The Normative Model of Media Content Production:An Strategy to Create Competitive Advantage

Document Type : Research Paper

Author

Associate Professor of IRIB University

Abstract

   Over the time, the media produce their products based on defined normative models demonstrated by organizational structure. This models have been transformed into powerful cliché which is not became possible to be released. Hence, finding a different model to present content is always one of the important concerns in media organizations. It is affected not only content type but also different scopes of organization, including production procedure, Arrangement of organizational structure and human resource model. Accordingly, in this article it has tried to present An Alternative normative model for media content production by descriptive- analytic method and categorization, while presenting the current and common models of classifying content production, based on twenty years of experience in the line and staff management sections at national media. Although, these Models are distinct from each other due to categorization, they might be tolerably put on the general content categories like social, political etc. This normative model of content classification is based on people’s ordinary life and the events surrounding it, having the ability to use them for content production in different types of media.
 

Keywords


منابع و مأخذ
 
 
آنتونی گیدنز (1376). جامعه‏شناسی، منوچهر صبوری،  تهران: نشر نی.
 اسپریگنز، توماس (1370). فهم نظریه‌های سیاسی. ترجمه فرهنگ رجایی. تهران: انتشارات آگه.
 تامپسون، جان (1377). مفهوم فرهنگ، ترجمه علی قاسم‌زاده، تهران: نشر شریف.
 رفیع‌پور، فرامرز (1378). آناتومی جامعه، مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی کاربردی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
غلامپور راد، مسعود (1395). «شناسایی انواع چارچوب‌های رسانه‌ای پدیدآمده از سوی رسانه‌های رقیب برای شکل‌دهی به خط مشی‌های عمومی در ایران، مطالعه موردی هدفمندی یارانه‌ها»، فصلنامه رسانه و فرهنگ، شماره اول، بهار و تابستان 95، ص 89- 110
 کاوه، محمد (1391). آسیب‌شناسی بیماری‌های اجتماعی (جلد اول)، تهران: نشر جامعه‌شناسان، چاپ اول
کشکولی، محمدحسین (1394). سازه‌های ژئوپلیتیک خبر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما، دکتر حسن خجسته، قم: دانشگاه صدا و سیما 
مقام معظم رهبری (1374). سایت انقلاب اسلامی (سایت فرهنگی تبلیغی حرم مطهر رضوی).
قابل بازیابی در:
http://razavi.aqr.ir/portal/home/?news/597975/299022/671802/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7
 
نجابت، علی اصغر، «مقولات عشر»، آدرس:
URL = http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=38037
 Picard, Robert (2009). Blogs, Tweets, Social Media, and the News Business.
Retrived from: en.m.wikipedia.org/categorization, 2015
http://jclass.umd.edu/classes/jour698m/picard2_files/ContentServer.pdf
https://www.reference.com/world-view/difference-between-values-norms-55876a29c1a419df
Puja Mundal, 2015, Difference between Norms and Values of Society, http://www.yourarticlelibrary.com/society/difference-between-norms-and-values-of-society/35068/
Serre, Thomas, 2015, “Interdisciplinary Introduction to Categorization” (an interview), in emulations, URL = <http://www.revue-emulations.net/archives/n8/categentretien>
Thomasson, Amie, "Categories", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (fall 2013 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = http://plato.stanford.edu/archives/fall2013/entries/categories/
vocabulary.com, 2015
www.IRIBtv2.ir, 1394
www.mehrnews.ir 1394
www.musicirib.ir
www.payam.ir
www.iribtv.ir, 1395
www.tv1.ir, 1394
 
www.radioiran.ir, 1395
www.wikipedia>fa>wiki>1395، رسوایی_واترگیت
www.severigesradio.se, 1395