دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
فراز و فرود نقش رزمنده در روایت سه‌گانة «اخراجی‌ها»

نجمه حسینی‏سروری؛ حامد طالبیان؛ محمدمهدی مولایی

دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، صفحه 9-42

چکیده
  سه‌گانة «اخراجی‌ها» از مهم‌ترین فراورده‌های فرهنگ مردم‌پسند در حوزة دفاع مقدس است. اخراجی‌ها را می‌توان پرفروش‌ترین داستان دفاع مقدس دانست. هرچند مضمون اصلی هر کدام از قسمت‌های سه‌گانة اخراجی‌ها متفاوت است، شخصیت‌های اصلی این سه‌گانه ثابت‎اند. این پژوهش با مبنا قرار دادن روایت‌شناسی ساختارگرا ...  بیشتر

تجددگرایی و همسرگزینی تحقیقی مقایسه‏ای در بین زنان مناطق1 و 11 شهر تهران

باقر ساروخانی؛ مریم مقربیان

دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، صفحه 43-75

چکیده
  هدف این تحقیق، شناسایی گرایش به تجددگرایی و نگرش به مراسم ازدواج و آثار آن در واسطه‏های گزینش همسر و نگرش به مهریه است که با نام «تجددگرایی و همسرگزینی؛ تحقیقی مقایسه‏ای در بین زنان مناطق 1 و 11 شهر تهران» در سال 1388 انجام شده است. نظریۀ کارکردگرایی ساختاری به مثابه چارچوب نظری انتخاب شد و روش تحقیق، شیوۀ پیمایش است. انتخاب نمونه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تجزیه و تحلیل رابطۀ میان استفاده از موبایل و جامعه‏پذیری مدرسه‏ای با تأکید بر دانش‏آموزان دبیرستانی شهرستان کوهدشتِ لرستان (سال1390)

سیدکمال‏الدین موسوی؛ فرشاد جمالی

دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، صفحه 77-117

چکیده
  موبایل به منزلۀ یکی از فناوری‏های نوین و تأثیرگذار ارتباطی هم‏اکنون حضوری ناخوانده، ولی فعال در بین نوجوانان و جوانان دارد و در فضاهای آموزشی بسیاری، سنن و آموزه‏های تعلیم و تربیت سنتی را به چالش می‏کشد. در این راستا، مطالعه دربارۀ رابطۀ میان استفاده از موبایل و جامعه‏پذیری مدرسه‏ای دانش‏آموزان، درواقع ردیابیِ یکی از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نشانه‏شناسی تصویرهایی از شیوۀ زندگی ایرانی؛ مطالعۀ «خودبازنمایی»‏های دیداری کاربران ایرانی در شبکۀ اجتماعی یاهو٣٦٠

حمید عبداللهیان؛ سبحان یحیایی

دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، صفحه 119-149

چکیده
  این مقاله به تحلیل سازوکار قالب‏سازی‏ شناسه‌های تصویر در شبکۀ اجتماعی برخط یاهو٣٦٠ و بازتاب آن در ذهن مخاطبان می‏پردازد. به طور روشن‏تر باید اشاره کنیم که این مقاله به تحلیل انگاره‏سازی‏های هویتی در پرتو شیوۀ‏ زندگی بازنمایی شده در جامعۀ‏ مجازی ایرانی از طریق تحلیل نشانه‏شناختی می‏پردازد. به لحاظ نظری چنین تحلیلی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی نگرش مخاطبان دربارۀ تأثیر پیام‏های سلامت تلویزیون

هادی خانیکی؛ حبیب راثی تهرانی

دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، صفحه 151-187

چکیده
  طراحی پیام‏های سلامت مقوله‏ای میان‏رشته‏ای است که از حوزۀ ارتباطات سلامت و مطالعه‏های نوین ارتباطات و آموزش بهداشت نشئت گرفته است. آنچه در این مقاله بدان پرداخته‏ایم، بررسی میزان تأثیر پیام‏های سلامت بر مخاطبان تلویزیون است. پرسش مهم مقاله این است که چگونه رسانه‏ای مانند تلویزیون از طریق تولید و پخش پیام‏ها و اطلاعات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و بازنمایی تحولات داخلی ایران در سال 1388

حسن مجیدی؛ جواد نوری‌‏زاده

دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، صفحه 189-223

چکیده
  در مقالۀ حاضر نحوۀ بازنمایی تحولات داخلی ایران در سال 1388 را در شبکۀ تلویزیونی «بی‌بی‌سی فارسی» بررسی کرده‏ایم. در این مقاله کوشیده‏ایم با استخراج محورهای گفتمان غالب بازنمایی شده، روند و ابعاد رویکرد جریان‌سازی در قالب خبر و برنامه‏های خبری این شبکه، تبیین راهکارهای رسانه‌ای آن در قالب گفتمان رسانۀ حرفه‌ای و ابعاد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازنمایی فرهنگ رضوی در سینمای ایران مطالعۀ موردی؛ فیلم سینمایی «کیمیا»

عبدالله بیچرانلو

دوره 12، شماره 15 ، آذر 1390، صفحه 225-245

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی بازنمایی فرهنگ رضوی در سینمای ایران،‌ به معرفی اجمالی و مرور مـهم‏تریـن فیلم‌های ساخته شده دربارۀ فرهنگ رضوی در کشورمان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی می‏پردازد. در بررسی متمرکزتر موضوع، فیلم سینمایی کیمیا را به عنوان یکی از فیلم‌های مهمی که در بخش زیادی از آن ارتباط معنوی با امام رضا (ع) در کانون ...  بیشتر