دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
مقاله پژوهشی
رویکرد فیلم‌های ایرانی برگزیده‌ شده در جشنواره‌های بین‌المللی به مسائل اجتماعی ایران

غلامرضا محمدی‌مهر؛ عبدالله بیچرانلو

دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 7-28

چکیده
  در این مقاله، بازنمایی مسائل و معضلات اجتماعی در فیلم‌های ایرانی برگزیده در سه جشنوارة برجستة بین‌المللی شامل کن، برلین و ونیز بررسی شده است. حجم نمونه، برابر با جامعة آماری و 20 فیلم برندة جایزه را دربر می‌گیرد. موضوع کلی و داستان فیلم‌ها حاکی است که در 3/12 درصد صحنه‌ها، محدودیت‌های اجتماعی زنان و دختران و در 6/6 درصد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اولویت‌بندی شاخص‌ها و ابعاد موفقیت در بازاریابی کتاب‌های دانشگاهی

سلیمان مولوی؛ سعید عابسی؛ اسماعیل شاه‌طهماسبی

دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 29-53

چکیده
  هدف اصلی این نوشتار شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های موفقیت در بازاریابی کتاب‌های دانشگاهی است. با انجام مطالعه‌های مختلف و بررسی پیشینة موضوع، تصمیم‌های راهبردی و آمیختة بازاریابی به‌عنوان عوامل محیط داخلی و تکنولوژی و زمان نیز به‌عنوان عوامل محیط بیرونی تأثیرگذار کسب‌وکار در نظر گرفته شد. جامعة آماری، ناشران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هنجارهای عفاف و حجاب اسلامی در سیما وسینما (تحلیل تطبیقی سیاست‌ها))

ناصر باهنر؛ سید عبدالرسول علم‌الهدی

دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 55-79

چکیده
  در این مقاله با توجه به نظریه‌های هنجاری رسانه‌ها به‌عنوان چارچوب نظری رابط ارزش‌ها و رسانه‌ها به بازشناسی عفاف اسلامی در ارتباطات انسانی و به‌خصوص ارتباطات جمعی با گردآوری کتابخانه‌ای پرداخته و سپس سیاست‌های اعلامی در موضوع عفاف و حجاب در رسانة ملی و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با توجه به معیارهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
حوزة عمومی و گفتگو در فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی (بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گفتگوی میان فرهنگ‌ها)

بهجت یزدخواستی؛ صمد عدلی‌پور؛ الهام کیخائی

دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 81-101

چکیده
  دغدغه‌های فزاینده نسبت به حفظ و ارتقای امکان همزیستی مسالمت‌آمیز و عادلانه در سطوح ملی و فراملی، اهمیت گفتگو را به‌طور بی‌سابقه‌ای مهم کرده است. به همین دلیل، عوامل و زمینه‌های مؤثر بر گفتگو موضوع پژوهش‌های گوناگون قرار گرفته است. از جملة این عوامل، شبکه‌های اجتماعی مجازی هستند که عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
خبرگزاری‌ها و فناوری‌های جدید رسانه‌ای (مطالعة تطبیقی کارکردهای رویترز، آسوشیتدپرس، پی.تی.آی و ایرنا در عصر اینترنت با تأکید بر عملکردِ خبرگزاری جمهوری اسلامی)

علیرضا عبداللهی‌نژاد؛ حسینعلی افخمی

دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 103-127

چکیده
  ساختار و عملکرد حرفه‌ای خبرگزاری‌ها در دو دهة اخیر، تحت تأثیر پیدایش تلویزیون‌های خبری 24 ساعته و گسترش فزایندة رسانه‌های جدید مبتنی بر وب، با چالش‌هایی روبرو شده و این مسئله، رقبای قدرتمندی را فراروی فعالیت حرفه‌ای خبرگزاری‌ها قرار داده است. در چنین فضایی، خبرگزاری‌ها برای حفظ جایگاه، بقاءپذیری و موقعیت رقابتی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نگرش مخاطبان قائم‌شهری به شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای

مهرداد متانی؛ رمضان حسن‌زاده؛ علی‌اکبر فرهنگی

دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 129-156

چکیده
  مخاطب هدف هر کوشش رسانه‌ای است و باید نخست ترغیب و سپس قانع شود که رسانه در خصوص علاقه و نیاز او پیام می‌دهد، هدف اساسی مقالة حاضر مطالعة مهم‌ترین نیازهای رسانه‌ای مخاطبان در استفاده از شبکه‌های ماهواره ای فارسی‌زبان است. برای این منظور458 نفر از شهروندان قائم‌شهری که بینندة شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بودند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آسیب‌شناسی فقهی و اخلاقی تبلیغات بازرگانی

احمدعلی قانع

دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 157-178

چکیده
  از مهم‌ترین رسالت‌های رسانه‌ها، روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در زمینه‌های مختلف زندگی است. یکی از زمینه‌های کاری رسانه‌ها و از جمله صداوسیما، تولید و پخش آگهی‌های بازرگانی است. اگر در این زمینه، قوانین و آیین‌نامه‌ها و دستور و توصیه‌های فقهی و اخلاقی رعایت شود و رسانه از رسالت حقیقی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازنمایی هویت طبقة متوسط مدرن شهری در آثار مصطفی مستور (تحلیل گفتمان رمان‌های استخوان خوک و دست‌های جذامی و من گنجشک نیستم

نجمه حسینی‌سروری؛ حامد طالبیان

دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، صفحه 179-213

چکیده
  هدف از این مقاله شناسایی گفتمان‌های طبقة متوسط در آثار مصطفی مستور است. شناسایی این گفتمان‌ها در نهایت یکی از مهم‌ترین گونه‌های بازنمایی زندگی شهری در ادبیات داستانی دهة 80 را تحلیل کرده ‌است. در بخش تحلیلی این مقاله، با استناد به دو رمان مشهور این نویسنده، شیوه‌های بازنمایی زندگی طبقة متوسط شهری بررسی شده و با استفاده ...  بیشتر