A Media Approach to the Analysis of Relationship between Enjoining the Good and Forbidding the Evil

Document Type : Research Paper

Authors

Associate Professor of Religion and Communication of Imam Sadiq (AS) University/ PhD Student in Sociology of Tehran University

Abstract

Today, the widespread presence of mass media in directing the world public opinion is one of the undeniable facts that and has influenced the contemporary world. This meaning has gone up to that point that the present age has been called "the Age of Media". In the meantime, addressing the obligation of enjoining good and forbidding the evil based on its privileged position in Islam and also in other religious practices is important for having desirable Islamic media. Accordingly, its elements and functions can be dealt with and considered with regard to the contemporary social and cultural requirements. There are six basic elements for communication in Jakobson's model of media. Each of these six elements has assigned certain communicative functions to oneself which include receptors, effort functionality, transmitters, emotional functionality, message, aesthetic functionality, code or codes, cross-language functionality, context, reference functionality, contact channels, and words functionality. In Jakobson's view, each message has a set of functions, but a function becomes dominant based on the circumstances and context. Enjoining good and forbidding the evil in the Islamic ideal media, not only indicate the above elements and functionalities in relation to each other and in a convergent and interactive model, but also manifest the media dominant aspect, i.e. the motivational functionality of the audience in facing with the message.

Keywords


 
منابع فارسی
قرآن کریم.
نهج البلاغه.
احمدی، بابک، (1370). ساختار و تاویل متن. تهران: مرکز.
استرآبادی، محمدبن علی، (بی‌تا). تفسیرآیات الاحکام. تهران: مکتبة المعراجی.
اسکولز، رابرت،  (1379). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات.ترجمة فرزانه طاهری، تهران: آگاه.
اکبری، رضا،  (1385).ایمان گروی: نظریات کرکگور، ویتگنشتاین و پلانتینگا. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
اولسون، دیوید،  (1377). رسانه‌ها و نمادها. ترجمة محبوبه مهاجر، تهران: سروش.
ایزوتسو، توشی هیکو،  (1381).خدا و انسان در قرآن. ترجمة احمد آرام، تهران: شرکت سهامی انتشار.
باهنر، ناصر،  (1387). رسانه‌ها و دین، از رسانه‌های سنّتی اسلامی تا تلویزیون. تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
جعفری، محمدتقی، (1385). ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه. ج4، چاپ اول، تهران: فرهنگ اسلامی.
جوادی آملی، عبدالله، (1379 الف). مبادی اخلاق در قرآن. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله،‌ (1385). صورت و سیرت انسان در قرآن. قم: اسراء.
خمینی(امام)، روح الله، (1377). شرح حدیث جنود عقل و جهل. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
دفلور، ملوین و دنیس اورت ای، (1383). شناخت ارتباطات جمعی. ترجمة سیروس مرادی، تهران: دانشکده صدا و سیما.
راغب اصفهانی، حسین‌بن محمد، (1412ق). مفردات الفاظ قرآن. تحقیق صفوان عدنان داوودی، بیروت.
سجودی، فرزان، (1387).نشانه‌شناسی کاربردی. تهران: علم.
طباطبایی، سید محمد حسین، (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمة موسوى همدانى، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعة مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسی، ابوعلی الفضل ابن الحسن، (1360). مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏. ترجمة مترجمان، تهران: فراهانى.
طریحى، فخرالدین، (1375). ‏مجمع البحرین. تحقیق سید احمد حسینى‏، تهران:‏‏ کتابفروشى مرتضوى.
کلینى، محمدبن یعقوب، (1365). الکافی. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
گیرو، پیر، (1380). نشانه‌شناسی. ترجمة محمد نبوی، تهران: آگاه.
محسنیان‌راد، مهدی، (1378). ارتباط‌شناسی. تهران: سروش.
مصباح یزدی، محمدتقی، (1382).دروس فلسفة اخلاق. تهران: اطلاعات.
مطهری، مرتضی، (1368 الف). آشنایی با علوم اسلامی. قم: صدرا.
مطهری، مرتضی، (1368 الف). ده گفتار. قم: صدرا.
مطهری، مرتضی، (1370). فطرت. قم: صدرا.
مطهری، مرتضی، (1371).حماسة حسینی. ج2، تهران: صدرا.
یاکوبسن، رومن، (1380). «وجه غالب». در هارلند، ریچارد، ساخت گرایی، پساساخت‌گرایی و مطالعات ادبی. ترجمة فزران سجودی، تهران: سورة مهر.
منابع انگلیسی
Berger, Arthur, (1995)..Essentials of mass communication theory, London: Sage Publications (Original from the University of Michigan).
Narula, Uma, (2006). Communication Models, India, New delhi:Atlantic.
Wilkins, Lee  and Christians, Clifford, (2009). The handbook of mass media ethics, New York: Taylor & Francis.