد.
مقاله پژوهشی
زهرا علیبخشی؛ بهزاد رضویفرد
دوره 12، شماره 16 ، اسفند 1390، صفحه 159-201
چکیده
با توجه به اینکه جرائم مطبوعاتی از جمله جرائمی هستند که از یک سو مرتبط با دولت میباشند، این احتمال وجود دارد که دادگاههای رسیدگیکننده به این جرائم، اقدامات بیرحمانه و سختگیرانهتری را برای دادرسی انجام داده و نتوانند بیطرفی خود را حفظ کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلی، بهترین راهکار در ...
بیشتر
با توجه به اینکه جرائم مطبوعاتی از جمله جرائمی هستند که از یک سو مرتبط با دولت میباشند، این احتمال وجود دارد که دادگاههای رسیدگیکننده به این جرائم، اقدامات بیرحمانه و سختگیرانهتری را برای دادرسی انجام داده و نتوانند بیطرفی خود را حفظ کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلی، بهترین راهکار در نظر گرفتن تعدادی افراد منتخب از سوی عموم مردم به عنوان نمایندگان افکار عمومی جامعه در دادرسیهای مطبوعاتی در کنار قضات متبحر و متخصص میباشد، به طوری که این نمایندگان افکار قاطبۀ افراد جامعه را به قضات منعکس کنند و به این طریق سبب صدور حکمی عادلانه از سوی دادرسان محاکم گردند. نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران درخصوص نهاد هیئت منصفه فعالیتهای زیادی انجام داده، اما متأسفانه امروزه تا حدودی این نهاد به صورت منفعل درآمده است. مقالۀ حاضر به تحلیل مسئلۀ هیئت منصفه در جرائم مطبوعاتی میپردازد و سیر تطور این نهاد شبه قضایی را در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران بررسی خواهد کرد.
مقاله پژوهشی
نجات محمدیفر؛ حسین مسعودنیا؛ گلمراد مرادی
دوره 12، شماره 16 ، اسفند 1390، صفحه 203-234
چکیده
تداوم مشارکت سیاسی دانشجویان یکی از مهمترین مسائل برای نظام جمهوری اسلامی ایران در دهۀ چهارم حیات سیاسی خود میباشد. به نظر میرسد که یکی از عوامل تأثیرگذار بر مشارکت سیاسی دانشجویان، نوع فرهنگ سیاسی آنهاست؛ در شکلگیری فرهنگ سیاسی عوامل متعددی نقش دارند که سرمایۀ اجتماعی یکی از مهمترین آنهاست. بنابراین، با توجه به چنین پیشینهای، ...
بیشتر
تداوم مشارکت سیاسی دانشجویان یکی از مهمترین مسائل برای نظام جمهوری اسلامی ایران در دهۀ چهارم حیات سیاسی خود میباشد. به نظر میرسد که یکی از عوامل تأثیرگذار بر مشارکت سیاسی دانشجویان، نوع فرهنگ سیاسی آنهاست؛ در شکلگیری فرهنگ سیاسی عوامل متعددی نقش دارند که سرمایۀ اجتماعی یکی از مهمترین آنهاست. بنابراین، با توجه به چنین پیشینهای، محور اصلی مقاله حاضر تبیین رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و فرهنگ سیاسی دانشجویان در ایران است. روش تحقیق پیمایش، ابزار گردآوریِ اطلاعات، پرسشنامه و جامعۀ آماری آن، دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه اصفهان است که تعداد 120 نفر از آنان به شیوۀ تصادفی سیستماتیک برای این مطالعه انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان میدهد که بین متغیر میزان انسجام اجتماعی با فرهنگ سیاسی محدود (38/0- r=)، مشارکتی (42/0r= ) و تبعی (16/0- =r)، همچنین میان متغیر امنیت اجتماعی با فرهنگ سیاسی محدود (19/0- r=)، تبعی (14/0- r=) و مشارکتی (29/0=r) رابطه وجود دارد.
مقاله پژوهشی
عبدالرحیم رحیمی؛ میثم موسایی؛ کامبیز پیکارجو؛ ناصر آزاد؛ سید محسن سید علیاکبر
دوره 12، شماره 16 ، اسفند 1390، صفحه 235-263
چکیده
با توجه به اهمیت و جایگاه صنعت سینما و عرضه و تقاضای آن به عنوان یک کالای فرهنگی مصرفی دراقتصاد فرهنگ بویژه در کلان شهرتهران، مشاهده می شود که تقاضای آن از دو دهه گذشته تاکنون سیرنزولی داشته است، که این مسئله در مقاله مورد کنکاش قرارگرفته است. دراین پژوهش، از روش تحقیق موردی استفاده شده است. و طبق مبانی نظری تئوری تقاضاو الگوهای اقتصاد ...
بیشتر
با توجه به اهمیت و جایگاه صنعت سینما و عرضه و تقاضای آن به عنوان یک کالای فرهنگی مصرفی دراقتصاد فرهنگ بویژه در کلان شهرتهران، مشاهده می شود که تقاضای آن از دو دهه گذشته تاکنون سیرنزولی داشته است، که این مسئله در مقاله مورد کنکاش قرارگرفته است. دراین پژوهش، از روش تحقیق موردی استفاده شده است. و طبق مبانی نظری تئوری تقاضاو الگوهای اقتصاد سنجی، تکنیک حداقل مربعات معمولی (OLS ) را بکار گرفته ایم و براساس داده های سری زمانی (89 ـ 1364) تابع تقاضا برای رفتن سینما در تهران استخراج شده است.
یافته های پژوهش نشان می دهد براساس تخمین های انجام شده، یک معادله بدون عرض از مبداء و تمام لگاریتمی به عنوان تابع تقاضای سینما در شهر تهران معرفی شده است. تمامی ضرایب و علائم متغییرهای برآورد شده دراین معادله مطابق با مبانی تئوریک تابع تقاضا و در جهت انتظار است. در این معادله، میزان تقاضا برای رفتن به سینما با قیمت بلیط و کالای مکمل سینما ارتباط معکوس ولی بادرآمدوقیمت کالای جانشین ارتباط مستقیم دارد.