دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
مقاله پژوهشی
تأملی جامعه‌شناختی پیرامون کاربردهای گفتمانی «نمی‌دانم» در زبان فارسی در پرتو الگوی هایمز

رضا پیش‌قدم؛ آیدا فیروزیان پوراصفهانی

دوره 18، شماره 37 ، خرداد 1396، صفحه 7-35

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.86333.2155

چکیده
  پژوهش پیش‌رو بر آن است تا در بستر الگوی هایمز (1967)، به کنکاش و شناسایی کاربردهای گفتمانی «نمی­دانم» در زبان فارسی بپردازد. در این تحقیق از نوع کیفی بوده و جمع­آوری داده­های مورد نیاز بر مبنای مشاهده در محیط طبیعی و به شکل هدفمند صورت گرفته است؛ به این صورت که تعداد 450 بافت­ طبیعی که افراد در تعاملات روزمرۀ خود مورد استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر سرمایه اجتماعی بر هویت اجتماعی و ملی جوانان مهاجر در شهرهای جدید مهاجرپذیر (مطالعه نمونه‌ای شاهین شهر)

علی ربیعی؛ زهرا ذاکری نصرآبادی؛ نسرین قلانی

دوره 18، شماره 37 ، خرداد 1396، صفحه 37-66

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.47103.1849

چکیده
  شناخت عوامل زمینه ساز هویت مشترک در مناطق مهاجرپذیر جهت پیشگیری از چندگانگی هویتی و تعارض فرهنگی ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر انواع سه‌گانه سرمایه اجتماعی ـ پیوندی، فراگیر و ارتباطی ـ بر برساخت هویت اجتماعی و ملی مهاجرین است. جامعه آماری افراد  15-45 سال هستند که به شهر «شاهین شهر»، از شهرهای مهاجرپذیر اصفهان، مهاجرت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه الگوهای فراغت فردی، خانوادگی و دوستانه نوجوانان و میانسالان شهر اصفهان و بررسی نقش هویت جنسیتی، دینداری و مولفه‌های آن در این الگوها

مریم سروش؛ ایمان محمدتقی؛ یاسر رستگار؛ محسن فرودستان

دوره 18، شماره 37 ، خرداد 1396، صفحه 67-100

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.70657.2051

چکیده
  هدف تحقیق مقایسه الگوهای فراغتی نوجوانان (18-15 سال) و میانسالان (55-35 سال) برای نشان‌دادن تغییر الگوهای فراغتی و منطق شکل‌گیری آنها در خانواده‌های ایرانی و بررسی نقش هویت جنسیتی و دینداری در این الگوها است. تحقیق به روش پیمایشی بوده و 2615 نفر از نوجوانان و میانسالان از 15 منطقه اصفهان انتخاب شدند. فراغت ‌به‌صورت فردی، خانوادگی و دوستانه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل وضعیت شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران با رویکرد حوزه عمومی هابرماس (مورد مطالعه چند گروه فیس‌بوکی)

هادی خانیکی؛ محمد اتابک؛ فرید عزیزی

دوره 18، شماره 37 ، خرداد 1396، صفحه 101-130

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.58105.1937

چکیده
  همراه با افزایش نقش روزافزون فضای مجازی در زندگی اجتماعی پرسش‌های بنیادی ازجمله در مورد تأثیرات اجتماعی و سیاسی فضای مجازی و فناوری‌های مرتبط با آن به وجود آمده است. هدف از این پژوهش بررسی امکان شکل‌گیری پدیدار حوزه عمومی در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک با توجه به معیارهای حوزه عمومی هابرماس است. بدین‌منظور 8 گروه از میان گروهای فیس­بوکی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل نظام‌مند پژوهش‌های سبک زندگی بعد از دهة 80

سیدحسین سراج‌زاده؛ لیلا باقری

دوره 18، شماره 37 ، خرداد 1396، صفحه 131-162

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.70197.2042

چکیده
  در سال­های اخیر سبک زندگی به‌عنوان یک ساز و کار بروز تفاوت­های ذائقه افراد در چگونگی گذران اوقات فراغت، مدیریت بدن و مصرف فرهنگی، توسط متخصصان رشته­های مختلف به‌ویژه علوم اجتماعی برای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری توجه شده است. شناخت روند پژوهش­های انجام شده با تمرکز بر کم و کیف دانش تولید شده در این حوزه از اهداف این مقاله بوده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
برساخت سینمایی جرم و مجرمان در فیلم‌های ایرانی (سال‌های 1394-1380)

مهدی سلطانی گردفرامرزی؛ همایون مرادخانی؛ علی اصغر اسماعیل‌زاده

دوره 18، شماره 37 ، خرداد 1396، صفحه 163-191

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.74971.2085

چکیده
  هدف این مقاله بررسی تصویری است که سینمای ایران از مسئله جرم و مجرم شدن به دست می­دهد. سوال اصلی این بوده است که فیلم­های سینمایی ایرانی مسائل مربوط به جرم را چگونه بازنمایی کرده­اند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح و براساس آن، 57 فیلم اکران شده مابین سال­های 1380 تا 1394 که موضوع محوری آنها جرم و پیامدهای آن بوده، به روش تحلیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
الگوهای هنجاری تولید محتوای رسانه‏ها: راهبرد ایجاد مزیت رقابتی

حسن خجسته باقرزاده

دوره 18، شماره 37 ، خرداد 1396، صفحه 193-218

https://doi.org/10.22083/jccs.2017.63518.1995

چکیده
  رسانه‏ها تولیدات خود را براساس الگوهای هنجاری تعریف شده‏ای که در تشکیلات سازمان‏ها بروز و ظهور دارد، تولید می‏کنند. این الگوها در طول زمان تبدیل به کلیشه‏های قدرتمندی می‏شوند که خلاصی از آن‏ها چندان میسر نیست. از این‌رو یافتن الگویی متفاوت برای ارائه محتوای متفاوت همواره یکی از دغدغه‏های مهم سازمان‏های رسانه‏ای ...  بیشتر