دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
تعداد مقالات: 6
ابعاد مسئلة معنا از دیدگاه فلسفی
دوره 9، شماره 3 ، آبان 1387، صفحه 13-48
چکیده
مسئلة معنا از مسائل غامض زبانشناسی و فلسفی است. در این نوشتار که سبک و سیاقی فلسفی دارد، سعی میشود تا به برخی از پیچیدگیهای مسئلة معنا اشاره شود. ابتدا با تأملاتی کلی دربارة معنا، سؤالاتی دربارة آن طرح میشود تا برخی از جنبههای عام این مسئله ـ و نه براساس موشکافیهای فلسفی ـ نمایان شود. در ادامه، با بیان این مطلب که ... بیشترتحول تاریخی مفاهیم
دوره 9، شماره 3 ، آبان 1387، صفحه 49-66
چکیده
] برای معناپژوهیِ واژة «ارشاد» میتوان یک فرهنگ فارسی ـ عربی را گشود و معنای آن را استخراج کرد. اگر بخواهیم بیشتر بررسی کنیم، میتوانیم در فرهنگهای دیگر فارسی ـ عربی، معنای این واژه را جستوجو کنیم. این راهی ساده و البته غیرمحققانه است که نتیجة آن را نمیتوان مهملی برای ابتنای یک فعالیت پژوهشی قرار داد. این فعالیت ... بیشتردیالکتیک و معنا
دوره 9، شماره 3 ، آبان 1387، صفحه 67-88
چکیده
برای صورتبندی مسئلة «معناپژوهی ارشاد اسلامی»، بررسی دیدگاههای متفاوت دربارة معنا ضرورت دارد. در این نوشتار به رابطة میان «دیالکتیک»[1] و «معنا» میپردازیم، با این امید که در انتها، بررسی این رابطه ما را در دستیابی به معنای ارشاد اسلامی یاری کند. پیش از پرداختن به رابطة «معنا و دیالکتیک»، باید ببینیم ... بیشترآشنایی با مکاتب معناشناسی معاصر
دوره 9، شماره 3 ، آبان 1387، صفحه 89-119
چکیده
جریانهای معناشناسی معاصر را میتوان به دورة متقدم و دورة متأخر تقسیم کرد. در دورة متقدم که جریانهای معناشناسی، خصوصاً در اروپای غربی، متأثر از دیدگاههای سوسور است، مکاتب معرفیشده عمدتاً در تکمیل دیدگاههای او حرکت کردهاند. در حوزة اروپای مرکزی، جریانهای برخاسته از فرانسه و دانمارک و حوزة آلمانیزبان و ... بیشترمطالعة معنا در سنت اسلامی
دوره 9، شماره 3 ، آبان 1387، صفحه 121-155
چکیده
توسعة روزافزون علوم جدید در غرب و آشنایی اندیشمندان و دانشپژوهان مملکت اسلامی ما با این دستاوردها، این پیشفرض را به وجود آورده است که در دانش نظری و علوم و فناوریهای گوناگون، هیچ نظر یا دیدگاهی در سنت فکری ایرانی ـ اسلامی نمیتواند در حکم دیدگاهی «پیشرو» مطرح باشد. این گمان هرچند فعلاً در برخی از شاخههای معرفتی ... بیشترنگاهی دوباره به ارشاد اسلامی: رویکردی تربیتی
دوره 9، شماره 3 ، آبان 1387، صفحه 157-184